Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har fått godkjent felger fra GS, i dette tilfellet Spider.Har GS papirer eller annen nødvendig info som Biltrangsynet må ha?

19" 8.5x19 og 9.5x19

ET 40/46

Dekk dim: 235/35-19 og 265/30-19

Har hørt at det er lettere på coupe utgaven enn det er på sedan/touring. Stemmer dette:

Skrevet

Morn du! :) Jeg lagde en lignende tråd for et par måneder tilbake. Men kan ta en rask gjennomgang 

For å godkjenne felger må du ha følgende krav i orden:

- Felgene og dekk skal ikke ta bort i andre deler som dempere, fjærer, hjulbuer, bremseskiver, bremsecaliper osv.

- Felgene og dekk skal være innenfor hjulbuer (valse det som valses kan om valse trengs. valsevalsevalsevalse  :weirdwalkingthing: )

- Bruker du Spacere skal det foreligge TUV på disse (vet ikke om det går ann å godkjenne med spacere - jeg har det ikke, men om du har er TUV papirer en god start ;) )

- Dekkene skal være innenfor felginnpress kravet som er +/- 7,5 fra innpresset som står i vognkortet. Om jeg ikke husker feil er original innpress på e46 ET42. Om dette stemmer er felgene dine innenfor innpress kravet ;)

- Maks tillatt rulleomkrets endring er +/- 5% fra det som står i vognkortet. I mitt vognkort (e46 coupe - samme som deg) står det 195/65-15. Dobbelsjekk om det står det samme hos deg. Et raskt klikk på www.dekkalkulator.com viser at felgene dine er innenfor rulleomkrets endringen ;).

- Har du ulik felgdimensjon må du ha papirer fra Bmw Norge som viser at bilen din kan kjøre med ulik felgdimensjon.

Denne dokumentasjonen får du om du henvender deg til bavaria eller gs, men den dokumentasjonen sier dessverre ingenting om at e46 kan rulle med 8,5x19 foran og 9,5x19 bak. :(

Dette fordi e46 aldri ble levert med 19" felger originalt :(. Så jeg er redd du ikke kan GODKJENNE felgene. Du får derimot TUV papirer på 19" felger (men ikke på dekkdim 265/30-19.) Men de er til lite hjelp siden satans vegvesen krever å ha dokumentasjon fra Bmw Norge som sier at bilen kan kjøre på 19"... og det finnes jo ikke.

MEN! Det jeg sa over er kravene for å GODKJENNE felgen. Du kan fint kjøre rundt med felgene dine så lenge de ikke skraper rundt i demper, fjører og andre ting, og så lenge de er innenfor innpress og rulleomkretsendringer.

Det å ikke overdrive helt er en STOR fordel (super senk, spacere, valse som faen osv). Da slipper du å bli den første som blir stoppet i alle mulige vei kontroller. Er dem super nøye er du fucked (svært sjeldent med mindre du har annen motor og/eller alt for bråkete eksos eller andre ulovlige ting som du har montert).

Jeg har blitt stoppet av Satans vegvesen et par ganger før, men har aldri blitt spurt om å vise noe annet enn TUV. Derfor er det en STOR fordel å ha med seg TUV papira mens du er ute og kjører.

Om dem er kjempe strenge viser jeg bare at alle felgene mine er innen for alle krav (rams opp innpresskrav, dekkdimkrav, innenfor hjulbue osv...)

Har dem hatt en dårlig dag og er super nøye og kjedelige, og ser at jeg har ulik felgstrl foran og bak (noe som skal mye til når alle fire felgene står på 235-35-19 på bilen min), så viser jeg bare dokumentasjon fra Bmw og sier at bilen min står på 7,5x19 foran (:P :P :P) og 8,5x19 bak ( :ph34r: )... som om dem gidder å sjekke felgene mine på stedet, pfft (bank i bordet).

Om jeg ikke husker feil så er 8,5x18 det bredeste en e46 kan kjøre med i følge de originale papirene fra Bmw Norge. 

Jeg kjører med 8,5x19 ET40 foran og 9,5x19 ET48 bak. Alle fire står på 235-35/19. Alle disse målene godkjent i TUV papirene jeg har fått fra Gs ;). Siden du har 265/30-19 bak er jeg noe usikker på om TUV vil redde deg. 

Om du skal innom for å godkjenne senkesett, eller vise bilen til EU kontroll vil jeg anbefale deg å sette på noen andre felger som er lovlige, og bytte over til 19" så fort ting er godkjent ;). Navet vil ha lik høyde uansett felg ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...