Capoldriahn Skrevet August 16, 2014 Share Skrevet August 16, 2014 Jeg leker litt med tanken om å chippe bilen om 1 år eller 2 hvis jeg føler at jeg kunne tenkt meg litt mer omph. Det vil si at siden jeg har en såpass nye bil at jeg også betaler avgiften for økt motoreffekt. Det jeg lurer litt på er hva som skal til for å få dette godkjent? Ser for meg chip tuning fra Hartge, da denne er TÜv-godkjent, samt at jeg stoler på Hartge sin ekspertise når det kommer til hva motoren tåler. Effekt går altså da fra 20d (177hk) til 23d (209hk). Etter litt rask googling så er forskjellen at 23d har større bremser foran 330mm vs. 300mm på 20d. Med TÜV-godkjent chiptrim og oppgraderte bremser foran, er det da noe stort mer som til for å få dette godkjent egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sonora Skrevet August 16, 2014 Share Skrevet August 16, 2014 Jeg leker litt med tanken om å chippe bilen om 1 år eller 2 hvis jeg føler at jeg kunne tenkt meg litt mer omph. Det vil si at siden jeg har en såpass nye bil at jeg også betaler avgiften for økt motoreffekt. Det jeg lurer litt på er hva som skal til for å få dette godkjent? Ser for meg chip tuning fra Hartge, da denne er TÜv-godkjent, samt at jeg stoler på Hartge sin ekspertise når det kommer til hva motoren tåler. Effekt går altså da fra 20d (177hk) til 23d (209hk). Etter litt rask googling så er forskjellen at 23d har større bremser foran 330mm vs. 300mm på 20d. Med TÜV-godkjent chiptrim og oppgraderte bremser foran, er det da noe stort mer som til for å få dette godkjent egentlig? Veldig god tanke men dessverre veldig dyrt og få dette godkjent. hør litt med statens vegvesen. de vet mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet August 17, 2014 Share Skrevet August 17, 2014 Chip, ikke tenk. Redd for å bli tatt? Tror du statens vegvesen klarer å ta deg på noe? D.Toft reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Litt usikker på hvordan BMW stiller seg i garanti saker ved chiping? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwfreak89 Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Hvorfor godkjent det?.så lenge du ikke sier noe til dem eller at dem tar deg på dynen så er ikke noe tenke på.hadde ikke villet sakt noe eller godkjent det å må betale mere i forsikring.men det er meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JulianS Skrevet August 18, 2014 Share Skrevet August 18, 2014 Biltrangsynet kan ikke måle effekt i bilen din, å skulle de gjort det måtte de målt DIN effekt i motoren, ikke på hjula. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet August 19, 2014 Forfatter Share Skrevet August 19, 2014 Det er godt mulig alt det dere sier. Men det er for min egen del, at jeg ønsker at alt skal være på stell. I tillegg ser jeg for meg at det er mer attraktivt ved eventuelt videresalg at alt er godkjent. Så derfor ønsker jeg litt feedback på hva som eventuelt må til. Som sagt, så vet jeg at bremsene foran er større 330mm kontra 300mm. Bortsett fra dette så tror jeg 20d og 23d er helt like. Er det så enkelt som å bytte til større bremser foran og bare vise den som med senk siden en vil ha TÜV-papirer på selve chiptrimmen, i dette tilfellet Hartge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gewinde Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Og som tidligere nevnt her så må du kontakte BT og få liste fra dem. Dette er forøvrig dumskap og pengesløseri på høyeste nivå å betale avgifter på dette og få det godkjent, men større bremser bør du absolutt gå for. Forøvrig er jeg rimelig sikker på at ingen av de aktuelle kjøpere på din bil bryr seg ett fnugg om det er godkjent eller ikke. Det viktigste er i mine øyne at du har opplyst kjøper om hvilken chip som sitter i, så han evt kan få den orginal igjen. De pengene du bruker på avgifter for hk økning bør du heller putte i ett godt understell og en lakkbehandling eller en runde med folie. Det vil kjøper av bilen din sette mer pris på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet August 20, 2014 Forfatter Share Skrevet August 20, 2014 Som sagt, tenkte kanskje noen hadde erfaring med slikt, hvis en ser bort i fra det å betale avgiftene for det. At en kunne gitt en pekepinne på "vanskelighetsgraden" med å få økt effekt godkjent når en er innenfor effekten til modeller som allerede eksisterer. Og det er ikke snakk om SÅ mye i avgifter. For å si det sånn, så er den en del lavere enn prisforskjellen mellom de to modellene er. Det er ikke en helt ny bil bare så det er sagt. Og for hvert år som går så blir det jo 10% billigere. I tillegg utelukker ikke det ene det andre. Ingenting i veien for å gjøre alt det du sier i tillegg til å eventuelt betale avgiften. Akkurat understell er jeg litt usikker på. Syns M-sporten virker grei nok, men så er sammenligningsgrunnlaget mitt kun E46 med Bilstein justerbart og Supersport justerbart. KW justerbart kunne jo vært vurdert, men akkurat nå så er jeg fornøyd med M-sporten. Mulig jeg er i overkant paranoid, men jeg er ikke så gira på krangel og problemer i etterkant om en ulykke skulle skje og det kom frem at bilen var ulovlig chippet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Hvilken bil er dette snakk om? Er den såpass ny at du må ha "boks"? Isåfall har jo BMW et eget tuning-sett til denne, og hadde jeg vært bilkjøper hadde dette vært en mye større pluss i boken enn boks fra en annen produsent, selv Hartge. Godkjent eller ei. BMW kan nok også muligens svare på om dette lar seg godkjenne og hva som kreves, da de nok har solgt litt av disse her etterhvert. Hvor mange av disse som er godkjente kan nok derimot diskuteres vil jeg tro.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet August 20, 2014 Forfatter Share Skrevet August 20, 2014 Ah.. Se der ja.. BMW Performance kits. Men jeg ble litt forvirret. I følge ETKen på GS så koster hele settet nesten bare 1/3 av å kjøpe delene hver for seg? Gjelder visst andre modeller med tilsvarende 20d motor også tydeligvis. I tillegg så det ut til å inneholde både intercooler, vifte, monteringsdeler og styreenhet. Mens ESS, Hartge, osv. kun er programmering av chippen. Ser det legger seg på 200hk, er vel der den magiske grensen går for BMW for at en ikke skal trenge å bytte bremsene. Men takk for tipset. Kanskje BMW Performance kit er veien å gå og da heller vurdere å skippe å betale avgiften siden det da er så og si orginalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 20, 2014 Share Skrevet August 20, 2014 Du kan få dette installert noe rimeligere i utlandet, men da vil du nok ikke beholde den norske garantien om bilen er norsk (og ny nok). Det vil du forøvrig ikke gjøre med en Hartge-chip heller. Hartge o.l. er kun en boks, da de ikke har klart å chippe ved hjelp av programmering enda, i motsetning til BMW sitt eget sett. Jeg hadde uansett ikke vært i tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gewinde Skrevet August 21, 2014 Share Skrevet August 21, 2014 Glemte forøvrig å nevne i innlegget veien du kan gå for å få det godkjent. Kjør på med chip fra en leverandør som også gir deg TUV papirer på chipen. I disse papirene står det spesifisert hva du må gjøre med bremser osv. Gjør dette, vis på biltilsynet, betal avgift - tada! Nytt vognkort med ny effekt i postkassa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå