Gå til innhold

E39 523ia 1997 motorproblemer


blodan
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte bilen og fikk vite at kamsensor måtte byttes av forrige eier, han hadde hatt den på diagnose hos et verksted. Kjørte hjem, bilen virket helt grei helt til jeg var nesten hjemme, da begynte motoren å fuske før den døde ut, startet fint igjen neste dag, parkerte bilen i vente på ny kamsensor og veivsensor, byttet kamsensoren og kjørte på en testtur, døde ut igjen etter noen hundre meter med symptomer som jaging, fusking på tomgang og dør ut når jeg slipper gassen, enden på visa var at den ikke ville starte, byttet veivsensor nå men batteriet var flatt så har ikke testet det enda.

Så er det noen som kan ha peiling på hva som er galt? og er det noen i nedre telemark som kan ta en diagnose på bilen? Eventuelt anbefale meg et lettvint diagnoseting jeg kan kjøpe?

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått litt mer strøm på batteriet og ser om det hjalp å bytte veivsensor.

 

 

Fortsetter tråden min her: 

Bilen fungerer nesten som en drøm etter bytte av kam og veivsensor, men så lurer jeg på hva som feiler bilen nå, den er skikkelig lat under 3000rpm, sliter i 2. giret i oppoverbakker, men over 3000rpm er den veldig kvikk, den jager også under akselerasjon, en pulserende effekttap.

kan også nevne at den oppførte seg sånn før bytte av kam og veivsensor.

 

det er helt tørt nede ved pluggene, toppakning er i orden så vidt jeg ved (ikke vann i olje eller olje i vann) har heller ikke trykk i kjølesystemet og det lukter heller ikke brent olje av eksos eller oljepåfyllingshull når motor går og etter kjøring, rykter litt hvitt fra eksos når motor er kald men det forsvinner når motor er varm.

Pluggene så nye ut og normale på farge.

 

noen som har en ide om hva som kan være galt? personlig frykter jeg at det er Vanos som begynner å takke for seg.

 

har ikke tatt diagnose på bilen enda, men om noen i Telemark kan gjøre det så si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt klart ut som det er veivsensor som skaper problemer.

Hadde akkurat det samme som deg, når bilen er kald så fyrer den opp, men etter en stund når bilen blir varm fusker den og stopper. Så er den tungstartet hvis den i det hele tatt starter.

Kjøp skikkelig veiv og kamsensor... jeg gikk i baret med billig ebay sensorer, funket ikke da heller. Fikk nye fra skikkelig leverandør og da har dem funket siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

kan du utdype det litt mer K-E ?

jeg greier ikke helt å skjønne hvordan en tett katalysator gjør at den er dau på lavt turtall og forholdsvis frisk og rask på høyt turtall, hadde det vært motsatt kunne jeg forstått det med tanke på at katalysator da hadde blitt en blokkering i eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik på fruens gamle E39 (1997 523iA). Var skikkelig dau på lavt turtall, gikk nesten ikke fremover. En kickdown så våknet den til live. Etterhvert gikk den bare dårligere og dårligere over hele registeret. Merket at bilen hadde pusteproblemer ;) Jeg sier ikke at det garantert er den, men at du burde ta en titt. Ofte kjernen blir løs, slik at den "klirrer" når du slår på den.

Får ganske like symptom med gåen kamsensor også. Ofte den bruker et sekund eller to lenger på å starte da.

Byttet du til originale eller uorginale sensorer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig omtrent samme problemet på e46en (ca 2 uker tilbake). Bilen føltes jævlig slapp ut på lavt turtall (rundt 2k). Etter 4k dro den normalt igjen (Vanos just kicked in yo). Det var ingen lagging/hakking under akselerasjonen, bare jævlig slapp.

 

En diagnosetest viste feil på "Camshaft exhaust side". Byttet sensoren dagen etter, og siden da har bilen fungert normalt ;). Anbefaler deg å ta en diagnose før du kaster deg ut i å bruke flere lapper på ting som ikke er feil engang.

 

Min erfaring er at slitedeler som bærearmer, foringer og slikt kan du bruke uoriginale deler på (alle bærearmene er fra Febi hos meg <- so far so good). Men sensorer og slikt bør du gå for originalt! Det koster selvfølgelig litt mer, men da slipper du å bytte den om 1-2 mnd ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan prøve å banke på katalysator og høre om det er noe løst inni der.

Bestilte sensorer hos koed så regner med de holder mål.

Diagnose blir tatt så fort bilen er kjørbar igjen og jeg får tak i noen som kan gjøre det, kjenner jeg ikke er interessert i å betale et verksted i dyre dommer for å plugge en pc til bilen og lese av feilkoder.

Holder på nå å bytte veivhusventilasjon, ventilen var potte tett.

 

Har bestilt nye pakninger til vanos så den får seg en liten service etterhvert uansett, leste at pakningene i den hadde lett for å slites ut og symptomene var samme som jeg har.

 

men som sagt, vis dere vet om noen som kan ta diagnose i nedre telemark så si ifra, fant ingen i lista her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...