rivjako Skrevet Juli 27, 2014 Skrevet Juli 27, 2014 Jeg er nybliven eier av 2009mod. 530XD sedan Km.59000. Nydelig bil, behandlet med silkehansker av tidligere eier. Er det noe jeg trenger å være obs på, vedlikehold? ettersyn eller? Det er runflat dekk på bilen, jeg syns de virker harde, støyer. Hva annbefales av dekk til denne bilen, Det er 17' felger på kjerra:
Alpina1982 Skrevet Juli 27, 2014 Skrevet Juli 27, 2014 Jeg hadde en slik.(06 mod).Fra ca 172 000km - 192 000km.. Bilen virket dønn solid i motsetning til stasjonsvognene.. Men min fikk turbohavari på ca 190 000km. Av kvitteringene som fulgte med så var det egentlig byttet minimalt med deler. En vindusheis, noen hjullager og noen få pdc sensorer. På denne km.standen fremstod bilen fortsatt nesten som ny.. Min hadde manuell kasse.. Tror det er bare å følge servicene, men kanskje med et ekstra oljeskift i mellom.. Samt automatolje (hvis din har automat) skifte på ca 100 000km. (ZF som bygger kassene anbefaler dog skifte på 60 000km. Hvis du googler swirl flaps. Så vil du se at det dukker opp en del paniske tråder.. Jeg fjernet mine på ca 190 000km. Disse så helt fine ut.
OddaBMW Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Hei! Har hatt min 530XDAT nå i 3år 72000km til 123000km og det eneste som er skiftet utenom servicer er batteri og bremser. Skiftet olje på gearkassen ved 100.000km, dette kun fra anbefalinger fra forumet her. Motorolje skifter jeg 1 gang i året og ikke hver 30.000km. Veldig fornøyd med bilen og ikke minst vinteregenskapene som får andre typer biler til å blekne på skikkelig glatt vinterføre. Jeg er veldig fornøyd med bilen og ler av alle som sier det er så mye tull med BMW!
Mons1 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Man leser ofte om Turbo-havari på turbo-diesel. Mye av dette kunne vært unngått. Problemet ligger ofte i at Veivhusventilasjons-"filteret" ikke byttes som en del av servicen. Denne er enkelt å bytte og det anbefales å bytte dette hver 3 oljeskift. Ved mye småkjøringer, så bør den egentlig skiftes ved hver oljeskift. Dessverre er dette "filteret" priset hinsidig all fornuft. 700-800kr for en plastboks er nesten svindel, men det er billigere enn turbobytte til over 20000kr.
Alpina1982 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Man leser ofte om Turbo-havari på turbo-diesel. Mye av dette kunne vært unngått. Problemet ligger ofte i at Veivhusventilasjons-"filteret" ikke byttes som en del av servicen. Denne er enkelt å bytte og det anbefales å bytte dette hver 3 oljeskift. Ved mye småkjøringer, så bør den egentlig skiftes ved hver oljeskift. Dessverre er dette "filteret" priset hinsidig all fornuft. 700-800kr for en plastboks er nesten svindel, men det er billigere enn turbobytte til over 20000kr. På min tidligere så var dette gjort(siste bytte av olje, veivhusfilter kun 2000km før turbohavari)..Turbo havari ble det likevel .. Turbo bytte kom på under 20k..
Mons1 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 På min tidligere så var dette gjort(siste bytte av olje, veivhusfilter kun 2000km før turbohavari)..Turbo havari ble det likevel .. Turbo bytte kom på under 20k.. Var dette gjort i hele bilens levetid? Gjelder selvfølgelig helt fra bilen er ny.
Alpina1982 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Var dette gjort i hele bilens levetid? Gjelder selvfølgelig helt fra bilen er ny. Ja.. men kunne vært ren uflaks som gjorde at turboen røk..uansett ingen krise at den ryker på ca 190000km.. Men får se hvordan det går med turboene på x3 2.0d..nå gått 153 000km på samme turbo (her mistenker jeg at veivhusventilasjon aldri har vært byttet)..Samt min 525xdat 101 000km (her har det vært regelmessige bytter) Poenget mitt var også litt at ved å lese på dette forumet..så kan man bli litt skremt ift e60/e61..Bla automatolje sies at den bør skiftes (ja jeg er enig..Men hvorfor er ikke autoriserte BMW verksteder enige??..Swirl flaps hysteriet ? Dette nektet autoriserte BMW verksteder å gjøre noe med når jeg henvendte meg..Bare tull fikk jeg til svar.. Hvorfor byttes ikke veivhusventilasjon på service hvis dette er nødvendig?? (ja jeg får dette byttet på mine biler, men er usikker på om det har noe for seg..) Uansett til trådstarter E60 er fantastiske biler..som virker svært feilfrie.. Mer feil og potensielle feilkilder på e61..
Mons1 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Jeg vurderer selv E61 525dxA. Er jo samme maskin og drivverk som E60, så hva er mer feil på en E61? Veivhusventilasjon har vært syndet mye med. Nå anbefales det å byttes ved service, men er ikke en del av ordinær service. Automatkasse skal ha oljeskift pr 100000km. Dette innrømmet BMW nå. Koster fort 6000kr for slik oljeskift da oljen er svindyr. Mye havari kunne vært unngått med disse enkle ting. Mange turboer og automatkasser kunne vært reddet.
Alpina1982 Skrevet Juli 28, 2014 Skrevet Juli 28, 2014 Jeg vurderer selv E61 525dxA. Er jo samme maskin og drivverk som E60, så hva er mer feil på en E61? Veivhusventilasjon har vært syndet mye med. Nå anbefales det å byttes ved service, men er ikke en del av ordinær service. Automatkasse skal ha oljeskift pr 100000km. Dette innrømmet BMW nå. Koster fort 6000kr for slik oljeskift da oljen er svindyr. Mye havari kunne vært unngått med disse enkle ting. Mange turboer og automatkasser kunne vært reddet. Bra hvis BMW endelig går med på at oljen ikke er evigvarende..Håper dette spres seg til alle autoriserte BMW forhandlere, samt godkjente service verksteder..ZF som bygger kassen anbefaler oljeskift på 60 000km. På e61 så har man problemet med kabler i området bagasjeluke (ja det blir brudd før eller siden). Så kan jo panoramatakene være nokså skumle... På min så har panoramataket vært skiftet (som følge av plutselig eksplosjon)..men montert feil..med påfølgende drukning og dermed bytte av alle el komponenter i bagasjeromsbrønn (heldigvis skjedde dette under garanti) Kabelbrudd skjedde for min del heldigvis også under garanti (bruktbil garanti denne gangen). E61 har jo også luft demping bak..med kompressor og tilhørende slanger som kan bli en kostbar affære.. Men generelt så tror jeg at både e60 / E61 er veldig gode biler.. Men jeg kjørte E36 i ti år..Nå har jeg kjørt E60 og E61 i snart to år..konklusjonen så langt er i alle fall at E36 er mye billigere å holde på veien..men e60 / e61 er mye mye bedre biler å kjøre..Årsaken til at e60/e61 er dyrere er er nok i mine øyne at de har ca dobbelt så mange deler som en e36..
rivjako Skrevet Juli 29, 2014 Forfatter Skrevet Juli 29, 2014 Takker for gode svar, det er godt å bli beroliget. Kan man ikke skifte olje på automaten sjøl? Er det noen form for tilleggsvarmer på bilen. ( det er Norsk versjon ) Hvilken motorvarmer er best? Calix slangevarmer eller Defa oljevarmer. Det blir kaldt i indre Troms.
Mons1 Skrevet Juli 30, 2014 Skrevet Juli 30, 2014 Automatolje kan byttes, men anbefaler ikke. Årsaken er at oljen må ha en viss temperatur før man "måler" mengden. Oljebytte på automatkassen blir fort over 6000kr pga at oljen er svindyr og det går en del liter på kassa. Bilen kan ha en elektrisk forvarmer, men vet ikke om dette er original-utrustning på norsk modell. Man ser dette hvis man følger slangene og ser om de går innom en firkantig metallboks. Jeg er en slik på min 320dA(Tysk-import). Det er uansett Webasto som er tingen. Jeg har oljevarmer og jeg tror dette er lurt. Den varmer liksom ikke opp motoren, så det blir kaldstart, men den sørger for at oljen er oppvarmet og tynn slik at man før full smøring med en gang.
bqrell Skrevet September 16, 2014 Skrevet September 16, 2014 Rense egr og innsuget er et must på disse dieseldyra. Sent from my iPad using Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå