Julianv Skrevet Juli 11, 2014 Share Skrevet Juli 11, 2014 Hei! Nok en gang kommer jeg her etter mye googling og feilsøking på egenhånd. Har i det siste hatt litt trøbbel med bensinlukt fra eksosen og rufsete tomgang. Virket som det samme som i fjor når luftmengemåler var defekt og jeg gutset på at dette var korrekt i år også og fikk ny på garanti. Funket perfekt i 2 uker virket det som, men så på tur nedover i Europa kom motorlys på og de ga feil på Lambda. Begge to før katalysator. Deviant too rich, altså for mye bensin. Leste ut live-verdier og dette stemte. Langt utenfor på adapsjoner og alt, så tok å slettet alt og nullstilte alle adapsjoner. Ingen hjelp. Så 2 dager senere på turen oppover en fjellkjede kom plutselig EML-lyset, ACS og oransje bremselys på. Gikk også i nødmodus med 50% effekt. Dessuten kunne den finne på å dø helt på tomgang og bare sto og jobbet imot seg selv opp til 2000rpm. Leste ut feilkoder og hadde nå 7 feilkoder. De standard and lambda + oppvarming av lambda, men også Flow meter og "211 LLFS Mechanical error, JAMMED closed". Den siste er den som utløser helvete med EML osv. Se bilde her (funnet på nettet) http://s122.photobucket.com/user/pbjy/media/E46%20LLFS%20ERROR/INPAERROR_zps1b49440e.jpg.html Kommer alltid i 4 eller 5 gir med litt motstand og på rundt 1800rpm.. Jeg er ikke eneste som har dette problemet, men ingen har funnet årsak enda! Idag tok jeg meg noen timer med bilen og skrudde ifrahverandre hele innsugsiden med innsug og alt. Fant to dårlige vakumslanger og fikset disse. Nytt pakningstoff osv på alle steder det er fare for falskluft. Alt tett nå og virker mye bedre. Går fint på tomgang nå virker det som og har kun 2 feilkoder igjen, begge to på Lambda - Deviant too rich. Noen ideer? Kan jeg ha fått en defekt Luftmengdemåler? Trenger sårt hjelp da jeg virkelig ikke finner ut av dette.. EDIT: Ja og forresten: Lambda står fast på 0.02 volt på begge lambdaene med luftmengdemåler tilkoblet. Kobler jeg ifra går de som vanlig mellom 0.1 og 0.9?! Sjekker jeg adapsjoner da, så ligger den på motsatt side av skalaen. Kommer med bilder iløpet av kvelden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Sjekk også alt av slanger til veivhusventilasjon. De blir porrøse og sprekker over tid, med falskluft som resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Juli 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2014 Som skrevet i første post, jeg demonterte hele innsuget og har dobbelt og trippelt-sjekket alt av veivhusventilasjonen. Det ser ut som det har vært byttet i nyere tid og alt er tett og fint. Den eneste saken jeg lurer på om det kan være er DISA-ventilen. Skal prøve å skifte o-ring på denne selvom det ikke føles som at falskluft er problemet lengre. Ellers har jeg etter mye mer googling funnet ut at feilkodene mine faktisk betyr for LITE bensin. "Deviant rich" betyr at bilen ikke klarer å gjøre blandingen rik nok til å være innenfor de 8% den har tillatt. Neste steg blir å kontrollere vakuumslange til bensinfilteret for der ligger trykkregulatoren. Vis denne er fin skifter jeg bensinfilter. Skulle ikke dette hjelpe tror jeg kanskje at bensinpumpe kan ha en "Soft failure" som gjør at den ikke klarer å holde trykket høyt nok til enhver tid. Begynner å blir ganske lei nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Som skrevet i første post, jeg demonterte hele innsuget og har dobbelt og trippelt-sjekket alt av veivhusventilasjonen. Det ser ut som det har vært byttet i nyere tid og alt er tett og fint. Den eneste saken jeg lurer på om det kan være er DISA-ventilen. Skal prøve å skifte o-ring på denne selvom det ikke føles som at falskluft er problemet lengre. Ellers har jeg etter mye mer googling funnet ut at feilkodene mine faktisk betyr for LITE bensin. "Deviant rich" betyr at bilen ikke klarer å gjøre blandingen rik nok til å være innenfor de 8% den har tillatt. Neste steg blir å kontrollere vakuumslange til bensinfilteret for der ligger trykkregulatoren. Vis denne er fin skifter jeg bensinfilter. Skulle ikke dette hjelpe tror jeg kanskje at bensinpumpe kan ha en "Soft failure" som gjør at den ikke klarer å holde trykket høyt nok til enhver tid. Begynner å blir ganske lei nå! Var noen tilfeller på e46fanatics med lekk DISA ventil. Så sjekk den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Juli 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2014 Jepp det jeg og fant ut. Får ta meg en titt på den i ettermiddag. Hadde den nylig ute og så fin ut, men o-ringen så ikke helt.. perfekt ut? Kjenner jeg begynner å bli litt smålei denne bilen! Noen fra bergen som har en 330 LMM jeg kan prøvelåne i 10 min? Vil gjerne utelukke den jeg har nå, kjipt å skru i mangfoldige timer fordi jeg tror at min nye LMM er funksjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet Juli 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2014 Bumper denne opp igjen, noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Sånn vis noen skulle lure på samme problemet senere i tid: Luftmengdemåler er problemet. Står uorginal på som måler helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå