Gå til innhold

Høytalere i dør begynte plutselig og skurre

Anbefalte innlegg

Hei, har en Bmw e39 der høytalerene i passasjerdøren plutselig begynte og skurre. Fant ut det måtte vere diskanten, prøvde 3 forskjellige men alle skurret. Så koblet fra denne. Da skurrer høytaleren i selve døren.. Kan det vere noe galt med en kontakt? Som gjør til skurringen? Høres ut som en sprengt høytalere. Noen mer sannsynlige feil enn andre?

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det stemmer. På min skjedde det på høyre foran.

Forsterkeren sitter bak. Nøyaktig hvor er vel avhengig av om du har touring eller ikke tror jeg, men på touring sitter den under et plastdeksel på venstre side foran reservehjulsbrønnen.

Av det jeg har lest, så er det som oftest to måter den feiler på: Enten at utgangen(e) ryker eller at det er en dårlig lodding. På min var det den ene utgangen. Disse er det ikke mulig å få tak i, men man kan erstatte det med en annen type pluss en del modifikasjon. Jeg reparerte ikke min, men la heller ut linjeutganger fra den slik at jeg fikk koblet til en ekstern forsterker av god kvalitet.

Skal man ha det originalt og enklest mulig er vel det beste å bytte hele radio/forsterkermodulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel sikkert det, takker for hjelp!http://bimmers.no/topic/779777-hva-er-dette-e39/?hl=hva+er+dette#entry2855060

Kan jeg koble en forsterker til denne og det vil funke? Har en 400w forsterker liggende fra et gammelt anlegg :P jeg er heeelt grønn når det kommer til bilstereo. Men vil nok invistere i en blaupunkt forsterker tiltenkt bilen etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor den boksen der kommer fra, ser veldig ettermontert ut.

På min så borret jeg hull i den originale forsterker/radioboksen og satt inn fire RCA-plugger (hun). Disse er koblet til på linjesignalet før effektforsterkeren på hovedkortet i den. Er ganske enkelt om man har litt elektronikkbakgrunn. Jeg har tatt noen bilder av min "operasjon", men har ikke de tilgjengelig her jeg sitter. Vet det finnes en del beskrivelser av det på nettet.

Å bruke en annen forsterker er iallefall en relativt enkel operasjon. Du må klippe litt i ledningsnettet bak der for å koble til høyttalerene og for å få remote til en ekstern forsterker. Strøm er superenkelt iom. at du har batteriet bak der og en finfin sikringsboks å hente strøm fra (har du flaks har du også ledig sikring i den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bytte ut den du har da den inneholder bl.a. radio og tonekontroll. Det er den du styrer fra Navi/MID. Den tar seg også av inngangsvalg (CD, tape, CDC, navi- og telefonlyd osv). PnP-forsterkerene må kobles til på høynivå i denne bilen, så da vil du fortsatt få en kanal som skurrer eller ikke virker.

Ta en kikk i denne tråden på en engelsk forum. Her ser du litt om hva alternativene dine er angående Becker BM54.

http://forum.bmw5.co.uk/topic/31017-bypassing-bm54-audio/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tilleggsinfo jeg kom til å tenke på og måtte sjekke opp: Det finnes faktisk noen utgaver med det aller minste anlegget som ikke har BM54 i bagasjen, hvor alt er integrert i "head unit" foran. Jeg har aldri sett en bil med dette, men om du tilfeldigvis skulle ha dette så ville vel det enkleste være å sette inn en annen tredjeparts spiller (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...