RobertGråwe Skrevet Juli 26, 2014 Share Skrevet Juli 26, 2014 (endret) Heisann!Er mange år siden jeg har vært på bimmers.no men det klødde i fingrene og måtte se meg nødt til å returnere!I den anledning tenkte jeg å lage en tråd om bilen min, vel jeg sier min men samboeren eier halvparten...Ikke at det er et problem, hun har vokst opp med bilsport og lar meg gjøre som jeg vil så lenge bilen ruller og går. Bilen er en 1998 523 ia Touring.Gått ca 235.000 når vi kjøpte den før påske, og var godkjent frem til 2016.Alt i alt var bilen bra teknisk, noe som for første gang i min historie var det eneste som betød noe under kjøp av ny bil.Har noen planer for bilen, først og fremst driver jeg å fjerner rust, det er ikke mye, men det er det vanlige i hjulbuene og rett over bakfanger under tanklokk og under lykter.Har også planer om å erstatte speilene mine, etter en episode i oslo hvor en jævla idiot hadde sparket av speilene på min og en annen e39 touring på natta, men det får jeg ta når gaffateipen gir etter for tiden, og pengene er tilstede. Har ikke så mye erfaring med rustfjerning, men jobber sammen med en som tydeligvis har det, og han gir meg mye gode tips hva restaurering anngår. Har derfor valgt å bruke formiddagen i dag på å pusse bort endel rust, pusset ned til metallet og smørte på brunox, dette tørket mye fortere enn det vanligvis gjør på grunn av varmen, så fikk lagt på to lag, deretter sparklet etter det var helt tørt, pusset ned sparkel, sprayet på grunning og pusset raskt over for å se hvor det måtte mer sparkel og pusset igjenn.Deretter kastet jeg på litt grunning og en make-do spray vi hadde bare for å holde vannet ute.Jeg vet detta blir veldig hjemmemekk, men når jeg må skru på jobben etter arbeidstid så blir det mye småjobbing frem til jeg har fridager jeg kan starte tidlig.Planen er jo å få denne fri for rust, og få han på jobben til å ta seg av lakkering når jeg har fjernet rusten.Ikke hellakkering, selv om dette hadde vært tøft så skal jeg heller gå for folie.Dama så bilder av bilen til Mihail her på forumet og ble helt forelsket i den folien, men personlig liker jeg en mer matt blå folie selv, så vi får se hvor det ender...Folie blir det uansett, trolig neste sommer når vi har litt ekstra cæsj og jeg har betalt ferie. (jobbytte) Men, det var nok prating, her kommer det noen bilder av bilen.Noen dager etter vi hentet den:Hadde ei stor basskasse, men lagde en i rommet på venstre siden her, jeg vet det ikke er så pent med de plastbitene jeg har skrudd fast, men måtte bare skru den fast frem til jeg finner en bedre løsning, siden jeg brakk låsemekanismen.Gikk over listene med varmepistol.Og litt av rustfjerningen i dag.Kommer fler oppdateringer etter hvert, og hvis noen har noen gode tips om hva jeg kan gjøre for å feste det dekselet i bagasjen på en mer delikat måte så må dere bare skrike ut. Andre tips og triks mottas med glede!Robert. Endret Juli 8, 2015 av RobertGråwe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Juli 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2014 Var i drammen å fikk scannet lakken samt laget bokser i dag, blir litt mer jobb med småbulker de neste kveldene før lakkering.Har også bestillt casterstag og bremser fra koed.Blir godt å få en bil som ikke sporer så mye, føles som folk melder meg for fyllekjøring hver gang jeg kjører på motorvegen XD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Juli 31, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2014 Liten oppdatering over ukens arbeid.Startet med å pusse rust, deretter ble det litt påføring av brunox etterfulgt av sparkling.De tre siste dagene har gått med på enda mer pussing og sparkling for å få det så bra som mulig før lakkering. Nå gjennstår bare sliping, rubbing og polering om to uker når lakken har herdet.Ble et par kanter som jeg ikke er helt fornøyd med, men lakkens farge er helt spot on, og påføringen med unntak av sig én plass i klarlakken er jeg ganske fornøyd med siden det ble gjort med sprayboks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Oktober 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 19, 2014 Da har man gjort litt småplukk på bilen igjenn.Fikk lyst til å se hvordan bilen ville se ut med shadowline, så kjøpte litt plastidip:Har også fått polert opp lyktene, da disse var veldig stygge, startet smått som på bildet her, men fikk ikke helt til: Derfor kontaktet jeg en kompis som hadde gjort dette tidligere:Tok baklyktene og panseret etter lakkeringen jeg hadde, man kan jo fortsatt se litt fargeforskjell på det siste bildet på panseret, men iogmed at bilen skal lakkeres om eller folieres neste år så er det ikke så jæskla nøye for min del.Ja også har jeg fått ornet nytt speil på passasjersiden, etter denna idioten som hadde bedrevet nattlige aktiviteter som herværk i gata her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Oktober 26, 2014 Share Skrevet Oktober 26, 2014 Følger med her RobertGråwe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet November 7, 2014 Forfatter Share Skrevet November 7, 2014 Skjedd litt mer nå.Fikk tak i en brukt Avin Avant-1 som hadde noen små defekter, kjøpte den av en på forumet for en slikk og ingenting.Måtte lodde litt og jobbe hardt for å få påplass software, men resultatet ble en avant-1 for den nette sum av 300+frakt. + 20 timer med jobb.Legg merke til at jeg skrur elektronikk i ullsokker.Fader meg et under at jeg ikke har drept noe enda! Har også kjøpt og montert meg SMD-ringer. (Angeleyes med overflatemonterte lysdioder)De kostet meg 30 dollar fra kina, kom i en flott eske med alt av kabler allerede tilpasset, så alt jeg måtte gjøre var å åpne lykten og feste ringene på fremsiden av reflektorglasset, ta styrestrøm til reléet fra parklyset og koble strøm og jord.Litt vanskelig å se resultatet med kamera, men det har samme lysfarge som xenon lysene så det gjør seg veldig godt.Neste planlagte oppgradering er ikke helt bestemt, men kjenner jeg trafikken i oslo rett er det vel noen som snart rygger fangeren av bilen min, så kanskje det blir fangere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer fan Skrevet Desember 28, 2014 Share Skrevet Desember 28, 2014 Fått gjort litt med bilen allerede! følger ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Januar 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2015 Da har jeg nye planer for bilen igjenn:Har lenge sitti og fundert, og hatt et ønske om å gjøre noe med interiøret i bilen, og siden vi nå ønsker barn, vil jeg gjøre noe som både er estetisk og praktisk.Har derfor har jeg nå bestemt meg for å ta av alle setetrekkene og sy nye.Setene er av typen sport, med pute du kan trekke ut under knæra, og litt sidestøtte, men de er i alcantara eller noe annet stoff. (er ikke sikker på hva det er selv.)Tror det er slike:Taktrekk, teppe og midtkonsoll er sort, så hvis jeg går for mye bort fra sort, må jeg kanskje gjøre noe med detaljer i dørtrekk og midtkonsoll også.Jeg liker veldig godt denne kombinasjonen av farger: Jeg har ikke helt bestemt meg for fargene enda, så hvis det er noen der ute som har noen alternative idéer og tanker, er jeg åpen for å høre de. Når fargene er bestemt er det bare å få tak i materialer og sette av tid, kanskje jeg tar meg noen uker ferie for jobben så jeg ikke forhaster meg.Fargen på selve bilen er også noe som vil endre seg med tiden, så når dere kommer med forslag, kom gjerne med forslag til lakkfarge.NB: Jeg ønsker ikke neonfarget bil med gule seter, det skal være classy. Bimmer fan reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Januar 13, 2015 Share Skrevet Januar 13, 2015 Fin fargekombo det der, ja! Og alcantara slår aldri feil Finnes M-Sport ratt, girspakpose, håndbrekkpose, taktrekk osv. i alcantara til salgs også RobertGråwe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Februar 7, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2015 Etter mange måneder med velfungerende spiller, døde endelig avin avant 1 spilleren jeg ga 400 for.Nå stod jeg igjenn uten spiller, så kjøpte like godt denne her:http://www.ebay.com/itm/UK-Stereo-9753CU-Android-Car-DVD-CD-GPS-Headunit-Nav-BMW-5er-E39-E53-M5-X5-E38-/141337086587?pt=UK_AudioTVElectronics_GPSSystems_GPSSystems&hash=item20e858ca7bJeg kan ikke si annet enn at jeg er uhyre fornøyd.Den er klin lik avant-spillerne, med små variasjoner i software.koster halvparten, men har støtte for litt mer funksjoner.Android 4.4.2, rask cpu, helt OK med ram.Støtte for ryggekamera og usb-dashcam med mulighet for gjennomgang av det du har filmet, såvel som dvb-t (med adapter)Innebygget wifi og bluetooth og justerbar farge i knappene om du mot formodning skulle ønske og endre det fra den originale fargen i e39.Det finnes et par dyrere modeller fra samme leverandør med mulighet for PiP, men for min del trenger jeg ikke dette, for jeg skal kun se på film og surre med spilleren når jeg står rolig, trenger ikke mer info på skjermen enn mediakontroller når jeg kjører.Eneste problemet jeg har med den, er at spotify ikke støtter bytte av sanger med rattknappene, men dette har trolig lite med selve spilleren å gjøre.Så, dette satte meg tilbake noen måneder hva interiør angår.Men uansett, kunne ikke klart meg uten musikk.Så hvis noen her lurer på hvilken spiller de skal kjøpe, kan jeg gå god for denne, da den har samme gode knappefølelse som avin-spillerne, og leveringen var UHYRE rask. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandersander Skrevet Februar 7, 2015 Share Skrevet Februar 7, 2015 Har ikke sett denne tråden før, men ble mektig imponert over rustfjerningen din! Ble resulatet virkelig så bra som det ser ut som, eller lyver bildene? Hvilken sparkel brukte du? Spilleren så heller ikke dårlig ut, min virker ikke, og blir gal uten musikk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Februar 8, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 8, 2015 Rustfjerningen ble veldig bra alle steder utenom bak rett under lykten, jeg klarte ikke å fjerne bakfangeren så måtte prøve å gjøre jobben med den på, dette gikk desverre ikke og det ser ut til at jeg må ta det hjørnet på nytt til sommeren.Sparkel er jeg litt usikker på, men ble kjøpt på en lakkbutikk, sammen med lakken jeg brukte.Spilleren er kjempeknall, har ikke oppdatert bildene i tråden, da nye spilleren er klin lik utseendemessig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Februar 24, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 24, 2015 (endret) Update:Har hatt vinterferie, og det betyr tid til bil.Tok diagnose på bilen, og til min store skrekk fikk jeg feilmeldinger på alle modulene.Fant dôg fort ut at dette kun var gamle feilmeldinger, og etter en reset av hver modul gjenstod kun AC med feil.Dette var jo allerede et kjent problem med bilen så jeg er kjempefornøyd med det.Var ikke helt fornøyd med stock android launcher i bilen, det passer jo ikke inn når man vil ha noe som ser så originalt ut som mulig.Ordnet derfor en custom launcher som jeg deretter overlappa med widgets via uccw og et program som heter for multi-image background eller no slikt.Endte opp med dette: Sikkert fullt mulig å få det mye finere enn dette og, men når du sitter bøyd over spilleren i 4 timer med vond nakke for å prøve å få det perfekt gir man til slutt opp.Bakgrunden hopper over ganske fint, og menyen kommer frem, all tekst er widgets med knapper til de respektive applikasjonene. Endret Februar 24, 2015 av RobertGråwe Diiesel og Bimmer fan reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Mai 18, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2015 På tide med en liten update Har drevet med litt vedlikehold på bilen, hadde grusom ventiltikk og en ploppelyd jeg fryktet var noe kritisk.Etter en real oljeskift med litt omega 907 ble tikkingen borte, og etter mye feilsøking fant jeg ut at en tennplugg var løs.Godt å få fikset dette, så det ikke høres ut som jeg kjører diesel sjark. Når det kommer til det å kjøre sjark, så føles det fortsatt slik ut, men nytt senkesett fra GS ligger på postkontoret, og bilder av dette kommer nok på søndag når det sitter på bilen!Gleder meg villt! Bimmer fan reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer fan Skrevet Mai 18, 2015 Share Skrevet Mai 18, 2015 På tide med en liten update Har drevet med litt vedlikehold på bilen, hadde grusom ventiltikk og en ploppelyd jeg fryktet var noe kritisk. Etter en real oljeskift med litt omega 907 ble tikkingen borte, og etter mye feilsøking fant jeg ut at en tennplugg var løs. Godt å få fikset dette, så det ikke høres ut som jeg kjører diesel sjark. Når det kommer til det å kjøre sjark, så føles det fortsatt slik ut, men nytt senkesett fra GS ligger på postkontoret, og bilder av dette kommer nok på søndag når det sitter på bilen! Gleder meg villt! Spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå