Desko-K Skrevet Oktober 9, 2014 Skrevet Oktober 9, 2014 Hvorfor gir varm/kald motor så stort utslag på målingen? Når jeg peiler på iskald motor viser den helt på minimum. Når jeg peiler på driftstemperatur (og latt bilen stå i ca kvarter) viser den nærmere maksimum, slik den har gjort helt siden jeg skiftet olje sist. Bilen min har ikke brukt noe olje så lenge jeg har hatt den, skal jeg fylle på så den viser korrekt nivå når den er kald, eller er det riktig å gjøre som meg og bare peile når motoren har vært varm?
E.C. Skrevet Oktober 9, 2014 Skrevet Oktober 9, 2014 Står den like flatt hver gang du måler da? Det jeg har fått med meg er at man skal la bilen stå avskrudd i ca 5 min på varm motor og så peile. Kan hende andre folk har annet praksis.
Sjøbuse Skrevet Oktober 9, 2014 Skrevet Oktober 9, 2014 Alltid blitt fortalt man skal vente 5 min etter man stopper en driftsvarm motor når man peiler jeg også.
bjalle Skrevet Oktober 11, 2014 Skrevet Oktober 11, 2014 Kald eller varm er det samme,grunnen til å vente er at olja skal renne ned i bunnpanna,var mistenkelig stort avik på peilinga di,mulig det er slik på noen motorer.
bmwmann24 Skrevet Oktober 11, 2014 Skrevet Oktober 11, 2014 Oljen blir utvidet i volume ved varme, da først får man rett pekepinn på f.eks automatgir, motor osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå