Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heeey,

ser på bmw, og såg da ein billig upussingsprosjekt. Tenkte at det kunne være greit å gå for noko slikt ettersom eg liker å skru og kan gjerne" tjene" penger, maybe.

Uansett:
Det største problemet med bilen eg har sett på er at det står i annonsen at bilen går varm etter 5-10 min og ved siden av det skriver han at det er "Problem med kjølesystemet".

Ligger til EU "kravene" som må fikes, står ikkje noe om at motor blir varm der, men regner med at de som tar eugodkjening ikkje bryr seg så enormt om motor og gir.

Det er ein BMW 520, kjørt ca 300.000.

Det eg lurer på er, hva kan dette være. Vist du ser bort i fra "problemer med kjølesystemet" ettersom det er vel sikkert noko han trur, og ikkje "skjekket" noko stader. Eg har ikkje peiling på noko innenfor det å diagnosere noko basert på noko så "vagt".

Men vil gjerne at dere skal komme med alt som kan være gale, og eventuelle måter man kan skjekke det på.
Tenker selv radiator? Men det kan vel være hva som helst. Hva trur dere, hvordan skjekker man det og eventuelt pris på reperasjon / pris på del.

Når man starter ein motor med kjøleproblemer, er det eit viss antall min den kan være på før du skjærer motoren?
Eller antall grader ells?

Skrevet

Hvis det er en e39 så setter jeg mine penger på vannpumpa.

De aller første hadde skovler av plast og de slapptorskene som aldri byttet vannpumpa har fått oppleve at den plutselig tar kvelden og bilen starter å koke pga mangel av væskesirkulasjon. Symptomer utenfor det som er nevnt kan være en relativt "kjølig" slange som går fra motoren til radiatoren, selv etter at bilen har begynt å koke.

Skrevet

Hvis det er en e39 så setter jeg mine penger på vannpumpa.

De aller første hadde skovler av plast og de slapptorskene som aldri byttet vannpumpa har fått oppleve at den plutselig tar kvelden og bilen starter å koke pga mangel av væskesirkulasjon. Symptomer utenfor det som er nevnt kan være en relativt "kjølig" slange som går fra motoren til radiatoren, selv etter at bilen har begynt å koke.

Hvor mye kan være galt? Hva "kan" være galt

Og hva er max kostnad på akuratt dette problemet trur du? Radiator koster no 3000,- (brukt får du den sikkert til ein slikk og ingenting)

Så bilen står på, motoren "går" varm, menm slangen mellom motor og radiator e kjølig? (Vatn som skulle vært varmt då eller?)

Hvor lenge kan motoren stå på før den e boss? Greit å vite det når man skal kjenne etter.

Edit, EDIT:

BMW 5-serie 520 I 1996 :) Beklager, meinte e39****

Kan være luft i systemet.

Luft i systemet? Hvordan fikser man det?

Vet du om bilen har elektrisk vannpumpe eller...det andre alternativet som eg ikkje vet hva er?

Skrevet

Vannpumpa blir vel drevet av multireima på den.

Kostnad på ny vannpumpe + termostat og kjølevæske blir jo fort 1-2000. Er du så heldig og det er bare noen luftbobler som har satt seg fast i systemet så er jo fiksekostnaden "gratis".

Du vet jo ingenting om hvor mye motor har blitt kjørt varm, så for alt du vet er den på god vei mot dynga allerede. Du får vel en lik motor i bruksstand for 2-3000, men det er jo en god del mer jobb enn å bytte vannpumpe og krever litt mer utstyr også.

Skrevet

Hei, update fra selger:

ble bytta vannpumpe og termostat i fjor, og mekanikeren skal tydeligvis ha lufta ordentlig.

"noen av dere som vet hva som kan være galt med en e39 5 serie som kjølevæska koker i ekspansjons tanken på? det er nylig byttet vannpumpe og termostat, eier sier at mekaniker har lufta ordentlig, så da er det vel så enkelt som topp pakninga? motoren ble også overhalt etter 250.000 km"

Ang. motor, hvordan vet man hva motor som står i ein bil? Folk snakker om m54, Muli m52,webasto

Skrevet

Kan vel sjekke motorkoden ved å skrive inn bilnummeret på eksempelvis Biltema sine nettsider, evt. en annen nettbutikk for bildeler. E39 fra 1996 har nok M52.

Kan jo hende du bare må lufte på nytt igjen eller at det har vært feil på den nye vannpumpa/termostaten, er jo ikke umulig. Får du den bilen billig så kan du bli ekspert på feilsøking eller eventuelt lære å bytte motor ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...