Gå til innhold

Oppkjøring!


 Share

Anbefalte innlegg

Da er det bare 16 dager igjen! Gleder som unge til å kunne kjøre alene! (ta til betrakting at jeg består da). Er ikke alltid at jeg ser luker i rundkjøringer når folk ikke blinker, da jeg ikke aner om de skal ut eller videre, er dette noe de nebber på under oppkjøring? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også kjempe nervøs husker jeg. Å stryke hadde vært et mareritt, men det som beroliget meg mest var at jeg hadde en utrolig streng kjørelærer. Han kunne finne på å bråbremse om jeg ikke bremset ned nok og han stilte høye krav. Jeg hadde også noen flere timer enn mine venner, og da han sa "nå synes jeg vi skal bestille oppkjøring" så visste jeg at det var fordi han genuint mente at nå var jeg god til å ferdes i trafikken og mente at jeg ville bestå.

For å roe ned nervene kjørte jeg til stedet oppkjøringen skulel startepå å øvde på å parkere og komme meg ut. Det var ikke et spesielt vanskelig sted, men når jeg blir nervøs hjelper det å vite at jeg har gjort det før. 

Ellers må du vite at trafikksikkerhet er det viktigste. De regner ikke med at du skal kjøre som en som har 10 års erfaring og kjører 5 mil hver dag. Ta de lukene du vet er store nok. Om du ikke tar noen er det helt greit, men for at det skal være et problem må du miste veldig mange luker. Så mange at du blir til hinder for trafikken og det vet jeg at du ikke for da hadde du ikke vært oppe til oppkjøring. Men jeg sier det igjen: Ta den luken du mener er stor nok og er komfortabel med å ta.

 

 

Vis også at du er tydelig varsom når du kjører forbi veier du har vikeplikt for. Dersom du skal forbikjøre noen eller har noen hindringer på din side av veien så pass på å gi dem så stor plass som mulig i det du kjører forbi - helst hele filen. Det er egentlig regelen, sørlig om du kjører forbi syklister.

 

Husk på å titte i speilene og ikke bli nervøs for å kvele motoren. Dersom det skjer er det helt ok og null problem. Ved slutten av oppkjøringen tror jeg sensor vil spørre deg om hvordan det gikk: her er det best å være ærlig. Ikke si at alt var perfekt dersom det ikke var det. Tenk nøye gjennom om det var noe som kunne ha blitt gjort litt bedre. Ellers bør du ha god lengde til bilen foran og kjøre mykt. Å være selvkritisk er en god ting. Her kan du kanskje nevne lukene du ikke turte å ta, eller at du ble stresset og kvelte motoren. 

Også må du være vålen og følge med som andre har sagt. 

Jeg vet ikke helt om dette hjelper noe i det hele tatt eller om det bare er en lang rotete post.. Dersom det er det siste beklager jeg..

Kjør litt rundt og ta gjerne en ekstra time med kjørelæreren din slik at du er godt vant til bilen du skal kjøre. 

Og les deg opp på spørsmålene! Dersom du lurer på noe kan du bare spørre meg. Jeg tok sertifikatet for 2-3 år siden og jeg regner med at de stort sett gjør det på samme måte nå. Husk også å titte i speilene ofte. Også når du kjører alene på motorveien. 

Men det beste tipset: Sørg for at du har en god sittestilling! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også kjempe nervøs husker jeg. Å stryke hadde vært et mareritt, men det som beroliget meg mest var at jeg hadde en utrolig streng kjørelærer. Han kunne finne på å bråbremse om jeg ikke bremset ned nok og han stilte høye krav. Jeg hadde også noen flere timer enn mine venner, og da han sa "nå synes jeg vi skal bestille oppkjøring" så visste jeg at det var fordi han genuint mente at nå var jeg god til å ferdes i trafikken og mente at jeg ville bestå.

For å roe ned nervene kjørte jeg til stedet oppkjøringen skulel startepå å øvde på å parkere og komme meg ut. Det var ikke et spesielt vanskelig sted, men når jeg blir nervøs hjelper det å vite at jeg har gjort det før. 

Ellers må du vite at trafikksikkerhet er det viktigste. De regner ikke med at du skal kjøre som en som har 10 års erfaring og kjører 5 mil hver dag. Ta de lukene du vet er store nok. Om du ikke tar noen er det helt greit, men for at det skal være et problem må du miste veldig mange luker. Så mange at du blir til hinder for trafikken og det vet jeg at du ikke for da hadde du ikke vært oppe til oppkjøring. Men jeg sier det igjen: Ta den luken du mener er stor nok og er komfortabel med å ta.

 

 

Vis også at du er tydelig varsom når du kjører forbi veier du har vikeplikt for. Dersom du skal forbikjøre noen eller har noen hindringer på din side av veien så pass på å gi dem så stor plass som mulig i det du kjører forbi - helst hele filen. Det er egentlig regelen, sørlig om du kjører forbi syklister.

 

Husk på å titte i speilene og ikke bli nervøs for å kvele motoren. Dersom det skjer er det helt ok og null problem. Ved slutten av oppkjøringen tror jeg sensor vil spørre deg om hvordan det gikk: her er det best å være ærlig. Ikke si at alt var perfekt dersom det ikke var det. Tenk nøye gjennom om det var noe som kunne ha blitt gjort litt bedre. Ellers bør du ha god lengde til bilen foran og kjøre mykt. Å være selvkritisk er en god ting. Her kan du kanskje nevne lukene du ikke turte å ta, eller at du ble stresset og kvelte motoren. 

Også må du være vålen og følge med som andre har sagt. 

Jeg vet ikke helt om dette hjelper noe i det hele tatt eller om det bare er en lang rotete post.. Dersom det er det siste beklager jeg..

Kjør litt rundt og ta gjerne en ekstra time med kjørelæreren din slik at du er godt vant til bilen du skal kjøre. 

Og les deg opp på spørsmålene! Dersom du lurer på noe kan du bare spørre meg. Jeg tok sertifikatet for 2-3 år siden og jeg regner med at de stort sett gjør det på samme måte nå. Husk også å titte i speilene ofte. Også når du kjører alene på motorveien. 

Men det beste tipset: Sørg for at du har en god sittestilling! 

 

Takker for et meget grundig svar! :D Tror det meste går greit egentlig, men er redd for at nervene mine kan ødelegge litt :/ Har hatt rundt 6 kjøretimer nå. Hadde planer om en til, men trafikklæreren er på ferie og er ikke tilbake før dagen jeg skal kjøre opp. Jeg bestilte oppkjøring selv på vegvesen.no elns, da jeg ville ha på bursdagen min. Men håper for all del jeg er god nok til oppkjøring i trafikklærerens tanker, selvom jeg meldte opp meg selv. Skal ha en oppvarmingtime før oppkjøringa, men noe mer en dette får jeg ikke til desverre så håper ikke dette ødelegger :P 

Men satser på det beste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig  :)

 

Aida, da får du kjøre masse privat. Helst hver dag. Vet du når du skal kjøre opp? I så fall kan det vært smart å kjøre på det samme tidspunktet, så vet du litt hva du kan vente deg av trafikk. Eller er et lite tips å ta oppkjøring i et annet mindre sted slik at du slipper å ha oppkjøring på et tettsted med mange innbyggere og store veier. 

Den ene timen ville jeg anbefale deg å gjøre om til en dobbeltime, dersom det du har mulighet til det. Du får snakke med kjørelæreren din, dersom han er en flink instruktør er jeg sikker på at han har mye fornuftig å si. 

Men du må ikke stresse så mye. Bare gå igjennom oppkjøringen i hodet og forbered deg godt. Spis godt, drikk mye vann og vær uthvilt. Slike ting hjelper og  :P . Husk hva kjørelærer har fortalt deg og skriv det gjerne ned og tenk på det når du kjører. Ikke bare kjør bil, tren på å kjøre bil og bli en bedre medtraffikant. Det hjalp meg litt.. 

 

Jeg krysser fingrene og håper på det beste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig  :)

 

Aida, da får du kjøre masse privat. Helst hver dag. Vet du når du skal kjøre opp? I så fall kan det vært smart å kjøre på det samme tidspunktet, så vet du litt hva du kan vente deg av trafikk. Eller er et lite tips å ta oppkjøring i et annet mindre sted slik at du slipper å ha oppkjøring på et tettsted med mange innbyggere og store veier. 

Den ene timen ville jeg anbefale deg å gjøre om til en dobbeltime, dersom det du har mulighet til det. Du får snakke med kjørelæreren din, dersom han er en flink instruktør er jeg sikker på at han har mye fornuftig å si. 

Men du må ikke stresse så mye. Bare gå igjennom oppkjøringen i hodet og forbered deg godt. Spis godt, drikk mye vann og vær uthvilt. Slike ting hjelper og  :P . Husk hva kjørelærer har fortalt deg og skriv det gjerne ned og tenk på det når du kjører. Ikke bare kjør bil, tren på å kjøre bil og bli en bedre medtraffikant. Det hjalp meg litt.. 

 

Jeg krysser fingrene og håper på det beste! 

Har øvelseskjørt relativt mye hjemme, og pappa mener jeg kjører bra nok til å få lappen. Skal høre om det går an å endre timen til en dobbeltime, men tviler da det er veldig tidlig på morgenen jeg skal kjøre opp :P Skal kjøre opp i drammen, noe som ikke er veldig stort men større en Notodden feks. Er en smule redd for at det er rush tid i drammen når jeg skal kjøre opp, med tanke på at det er torsdag og greier :P men satser på beste, for nå er det for seint å trekke seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har øvelseskjørt relativt mye hjemme, og pappa mener jeg kjører bra nok til å få lappen. Skal høre om det går an å endre timen til en dobbeltime, men tviler da det er veldig tidlig på morgenen jeg skal kjøre opp :P Skal kjøre opp i drammen, noe som ikke er veldig stort men større en Notodden feks. Er en smule redd for at det er rush tid i drammen når jeg skal kjøre opp, med tanke på at det er torsdag og greier :P men satser på beste, for nå er det for seint å trekke seg :P

Hehe, du får kjøre på!

En ting du ikke skal frykte er rush-trafikk. Det kan til og med gjøre oppkjøringen litt enklere for i beste fall kan du bli sittende i kø. Du må bare være flink til å orientere deg, og det tror jeg du er ettersom du har kjørte en del med din far. Jeg vill også anbefale deg til å kjøre i rush-trafikken. Så vet du hvordan det er og at du klarer det  :).

Når jeg blir stresset hender det at jeg glemmer slike ting, under oppkjøringen gikk det heldigvis greit, men da jeg skulle på mitt første jobbintervju kvelte jeg bilen, kom litt fort ut i et uoversiktelig kryss og tråkket på feil pedal.. Jeg var veldig nervøs.. 

Et siste tips: Sørg alltid for å gjøre ting enklest mulig. Skal du parkere så sørg for å gi deg selv en god vinkel og mye plass å jobbe med. Still gjerne på sidespeilene dersom du skal bruke de til å parkere. Vit også hvor gripepunktet på clutchen er. Hver gang jeg skal kjøre en ny bil setter jeg på brekket, tråkker så vidt på gasspedalen (jeg gir den kanskje 100-200 omdreininger)  og slipper clutchen rolig ut til jeg ser turtallet faller litt. Da vet jeg hvor clutchen griper.Jeg gjorde det også under oppkjøringen for å være sikker på hvor jeg hadde bilen. Da fortalte jeg sensor at jeg bare skulle sjekke gripepunktet før vi kom oss av gårde. Dersom du underveis finner ut at du sitter litt ukomfortabelt så opplys gjerne sensor om det og finn et sted du kan stanse bilen før du fikler med instillingene.

Jeg er egentlig ganske sikker på at du er en god sjåfør. Du må bare gjøre det enklest mulig for deg selv å få det fram  ;)

Du kan også ta en bremsetest. Kjørelæreren min oppfordret meg til å ta en bremsetest, selvfølgelig etter å ha fortalt sensor. Da kan du teste underlaget og bremsene på bilen. Dette er det veldig få som gjør. Særlig hvis det det regner mye eller av andre årsaker er glatt føre vil jeg oppfordre deg til å gjøre det. Du trenger ikke teste den noe voldsomt men bare komme opp i kanskje 30-40 km/t og bremse på en kontrollert og kontant måte. Kanskje kan du gjøre det før dere kommer dere ut av parkeringsplassen. Også trenger du ikke å konstant se på farten din. At du enkelte ganger kommer noen km over er helt ok og greit. det gjør ikke noe å ligge på 87 km/t i en 80 sone et lite øyeblikk, men ikke kjør konstant i den farten. Dersom du vet hvordan cruise-kontrollen på kjørebilen fungerer kan du også sette på denne så slipper du å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å sei til sensor alle feil du gjere og ka du skulle gjirt annarledes. Han ser dei garantert, so du kjemme lenger med å sei dei til han. Då ser han at du veit ke du gjorde feil og at du faktisk ha litt trafikal innsikt :)

Og husk at da e saiko mange andre so ha bestått oppkøyring, so koffor skulle ikkje du greia da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte opp på Hamar for 4 år siden, med en trivelig "eldre" dame som sensor. Det viktigste er allerede nevnt i mangfold av andre før meg, men godt humør er heller ikke å forakte!

 

Min sensor spurte også om hun ville at hun skulle snakke om ting, og det sa jeg gladelig ja til. Det roet meg betraktelig, samtidig så klarte jeg å holde nervene på plass og følge alle regler. Jeg bestod med glans, og gikk derfra blid som en sol :)

 

Dette klarer du, og masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte selv opp for 14dager siden og det gikk helt fint ;) Ikke stress, spis godt og vær utvilt. Sensor er bare en helt vanlig person som bare skal se du kjøre og bedømme om du er dyktig nok til å ferdes i trafikken ;) Selv var jeg veldig nervøs dagen før helt til jeg satt i bilen med sensor da kunne jeg slappe av, og alt gikk smerte fritt :) Så dette klarer du med glans og lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som var litt kleint da jeg kjørte opp var da vi passerte innkjøringen til huset vårt. Da sa han "her bor vel du". Typisk at jeg fikk den ruta som hadde den delen med... Så kjente han tydeligvis faren min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å slappe av helt og tenke at etter denne timen kan du stå med lappen i hånda :)

 

husk på de grunnleggende kjøreferdighetene: 

 

Vikeplikt

Speilbruk

Blink 

 

rolige bremsinger ved rundkjøring osv

Bruk blikket og vis sensor at du bruker speil

 

om du kvelver bilen eller kjører feil gjør ingenting :)

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kom på en ting til, noe sensoren pekte på som feil hos meg. Jeg lå på en landevei, lang rett strekning og ingen biler værken bak eller forann så jeg lå litt mere midt i veien, det var ikke greit.  Skulle ligge heeelt inn til siden uansett, så greit å holde seg i "feltet" sitt.

 

Kjørelæreren min lærte meg underveis at det kan altid være lurt som en regel å gire ned til 2 gir hver gang man skal inn i rundkjøringer, så er man sikkrere på at man ikke holder for stor fart. Kan være greit å tenke på i starten. 

 

I og med at det er mye snakk om miljø om dagen så liker sensorene at man kjører okonomisk og minst mulig utslipp, Derfor peker de på at de liker at du bruker høyt gir, lavt turtall og hopper over gir om mulig. lykke til igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...