Gå til innhold

E46 manuell girkasse problem


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Edit: Sorry for at det ble jævlig uoversiktlig under. Sitter på toget med knust telefonskjerm (ser omtrent ingenting haha)

 

 

Morn!

Helt siden jeg kjøpte bilen bilen bilen (over 2 år siden nå) har bilens girkasse aldri vært smud å gire med.

 

Uansett hvor smud man prøver å gire vil passasjeren merke at du har giret opp eller ned (samma om du slipper clutchen rolig, eller du prøver å gire på lavt turtall - ca 3k rpm ish...)

Problemet er ikke alvorlig, men det er jævlig irriterende at Audien til pappa girer smudere enn bilen min haha. 

Selv om man slipper clutchen veldig rolig, eller girer på lavt turtall, vil man merke at man girer. WHY!? :( Slik er det ikke på Audien til pappa, eller på alle mine tidligere bmwer. Bilen driver ikke å rykker akkurat, men men vil merke at man har skiftet gir. 

 

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at 1,2,3 gir er harde når girkassen er kald. Prøver man å gire fort merker man motstand og at girkassen "treffer et eller annet" når man går fra for eksempel gir nr. 2 - nøytral  - til gir nr 3. Det er ingen ulyder, men man føler at man treffer et eller annet.

Og på Bmwen må jeg bruke bruke makt (hele håndflaten :P) for å gire fra fks 1 til 2 og fra 2 til 3 , mens på Audien kan du bruke lillefingeren.

 

 

edit:

 

Én ting til!

Når du har bilen i nøytral og jeg slipper clutchen hører man en slags "bzzzzzzzz" lyd. Trykker man inn clutchen går den vekk. Lyden er veldig lav, og er nesten umulig å høre, men den er der! :/. kan dette være utløserlageret? 

 

 

Girkassa fikk ny girkasse olje for et par mnd siden, og tilstanden på oljen var Ok (den var sort, men ingen metall biter). Problemet med giringa var der også før oljen ble skiftet. Det eneste oljeskiften gjorde var at giringa ble noe smudere. 

 

 

Edit igjen:

Er forresten snakk om 5 trinns manuell kasse

 

Edit for 300 gang:

Det er forresten ingen skrapelyder! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er zf kasse på bilen din så er det normalt at kassene begynner å lide av shift pin sticking som gjør at kassa blir tung å gire

mener du kommer til de fra høyre side på kassa utvendig
har ikke bytta de selv Men veit at Clipictrial her på forumet har vert borti dem før


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er hard når den er gald, så kan det veldig godt være olja.

Prøv og bytt til bmw sin MTF olje. mye tynnere enn f.eks 75w90 som ofte blir brukt på gir og diff.

Jeg har riktig nok SMG, men rent teknisk sett så er det også en manuell kasse.

Etter jeg bytta fra 75w90 på den så er den mye mykere på giring, ingen nykking når den er kald ved griskift.

Olja er litt dyr, men sikkert bedre å prøve det før du prøver shift pins som koster 1500-2000.

 

Edit :P : Ser at du har bytta olje, hvilken brukte du?

 

Om du brukte orginal, så vill nok jeg også holde fingeren på shift pins.

3 stk på den ene sida av kassen og 3 oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Ingen anelse om jeg har ZF kasse på bilen min (kommer ikke det på 330i osv?). Vet bare at det er en vanlig manuell girkasse :P

zf girkassene brukes på de fleste bmwer det er en vanlig bmw manuel girkasse 

men etter å ha tengt meg litt om og siden du har 320 så har du en getrag s5d-200g 5 trins kasse

jeg kjenner ikke stort til feila på de men er gått mulig at det er shift pins som er problemet på kassa di

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er hard når den er gald, så kan det veldig godt være olja.

Prøv og bytt til bmw sin MTF olje. mye tynnere enn f.eks 75w90 som ofte blir brukt på gir og diff.

Jeg har riktig nok SMG, men rent teknisk sett så er det også en manuell kasse.

Etter jeg bytta fra 75w90 på den så er den mye mykere på giring, ingen nykking når den er kald ved griskift.

Olja er litt dyr, men sikkert bedre å prøve det før du prøver shift pins som koster 1500-2000.

 

Edit :P : Ser at du har bytta olje, hvilken brukte du?

 

Om du brukte orginal, så vill nok jeg også holde fingeren på shift pins.

3 stk på den ene sida av kassen og 3 oppå.

Brukte MTF lt2 olja. Giringa ble mye bedre med en gang :).

Problemet med hard giring er ikke der når kassa er varm. Du må fortsatt bruke litt mer makt enn audien når kassa er varm.

 

zf girkassene brukes på de fleste bmwer det er en vanlig bmw manuel girkasse 

men etter å ha tengt meg litt om og siden du har 320 så har du en getrag s5d-200g 5 trins kasse

jeg kjenner ikke stort til feila på de men er gått mulig at det er shift pins som er problemet på kassa di

 

Hva er "shift pins", er dette vanskelig og dyrt å bytte? Siden jeg har 5trinn regner jeg med at det er 5 pinner og ikke 6?

 

 

Igjen: Problemet er ikke alvorlig, men forskjellen på giringa på audien og bmwen er merkbar. 

 

Også: Det med at man får "bzzz" lyd når du har i nøytral og clutch er ute, og at den forsvinner når du presser inn clutchen. Kan det være girkassa som er på vei til å ta kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shift pins er små fjærede pinner inni kassa som kobler inn vert enkelt gir når du beveger girspaken disse kan ha en tendens til å bli trege og dårlige over lengere tid noe som gjør at du må bruke litt mer kraft når du girer
hva reprasjon kommer på vet jeg ikke

skal være 6 pinner på en 5 trins kasse
for du har 1.2.3.4.5 og R
 

den lyden du tenker på er antagelig utløser lager eller evt slitt svinghjul siden kommer å går i takt med clutch
hadde det vert lager i kassa så hadde du hørt det heletiden mens du kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Dette kan du! Mange takk for hjelpen Djwik! :)

Når det gjelder skifte av disse pinnene kommer kompisen min til å hjelpe meg. 

Kunne du være en engel og finne delenr til disse pinnene for meg? Og vet du om jeg må ut med hele girkassen for å bytte disse?

Hvis ja: da er det kanskje like greit å bytte deler som clutch, utløselager og et par andre ting som er er greit å få tatt i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder dele nr så tror jeg nesten det er lettere for deg å stikke innom bmw
jeg veit det er noen fjærer å hylser og litt sånn små ting å det er et x antall dele nr
det er ikke en rett pinne
det består av div, fjærer å hylser
også er det forskjellig på zf og getrag og getrag kassa har ikke jeg vert så mye borti 

 

et tips fra meg er om du sender en PM til Clipictrial her på forumet han har endel bedre peiling på bmw girkasser enn meg ettersom han driver med det
 

jeg vil tro du kommer til de selv om kassa står i bilen men det er nok lettere å gjøre jobben med kassa ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...