Looden Skrevet Juli 29, 2014 Share Skrevet Juli 29, 2014 Hei!Er for tiden ute og leter etter "ny" 5-serie, og kom over en bra E39 528IA Touring med utrolig lav km stand. Og bestemte meg for å dra bort for å se på bilen. Så la jeg merke til en oljelekkasje under motor, virker ikke ut som oljelekkasjen er veldig stor, da bilen ikke drypper olje.(ingen olje der bilen står parkert). Er bare olje på deksel under motor i bakkant.Og lurer på om noen av dere gjerne har noen aning om hva det kan skyldes? sjekket forøvrig godt over motorrommet etter jeg la merke til lekkasjen under bilen, men klarte ikke å lokalisere noe tegn oljelekkasje.kan det være sprekk i bunnpanne? eventuelt bunnpannepakning som svetter olje?Dreier seg forøvrig om en M52TUB28 motor.Noen utrolig dårlige bilder av lekkasjen under bilen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Juli 30, 2014 Share Skrevet Juli 30, 2014 Der jeg har hatt lekkasjer på min m54b22 har dette vært pga gamle og tørre ( plastikk) pakinger. Oljefilterhuspakningen og toppdekselpakingen. Tror første pakningen førte til olje kom ned på venstre side av motoren og så var det vått ca på midten av det motordekselet som ligger under motoren. Ta bort luftfilteret og boksen så kanskje du klarer å se litt om det kommer derifra. Toppdekselpakningen lakk litt i bakkant og så dette på varmedekselet over manifoldene på min. Bytta pga det så rant ned på manifoldene og det lukta svidd olje i bilen. Lite artig. Søker du på nett etter din motorkode og så oil leaks får du sikkert flere tips om hvor du bør undersøke Looden reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Looden Skrevet Juli 30, 2014 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2014 At det er gamle plast pakninger som skyldes lekkasje kan være mye mulig da bilen er kjørt ca 12 tusen km på 6 år...Toppdekselpakning har vert byttet for drøye 5 år siden på bilen og var så tett som den kan bli på en M52 motor.Synes det er merkelig at oljelekkasjen ikke ble funnet på EU-kontroll, da bilen var inne i slutten av april og gikk rett igjennom uten feil og mangler, bilen var kjørt MAX 300km etter EU-kontroll, etter jeg prøvekjørte bilen... føler det er lite sannsynlig en såpass "stor" lekkasje har kommet RETT etter EU-kontroll også... hvis noen har peiling på hva som BØR sjekkes tas svar imot med stor takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet August 1, 2014 Share Skrevet August 1, 2014 Toppdekselpakning, bunnpanne, bakside av motor (mot girkasse), veivhusventilasjon, pakning oljefilterhus og peilepinne. Kan også være servoen som lekker. Sjekk nivå, om oljen ser ny ut osv, så evt sjekke slanger og slangeklemmer for gris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet August 1, 2014 Share Skrevet August 1, 2014 Bilen min (e34) hadde og stått mer eller mindre i ro de siste 5 år. Det har tatt livet av pakninger og slanger. Du bør gå over alle slanger i bilen. Foringer under bilen kan og være greit å sjekke, samt vacuumslanger. LMMbelg har sikkert et par småsprikker i seg og. Om denne bilen har lav KM og virker til å være i god stand, så ville jeg sterkt vurdert denne. Pakninger og slanger er liten pris å betale for en god bmw med lav km. Ang din lekkasje, så tror jeg toppdekselpakning og eller bunnpannepakning svetter ut olje i bakant. Sjekk og Gummipakningene rundt tennstifthull. Mine var så gåene at det var kommet mye olje ned mot pluggen, som ga feiltenning. Disse ringene skal følge med når du kjøper toppdekselpakning Nye plugger og ny olje m filter samt noen paknings og slangebytter så blir den nok tett. Du har jo og simmering og tettninger som være gåene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet August 1, 2014 Share Skrevet August 1, 2014 Forresten så er det en bra motor det der. TUB har jo sylinderforinger i stedet for Nikasilbelegg. Etter en del havarier av m52 fra 94-98 grunnet for høy svovelmengde i bensin i f.eks England. En Technical Update av motoren, M52TU, introdusert i 1999, fikk dobbel-VANOS og flere andre forbedringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind S Skrevet August 1, 2014 Share Skrevet August 1, 2014 Det kan hende bilen gikk igjennom EU kontroll med oljelekkasje. Jeg har samme problemet med min E46, men den gikk igjennom uten anmerkning så lenge det ikke drypper olje av den mens EU kontrollen pågår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindreh Skrevet August 1, 2014 Share Skrevet August 1, 2014 Gjør rent og se om det svetter ut noe sted i bunnpanne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Looden Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Toppdekselpakning, bunnpanne, bakside av motor (mot girkasse), veivhusventilasjon, pakning oljefilterhus og peilepinne. Kan også være servoen som lekker. Sjekk nivå, om oljen ser ny ut osv, så evt sjekke slanger og slangeklemmer for gris. Toppdekselpakning tror jeg kan utelukkes, da denne er byttet for mer eller mindre 10 tusen km siden. Veivhusventilasjon er også byttet for en tid tilbake siden. servo-olje sjekket jeg og den var ok. Sjekket også det av slanger jeg kom til og klarte se, og det var ingenting som var tilgriset som jeg la merke til. Pakning på oljefilterhuset eller bunnpannepakning er det jeg mistenker svetter olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Looden Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Bilen min (e34) hadde og stått mer eller mindre i ro de siste 5 år. Det har tatt livet av pakninger og slanger. Du bør gå over alle slanger i bilen. Foringer under bilen kan og være greit å sjekke, samt vacuumslanger. LMMbelg har sikkert et par småsprikker i seg og. Om denne bilen har lav KM og virker til å være i god stand, så ville jeg sterkt vurdert denne. Pakninger og slanger er liten pris å betale for en god bmw med lav km. Ang din lekkasje, så tror jeg toppdekselpakning og eller bunnpannepakning svetter ut olje i bakant. Sjekk og Gummipakningene rundt tennstifthull. Mine var så gåene at det var kommet mye olje ned mot pluggen, som ga feiltenning. Disse ringene skal følge med når du kjøper toppdekselpakning Nye plugger og ny olje m filter samt noen paknings og slangebytter så blir den nok tett. Du har jo og simmering og tettninger som være gåene. foringer under bilen ble sjekket og så ut som det meste var i meget bra stand. Fikk dessverre ikke sjekket over alt av slanger, belger etc da jeg var borte å tittet på bilen... Bilen har rullet 102000km, (45000 km siden 2002) Toppdekselpakning er nok utelukket da den er byttet for 5 år (10.000 km siden) og var så tett som den kan bli, ingen lekkasje i bakkant heller.. Usikker på det du sier med gummipakningene rundt tennstifthull, men vil ikke tro det kan være det i og med at bilen gikk klokkerent på tomgang og når vi prøvekjørte bilen(??) Du nevnte også bunnpannepakning, det er den jeg tror kan gjøre at motoren svetter ut olje i bakkant...! bilen har fått ny olje og filter på motor for kort tid tilbake. Eier av bilen skulle ta den ned på verksted i morgen for å få dem til å se over hva som kunne være årsaken til lekkasjen, og få dette utbedret hvis de fant noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå