Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et problem med SMG på min E46 M3

 

 

La oss si jeg akselerer med full gass i 2 og flytter den opp i 3, så girer den rett opp uten problem.
Jeg holder fremdeles full gass og drar den ut på turtall før jeg flytter den opp i 4. Da vil bare 4 stå og blinke i displayet, og jeg må slippe gassen og turtallet må roe seg før den ligger inn 4. Så kan jeg gi full gass igjen, dra den ut på turtall og flytte den opp i 5 uten problem.
Men fra 5-6 får jeg akkurat samme problem. (Og det samme gjelder 1-2) Altså 2-4 & 6...

Problemet er kun ved gasspådrag og turtall høyere enn ca 4000rpm. På normal kjøring girer den helt fint.
Jeg har googlet mye og byttet kompresjonsfjører som "alle" sier problemet er. De var helt fin og problemet vedvarer fortsatt.

Når jeg var på E30meet, så jeg at væskebeholderen for hydraulikkolje til oljepumpen var omtrent tom.
Fylte på og føler problemet ble litt bedre, men har ikke fått luftet systemet så kan hende problemet ligger der.
Noen har tipset meg om at det er girposisjonsensor som er gåen. Har bestilt ny, men usikker på om dette er problemet.

Det som bekymrer meg mest er at jeg leser om relativt mange rundt om som har samme problem, men INGEN steder har jeg lest at noen har funnet ut av det. bortsett fra de som byttet kompresjonsfjører som var knekt...
Noen har til og med byttet kasse uten at problemet løste seg.

Skrevet

Må ta diagnose på kasse. Sensor som tuløer eller noe.

Hvor langt har bilen gått? Ikke uvanlig med dårlige fjærer på gir overføring og lignende

Skrevet

Har nettopp byttet trykkfjører etter å ha googlet meg frem til at det skulle vørt problemet men det var det jo ikke her..

Skrevet

Tror du man må ta diagnose på BMW? Elle kan de fleste enklere diagnoseapparat finne feilen også?

  • 1 month later...
Skrevet

Se i den tråden du postet hos meg. Nivået i beholderen er lavt om du nettopp har brukt bilen. Men her kan du fylle opp om bilen har stått en stund, til litt over merket. Det eneste som er viktig er at nivået ikke går for lavt. Jeg tror du må kjøre clutch adaptation og se hva som skjer. Bilen blir ikke kjørbar om den feiler, så stå et sted du kan få fikset den. Jeg tipper leddet imellom girvelger og akselen inn i kassen har satt seg. Løsne denne og prøv på nytt. Om denne setter seg har den ikke nok "slark" til å klare å få den i riktig gir, slik jeg har skjønt det. Da jeg skulle kjøre clutch adaptation etter clutchbytte ville den ikke gjennomføre og stoppet først når den skulle finne 6. Jeg sprayet, vrikket og løsnet på dette leddet og prøvde igjen. Stoppet på 4. Tuklet mer med den inntil jeg så at den var fri og da gikk det fint. Dette ville jeg tro er et problem på de bilene som ikke er i daglig bruk hele året.

Setter du bilen hos BMW blir det garantert dyrt med mindre de har veldig mye erfaring med nettopp e46 m3 der du bor.

Har du ikke inpa selv, låner du eller kjøp det billig av han romeneren på eBay.

Problemet mitt var litt motsatt av ditt. Min girte ikke i lave turtall.

Hvor langt har din gått? Er det blitt byttet clutch på den før?

Og om du ennå ikke har byttet olje på girkassa og bilen har gått mer enn 100k, så bytt den! Gjør underverker for smg!

Da du byttet fjæra, byttet du den pinnen også som sitter inni der? Og satte du den inn vertikalt?

Etter at jeg fikk løst dette og byttet olje på kassen er smg helt fantastisk å kjøre med. Den girer kjapt og mykt. Ville aldri byttet ut med manuell annet enn i en driftebil der du trenger litt clutch.. Vi har også en M3 cab med manuell og det er bare irriterende å kjøre med i forhold..

Skrevet

Grunnen til at jeg skriver dette om BMWverkstedet og smg er at ved diagnose før jeg fikk orden på smg viste alt mulig forskjellige feilmeldinger på både motor og girkasse. Byttet clutch og løste problemet nevnt over så har det ikke kommet én feilmelding på værken gir eller motor.. Og da jeg spurte den som skulle ha greie på dette på BMW var det snakk om å bytte deler for titals tusener og problemet kostet en sprayboks med wd40..

Skrevet

Det er akkurat det jeg er litt redd. Har lest om flere som har gjort det samme. Levert inn bilen og fått beskjed om å bytte både aktuator, oljepumpe osv.. Så endte det opp med å være en filleting, eller st problemet fremdeles er der

Skrevet

Og skal du programmere noe som helst hos BMW er vel startprisen 1400 eller deromkring. Clutchprosedyre blevivallefall i Tønsberg regnet som dette. Kjøpte inpa på eBay og sparte 1000 allerede før jeg fikk begynt. I tillegg feiliet denne prosedyra, og da kan du jo se for deg hvordan dette går på verksted..

Skrevet

Da kan det være du må lodde litt og programmere kabelen.. Jeg gjorde det med en vagcom kabel en gang og det virket.. :) Det må være riktig chip. Søk på Google.. Hvordan kabel har du?

Skrevet

mevy9epe.jpg

Kan være feil, har en i bestilling fra kina som jeg vet er til inpa.. Men håpte denne ville gjøre nytten også...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...