Gå til innhold

"Lykkelig" BMW eier i 3 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan faen ikke stole på noen verksteder nesten.

Dama hadde bilen på service hos merkeverksted, en mnd etter dette (i romjula) begynte det og ryke fra motoren og stinke svidd olje.

Etter og ha undersøkt litt fant jeg ut at hele undersida av motor/gir, eksosanlegg osv osv var dekket i olje.

Kunne ikke forstå hva dette kom av, helt til jeg tilfeldigvis oppdaget at det var hull (HULL!) i oljefilteret! Som forøverig sitter

ganske høyt opp med både eksosanlegg og div lavere en filteret. Så hadde den slått ned på hadde eksosen vært flat.
Etter jeg fikk demontert filteret var det oppstripet og skaden var TYDELIG fra et sånn demonteringsverktøy for oljefilter. 
Alle striper viste at de hadde prøvd og løse filteret, og tydeligvis mistet taket og på en eller annen syk måte laget hull.

La fram bilder osv til verkstedet, fyren nektet på alt, dette måtte jeg ha gjort selv, de brukte kun hender når de monterte filter osv osv.

Filteret var oppstripa som faen og så ikke ut.. Ikke faen, de hadde IKKE gjort noe galt. Og som om ikke det var nok, hadde dem ikke etterfylt kjøleveske så det var under laveste nivå, luftfiterboksen var ikke satt sammen skikkelig + et par andre små ting. Skal faen meg forvente mer av et merkeverksted!

Kommer aldri til og ha denne bilen på merkeverksted igjen  hvertfall, det er helt sikkert!

Beklager OT, men blir bare så forbanna hver gang jeg tenker på denne episoden.!  :evil:

Skrevet

Ja, jeg forstår man blir sint når slikt skjer, må nok dessverre si at vi må ikke tro altfor  godt om disse  godkjente og merkeverkstedene  som skal være  helt oppe og stå når det er så mye tull,  og det er så vanskelig for oss som kunder og faktisk vite eller ikke vite hva som er gjort og det blir  som oftest ord mot ord og kunden som taper mest på sånt, nei det går bare ikke ann og holde på sånn,  tulle med noe som for stort sett alle er så viktig som å ha en bil som går og at den er trygg på veiene.

Må nok gå de nærmere etter i sømmene igjen, tror jeg. 

Skrevet

Ikke jeg, men verkstedet gjorde det, jeg kjøpte den, skulle så tilbake for å sette den inn, men da trodde det det ikke var den, men da trodde de det var lambdasonden som nå ble byttet idag, men som det tydeligvis ikke var allikevel :/ Eller mulig de begge er ødelagt, men det bør verkstedet vite, skulle jeg tro.

Skrevet

Får jeg stjele tråden litt? :)

Er ikke kamsensor og veivakselsensor ganske greit å bytte på egenhånd? Correct me if im wrong! 

https://www.youtube.com/watch?v=2yNzPpNrldA

^Regner med at det er noe likt på e46?

Ser at delene koster rundt 600 kr pr stk hos schmiedmann om jeg har sett på riktig del nå (en slags sensor koblet til en kabel). Jeg regner med at du får delen mye billigere hos Koed.no (som vanlig :P)

Søker man opp guides kan man fint gjøre dette på en time eller to? Eller må man drive med sletting av feilkoder og masse annet etter bytte av sensoren/kabelen? 

Edit:

Og til trådstarter: Se og få tatt en skikkelig diagnosetest fra en med ordentlig utstyr om du ikke har fått gjort det enda ;). SweetBmw anbefales på det sterkeste! ;)

En ting til! Siden du eier e46 vil du kanskje sjekke ut denne tråden også:

http://bimmers.no/topic/789542-til-alle-e46-eiere/

Skrevet

Får jeg stjele tråden litt? :)

Er ikke kamsensor og veivakselsensor ganske greit å bytte på egenhånd? Correct me if im wrong!

^Regner med at det er noe likt på e46?

Ser at delene koster rundt 600 kr pr stk hos schmiedmann om jeg har sett på riktig del nå (en slags sensor koblet til en kabel). Jeg regner med at du får delen mye billigere hos Koed.no (som vanlig :P)

Søker man opp guides kan man fint gjøre dette på en time eller to? Eller må man drive med sletting av feilkoder og masse annet etter bytte av sensoren/kabelen?

Edit:

Og til trådstarter: Se og få tatt en skikkelig diagnosetest fra en med ordentlig utstyr om du ikke har fått gjort det enda ;). SweetBmw anbefales på det sterkeste! ;)

En ting til! Siden du eier e46 vil du kanskje sjekke ut denne tråden også:

http://bimmers.no/topic/789542-til-alle-e46-eiere/

Skiftet nettopp veivsensor og kamsensor på min e46, kam sensor er gjort på 2 min da der er ett motordeksel og 1 umbrako skrue på sensoren. Veivakselsensoren er litt meir arbeid, der ligger ogso 2 skruer under innsug som holder manifolden, må under bilen for å få av den eine (n42b20a). Tar sikkert 4-5 timer første gang du gjør det. Men er nokså rett fram. Har og hørt at det er best å bruke originale BMW deler på halvgivere som kam og veivsensor. Mange som skiftet med uorginal, og ting vil fortsatt ikkje fungere...er litt ymse kvalitet der ute å går :-P

Skrevet

Takker masse for svar og ja jeg har original veivakselsensor liggende, har nå også ringt rundt for å høre ca hvor lang tid det tar å bytte lambdasonde, for synes 3 timer hørtes veldig mye ut. Og disse sensorene skal visst ikke ta lange tiden har jeg skjønt, men jeg vet ikke hvorvidt den er original denne lambdasonden verkstedet skal ha byttet til nå(2200,-), men skal kreve kvittering på den fra de de har kjøpt den hos.

Skrevet

Mange takk for svar Stian! :)

Jeg har heldigvis ikke fått det problemet (*bank i bordet*). Men om jeg skulle få det er Originale sensorer the way to go ;)

Skrevet

Skifte lambdasondene på bilen din tar snaut nok 1 time. Fakturere mere enn det blir bare latterlig.

Synes nå selv å bytte veivsensor er en smal sak, litt knotete under luftinntaket, men det går rimelig greit. 

(har nå store labber jeg da) :-P

Begge deler er gjort på no-time, og for ett seriøst verksted tar det ikke lang tid nei, maks 1 time.

Skrevet

Ok,høres mer normalt ut det ja :)

Siste nytt nå er at de har byttet en annen ny del i tillegg til lambdasonden, nen denne delen var visst ikke så dyr, men jeg skulle ikke belastes den ble det sagt, men nå kom det opp en ny feil og ja det som kom opp som feil nå er veivakselsensoren, ihvertfall så skal de nå prøve den jeg har hatt liggende i snart 2 uker, får svar i morgen om det er den siste delen som må byttes.

Skrevet

Hvilket verksted er dette snakk om?

Føler nesten at jeg kjenner meg litt igjen, her er min historie:

Husker jeg fikk tidenes dummeste sensor feil på vei hjem fra Danmark turen grunnet tidenes sykeste stormvær (Ca 9 timer kjøring i regnstorm <-- Husker det som om det var igår: Noen av strekningene på de svenske motorvegene var oversvømt :o Vi måtte kjøre i sneglefart over de dypeste vanndamene hvor fartsgrensa egentlig er 110 km/t. Det er noe av det skumleste jeg har gjort i min bilkarriere :P)

Uansett: Etter ca 2 timers kjøring i møkkaværet sluttet speedometeret å fungere, og for å gjøre ting verre lyste dashbordet opp som et juletre: Håndbrekk, ABS, og Antispinn varsellampene lyste opp. Jeg hadde INGEN peiling på bil da, og jeg hadde ingen kontakter som kunne hjelpe meg, så jeg kjørte bilen inn til et verksted en god bekjent av meg hadde anbefalt (Alex Auto Service på Jar<-- ALDRI DRA DIT! Dem driver med useriøs business og er kun ute etter å lure kunden <-- Opplevd det 2 ganger <-- forteller historie nr 2 litt lenger ned )

Ba dem ta en diagnosetest for å finne ut hva feilen var. Dette gjorde de, og diagnoseutstyret kom frem til at det var feil på ABS sensor bak. I stedet for å bytte den defekte delen anbefalte sjefen meg å "starte med det billigste alternativet først". Han mente at det kunne være noe annet, og at det kanskje ikke var vits å bytte abs sensoren. Blir irritert den dag idag også over hvorfor i helvete jeg sa ja til det.

En uke etter kom den nye delen, og dem satte i gang arbeidet. Mens arbeidet pågikk tok jeg en tur inn for å se hva dem holdt på med. Jeg hadde sett for meg at hjulene skulle være demontert, og at bilen stod på bukk. Men neida. Der satt det to karer og kuket med noen ledninger under dashbordet. Skjønte ingen ting, men tenkte bare: jaja, de vet helt sikkert hva de driver med.

Etter at arbeidet var gjort, kjørte jeg ut av verkstedet. Med en gang jeg satte foten på bremsen lyste opp lampen igjen.  "Jaja, der røk faen meg 2000 kr".

Ble så pissed at jeg sendte bilen til Bavaria og forklarte situasjonen. Dem ordnet delen og fikset opp alt ;)

Historie nr 2: (skal gjøre denne kort enn den over :P)

På min nåværende bil røk Oljenivåsensoren (2 år og 6mnd siden nå). Og så dum som jeg er sendte jeg bilen til Alex Auto Service... IGJEN! :/

Same story as before: Diagnose ble tatt, feilen ble funnet, men hva gjør de? Jo! De gjør noe helt annet som ikke var nødvendig... nemlig en oljeskift. <-- Vell ok, det var ikke helt unødvendig. Min neste oljeskift var om ca 2000km.

Det er som å gå til legen med et kuttsår på høyre arm. Legen ser skaden, men velger å sette bandasje på høyre øre. WHY!? 

Det endte med en saftig diskusjon i hvor jeg vant og betalte halvpris for oljeskift. (Dem byttet aldri sensoren haha)

Igjen: Endte med å kjøpe delen hos Bavaria for så å 

Håper for guds skyld at du ikke har bilen hos Alex, Jeg hadde rømt :P!

Skrevet

Ja, det er tydeligvis nok av useriøse virker det som, blir helt matt av at det er så mange som blir lurt og det er så vanskelig for oss kundene og vite hvor lang tid ting tar og om delene faktisk blir byttet, så tror nok de opererer slik de føler der og da.

Men jeg kommer til og be om å få de delene de har byttet, slik at det stemmer. Men vanligvis så sitter jeg og venter, gjerne også ved bilen om det lar seg gjøre.

Men nei, jeg har ikke vært/er hos Alex :)

Håper du nå har funnet et nytt verksted du er mye mer trygg på :)

Skrevet

De eneste verkstedene jeg stoler på i Oslo er Bavaria Økern, Arne Gulbrandsen og Jensen Autoservice (mest fordi jeg har fått super service av alle tre, og fordi de alltid fikser ting). Dem er dyre alle sammen, men de vet hva de driver med! Heller bruke 5000 kr på én reperasjon enn å ta 2-3  småreperasjoner hvor dem tror de vet hva feilen er, og betale 2000 kr for hver jævla gang du er på verkstedet. Forskjellen er at beløpet blir omtrent like mye + at du slipper unødvendig hodepine (Det er ihvertfall erfaringen min!).

Pleier som regel å gjøre de enkleste tingene på egenhånd (fks bytting av bremser, tennplugger, oljeskift, og andre væsker). Men om det er noe jeg ikke får til (fks finne ut ulyder jeg ikke vet hvor kommer fra) så tar jeg alltid turen innom en av de tre over ;).

Skrevet

Ja, sant det og kanskje man tilogmed får bilen ganske snart på veien igjen :)

Ja, er greit å kunne gjøre småting selv og overlate resten til de som har mer greie på det som ligger litt dypere i motor og bilen ellers.

Takker masse for tips og anbefalingene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...