Gå til innhold

kje
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en original E36 M3 3.0 hvor det oppstår hørbar ventiltikking når motor bli driftsvarm. Ved kald motor går den stille og fint. Jeg kjører på Castrol 10w60 M-olje. Bilen blir kun kjørt mai-september... Tips til hvordan jeg kan bli kvitt den sjenerende støyen mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrauliske løftere på denne motoren. Tikkingen er ikke voldsom, men nok til å være irriterende... Mye arbeid å skifte løftere? Burde vel hatt tjukkere olje på motoren muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrauliske løftere på denne motoren. Tikkingen er ikke voldsom, men nok til å være irriterende... Mye arbeid å skifte løftere? Burde vel hatt tjukkere olje på motoren muligens.

 

Tror nok ikke denne motoren har hydrauliske løftere nei.

Den har sånne "kopper" over ventilene. Mellom koppen og kammen ligger det et skims.

Ventilklaringen justeres med tykkelsen på skimsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da har jeg lært noe nytt. Hvordan er det å justere ventilene? Har kun kjennskap fra M50 og M52 motorer fra tidligere... Motoren hatt gått ca 160k. Er oljevalget Castrol Edge 10w60 fornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sett med shims koster vel 4-5000, toppdekselpakning 800-1000.. Men du bruker vel 20-40kr per shims du bytter om du dropper et sett. Så kan du jo regne ut om du vil betale 6700 for en jobb du må gjøre på nytt når bilen har gått 30-40000 km til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...