Gå til innhold

"klunk" i drivverk ved akselerasjon etter bremsing E39 528iAT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har begynt å legge merke til en klunkelyd som kommer etter nedbremsing når jeg akselererer igjen. Akkurat som om noe dunker borti noe annet pga momentet i oppstarten, og "tilbakestiller" seg når jeg bremser. 

Har vært borti lignende lyd på en helt annen bil og da var det fremre diff-feste. Er det noe kjent som kan lage denne lyden på E39?

Mvh

Tomzern

Skrevet

Diff eller traversforinger. Siden det er bakhjulstrekk så røyner det ekstra godt på på de store foringene i bakstillinga. Jekk opp bil og press et brekkjærn inn i mellom foring og chassis. Hvis du du da klarer å flytte bakstillinga opp og ned og får dunkelyder så har du syndern. Ikke uvanlig på gamle bmw`r dette her.

Skrevet

Aha, da er det vel sikkert traversforingene da. Bilen "danser" over kumlokk også, så det har vel en sammenheng.. spiser dekk gjør den også. Tenkte å ta 4-hjulskontroll, men da må jeg belage meg på bytte av de foringene først.

MÅ man ha det spesialverktøyet, eller er det mulig å dra de ut uten?

Skrevet

Tror du har mer slakke i mer enn bare traversforinger om bilen vingler og spiser dekk. Få en kompis til å rikle på hjulene, men du ser på kuler og ledd i bak/forvogn. Foringer og ledd/stag skal være helt tight. 4 hjulskontroll er et must og må gjøres etter at du har demontert og montert sammen deler i understellet. lykke til

Skrevet

Jeg tviler ikke på at du har dårlige foringer i bakstillingen, utifra hva du skriver.

Men den egentlige feilen med klunket tror jeg kommer fra hardy kobling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...