Gå til innhold

BMW e36 1.8L Sentral lås funker ikkje


RagnarokEM
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjøpte meg ein bmw e36 1.8L 1998 MOD og låg merke til at sentral låsen/ elektronisk dørlås ikkje funket.
Stikker nøkkelen min inn i døra, låser og bare den døra låser seg. På nøkkelen kan eg låse opp og igjen bilen, prøvde knappene uten noe form for respons så regner med den er ødelagt.

Men hva er ødelagt trur dere? Regner med at "motorene" som låser / låser opp bilen funker, alle 4 kan vel ikkje være ødelagt, det kan være eit ledningsproblem, men da er vel alle ledningene ikkje kobla til / strømledningen. Trur selv det er noe defekt med sentral lås "modulen" eller den som alt er kobla til, men kan ikkje si noe sikkert og eg har ærligtalt ikkje peiling på dette i det hele tatt.
 

kan man bruke OBD / diagnose for å finne feilen?

 

 

Hvor er denne "sentrallås modulen, der alt er kobla til med sendere og alt slikt dritt?"

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problemet på min tideligere E36 4 dørs ifra -98. Sentrallås virket ikke på verken nøkkelen eller når jeg stakk nøkkel i dørålåsen. Tok diagnose på den og da kom det opp at den ikke fikk kontakt med den ene modulen som styrer sentrallåsen..

Etter en del feilsøking der jeg tok av dørtrekket og satte spenning direkte på motoren i førerdøren så virket hele sentrallås systemet. Fulgte den ledningen og den forsvant ned i gulvet og bakover under fører stolen.. Jeg tok ut fører stolen og kikket under teppet. Der fant jeg et punkt hvor flere pluss ledninger(kan være det var jordingspunkt) skulle være koblet sammen, men det hadde vært fuktighet der så alle var irret i stykker og gått ifra hverandre. Disse loddet jeg sammen og vips så virket sentrallåsen igjen.. Sjekk det hos deg også. Er jo samme års modell så ledningsnettet er samme. Kan hende du er heldig at det er en så enkel fiks hos deg også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme problemet på min tideligere E36 4 dørs ifra -98. Sentrallås virket ikke på verken nøkkelen eller når jeg stakk nøkkel i dørålåsen. Tok diagnose på den og da kom det opp at den ikke fikk kontakt med den ene modulen som styrer sentrallåsen..

Etter en del feilsøking der jeg tok av dørtrekket og satte spenning direkte på motoren i førerdøren så virket hele sentrallås systemet. Fulgte den ledningen og den forsvant ned i gulvet og bakover under fører stolen.. Jeg tok ut fører stolen og kikket under teppet. Der fant jeg et punkt hvor flere pluss ledninger(kan være det var jordingspunkt) skulle være koblet sammen, men det hadde vært fuktighet der så alle var irret i stykker og gått ifra hverandre. Disse loddet jeg sammen og vips så virket sentrallåsen igjen.. Sjekk det hos deg også. Er jo samme års modell så ledningsnettet er samme. Kan hende du er heldig at det er en så enkel fiks hos deg også.. :)

Takker for svar :)

Ser de OBD2 settene går til 200,- (bluetooth). E vel ikkje ein dum invistering å gå for ein slik, regner med den sier sånn ca hva som e problemet slik du nevnte? Regner med det er OBD2 i bilen og ikkje "1"?

 

Takker for svar :)

Forje eiger har skiftet til skinnseter, mulig det "gnagde/dro" på ledninger og slikt?

Men hvor ligger sentral enheten plassert?

 

Kan være sikkring også, maybe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...