sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Fikk problem med min 520D E61 (N47) på ferieturen i sommer. Etter oppstigninga til Haukeli kom motorlampa på. Feilmelding: Engine fault, reduced power. Stoppa bilen og starta igjen, da gikk den eit minutt eller to på tomgang før feilen kjem opp og motoren stopper. Fikk lest ut feilkoder. Har feilkode Low railpressure Etter å ha gått gjennom diverse lignende tråder på forumet har eg målt trykket på fødesida. ca.4 bar jevnt når eg starter bilen. Har så sjekka returolje på dysene. Forøvrig "piezo injectors" 7797877-05. Resultat: Dyse 1: 25ml Dyse 2: 38ml Dyse 3: 52ml Dyse 4: 40ml Rimelig stor forskjell. Så kva er lurt å gjere i dette tilfelle? Dyse 3 utmerker seg, men 2 og 4 har også betraktelig større lekkasje enn 1. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Jeg vil tippe slitte dyser. Har bilen gått langt? Ryker det sort av eksos? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Bilen er gått 130k. Ingen svart røyk nei. Høyres normalt ut på tomgang heilt til feilmeldinga kjem opp og motoren stopper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Bilen er gått 130k. Ingen svart røyk nei. Høyres normalt ut på tomgang heilt til feilmeldinga kjem opp og motoren stopper. Lenge siden du har skiftet dieselfilter og event. luftfilter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Ja gløymde å skriva at dieselfilter var det første eg prøvde å bytta etter at problemet dukka opp. Det hjalp ikkje. Luftfilter var vel sist bytta for eit knapt år sidan. Har sjekka om det ser skittent ut, ikkje så gale. Får ikkje meir turtal på den en ca 3k. Men rekner med at dette skyldes nødmodus? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Har du lest av railtrykket? Ønsket og faktisk trykk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Ja gløymde å skriva at dieselfilter var det første eg prøvde å bytta etter at problemet dukka opp. Det hjalp ikkje. Luftfilter var vel sist bytta for eit knapt år sidan. Har sjekka om det ser skittent ut, ikkje så gale. Får ikkje meir turtal på den en ca 3k. Men rekner med at dette skyldes nødmodus? Diesel er ikke min sterke side, men holder en knapp på slitne dyser. Hvordan var "dysebilde" når du målte mengden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Nei venter på diagnose kabel. Så har kun feilmelding som verkstedet leste ut. Satser på å få kabel ila noken dagar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Eg målte kun diesel returen for kvar dyse og samenligna dei. Pga misstanke om indre lekkasje etter å ha lest andre lignande tråder her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 Det virka nå voldsomt med 3 utslitte dyser etter 130.000km, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 3, 2014 Forfatter Share Skrevet August 3, 2014 Ja heilt enig. Men var veldig stor forskjell på på returmengda på dei 4 dysene. Er det mulig å sende dysene til overhaling? Og lønner det seg i så fall? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 3, 2014 Share Skrevet August 3, 2014 De kan overhales ja, tror nok det er billigere enn å kjøpe helt nye men vær nå helt sikker på hva som er feilen før du begynner å handle inn nye deler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 7, 2014 Forfatter Share Skrevet August 7, 2014 Har nå fått lest ut feilkoder og sett på faktisk/ønska trykk. Ser ut som trykket faktisk er for høgt. Det ligg ca 200bar over ønska trykk på tomgang. Når feilmeldinga( engine fault, reduced power) kjem opp får faktisk trykk ned. Då legg det seg på 50-100 bar under ønska trykk. Bilen stoppar oftast også etter ei lita stund. Nokon som har vore borti dette før? Trykkregulator i rail? Sensor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 7, 2014 Share Skrevet August 7, 2014 Det første som slår meg når jeg ser dette bildet fra Inpa er at Mapsensor er defekt eller frakoblet. Ecu ber om 0.9 bar ladetrykk men den vet ikke hva trykket er. Når du får slike høye tall med ! foran så tror jeg at den ikke leser noenting eller er langt utenfor måleområdet. Slik er det ihvertfall med LMM før en starter bilen. Jeg ser det du sier om railtrykk også ja men ville ihvertfall begynt med å orden på avlesing av turbotrykket. Ta en feil om gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sgjuvsland Skrevet August 9, 2014 Forfatter Share Skrevet August 9, 2014 Har ein misstanke om at turbotrykket skyldes ein software feil i INPA. Siden eg ikkje får opp feilkode på Map. Prøvde å kobla den fra og då kom feilkoden. Ser også at verdien endrer seg når eg gir gass. Demonterte railen i dag. Hadde ute trykkregulator og gjorde rein. Når eg satte alt sammen igjen og starta opp så gikk motoren normalt ei stund. Fikk opp fullt turtal også. Men etter ei lita stund kutta den igjen. No får eg opp feilkode på lavt railtrykk. Misstenker at problemet ligg i trykkregulatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå