Spectral72 Skrevet Juni 30, 2014 Share Skrevet Juni 30, 2014 Var på PKK i dag med E39'enEn M52B28.Alt var i orden , men en ting måtte jo bli feil.NOX på avgass testen.Lovlighetens grenser er 1.003-0.997Min lå på 1.150-1.300Monterte på verkstedet før EU to stk nye Lambda Sonder.Har fått feilmelding på disse.Feilmelding kom også nå... Etter en del ganger med nullstilling viser bare 1 av dem feil.Bilen har jo grunnen ikke blitt kjørt mer enn 1000 km i år... Altfor lite.. I know.Er det så enkelt at det kan være modent for nye plugger ?Fant ut også at eksosen hadde noen lekkasjer , og når disse ble tettet sank NOX litt.Andre typiske ting som slår opp NOX utslippet ?Takker for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Juni 30, 2014 Share Skrevet Juni 30, 2014 Det er vel Lambda du meiner og ikkje Nox ? Grunnen til at Lambda ikkje ligger på 1, og at du får feilkode på o2 sensorene, er vel pga o2 sensorene ikkje klarer å regulere drivstoffblandinga. Du har litt mager blanding viss lambda er over 1. Du kan sjekke Lmm, bensintrykk, falskluft i innsug/eksos, og tennplugger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet Juni 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2014 Det er vel Lambda du meiner og ikkje Nox ? Grunnen til at Lambda ikkje ligger på 1, og at du får feilkode på o2 sensorene, er vel pga o2 sensorene ikkje klarer å regulere drivstoffblandinga. Du har litt mager blanding viss lambda er over 1. Du kan sjekke Lmm, bensintrykk, falskluft i innsug/eksos, og tennplugger. lambda'en måles vel kanskje i Nox ? Det er nok Lambda jeg mener. Mager blanding er tegn på for lite bensin regner jeg med ? Eksosen må jeg nok gjøre noe med, fant flere hull i forkant av potta som eksos diagnose staven ble stukket inn. sprøytet startgass rundt innsug da den sveiv, men ble ikke noen forandring i gangen. At jeg hadde feil på begge, som senere ble bare til en.... sånn plutselig, er ikke noe som kan gi seg etter å bli kjørt litt oftere ? Er vel litt kjent at disse kan stå seg syke ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Juni 30, 2014 Share Skrevet Juni 30, 2014 Du bør sjekke heile eksosen din ordentlig. Eit lite hull i eksosen kan lage utslag på avgass apparatet. Avgassen vil då vise mager. Viss det lek eksos før o2 sensorer så kan det komme feilkoder. Men det kan jo vere så enkelt som tett bensinfilter. Gammel bensin f.eks viss bilen har stått lenge? Nox oppstår uansett ved varm eksos, og har lite med lambda å gjere. Det er derfor EGR er der på biler, For å få ned Eksostemperaturen, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet Juni 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2014 Du bør sjekke heile eksosen din ordentlig. Eit lite hull i eksosen kan lage utslag på avgass apparatet. Avgassen vil då vise mager. Viss det lek eksos før o2 sensorer så kan det komme feilkoder. Men det kan jo vere så enkelt som tett bensinfilter. Gammel bensin f.eks viss bilen har stått lenge? Nox oppstår uansett ved varm eksos, og har lite med lambda å gjere. Det er derfor EGR er der på biler, For å få ned Eksostemperaturen For å begynne en plass, så er eksosen det første steget tror jeg. Ut fra motor er det rustfrie grenrør som går ned under bilen, de er rimelige nye slik at de er helt 100%. Lambda sondene sitter helt nederst på disse rett før koplingene til rørene som går bakover. Så før disse er det rimelig tett. Etter koblingene er rørene rimelig ymse, og ser at det kan godt sveises litt på noen plasser. Så hvis små hull kan gjøre store utslag på måleinstrumentet, er nok dette plassen å starte. Da er jeg tilbake til feilmeldingene på Sondene, for hull i eksosen klarer ikke å trigge disse. ? skjønner ikke helt hva som gjør feilmeldingen, og forteller Ecu at det er en feil på lambdasondene. som sagt så er det bare den ene nå. ( de nye sondene er originale) Bensinen og filteret var en tanke, bilen har stått lenge på nesten tom tank, med tanke på kondens og eldre bensin sort. Kan Lmm sjekkes på enkel måte ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet Juli 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2014 Hvis Katalysatorene er fjernet, ville vel også alle andre gasser vært høyere ? Den reduserer også for høy Lambda målinger ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Juli 1, 2014 Share Skrevet Juli 1, 2014 Katalysatorene påvirker ikkje Lambda. Lambda er eit forhold mellom bensinen og lufta. Har du fjernet kattene, så vil du mest sannsynlig få feilkode, viss du har ein o2 sensor etter katt. (O2 sensoren sjekker at kattene virker. ) Co avgassen vil vere høg viss kattene er fjernet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet Juli 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2014 Katalysatorene påvirker ikkje Lambda. Lambda er eit forhold mellom bensinen og lufta. Har du fjernet kattene, så vil du mest sannsynlig få feilkode, viss du har ein o2 sensor etter katt. (O2 sensoren sjekker at kattene virker. ) Co avgassen vil vere høg viss kattene er fjernet. Har ingen sensorer etter kattene nei, bare i forkant nede på grenrøra. CO avgassen er liten, nesten ingenting og er perfekt... så da vil jeg anta at Kattene funker enda. Kommer til å røske ned Anlegget fra Kattene og bak, bytte ut med nytt, slik at jeg vet at det ikke kommer noe oksygen inn der som blir med eksosen bak på måleinstrumentet som gir feil verdier. Får bytte plugger også, da disse er kanskje også en faktor... vet ikke sist disse ble byttet. Det som jeg undrer mest på er hvorfor jeg får feilmelding på Lambda sondene, og hva som gjør det. ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C.Therese Skrevet Juli 2, 2014 Share Skrevet Juli 2, 2014 Var motoren varm når du målte den i utgangspunktet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Spectral72 Skrevet Juli 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 2, 2014 Var motoren varm når du målte den i utgangspunktet? Hadde kjørt en ca 5-6 mil før testen ble gjort. Så skiftet Lambdasonder, startet opp og feilmeldinger slettet. Feilmelding på Sondene kom igjen, tok å kjørte en liten runde... feilslettet koder, men når felimelding kom igjen var det bare på den ene sonden. Det skal sies at bilen har vært uhyre lite ut å kjøre det siste året. stått lagret inne i garasjen. Mistenker at det også kan være noe slikt, men kanskje jeg er helt på bærtur å skylde på at bilen har stått lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Juli 2, 2014 Share Skrevet Juli 2, 2014 Kjør ein lenger tur, eller koble av batteriet. og så prøver du å slette feilkoden igjen. Kanskje styreenheten må lære seg opp igjen ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
glue Skrevet Juli 3, 2014 Share Skrevet Juli 3, 2014 da jeg hadde min bil på eu med samme motor fikk jeg feil lambdaverdi med katalysator fjernet. Co var riktig. Satte på katalysator, og bilen ble godkjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChAL Skrevet Mai 26, 2023 Share Skrevet Mai 26, 2023 Fikk feil på lamdaverdier på min e39 535i på EU, de fant ikke noe via diagnose men lurer på hvor kan jeg starte evt da? Kan lyddemper påvirke sånne verdier f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå