Helleberg Skrevet Oktober 27, 2014 Share Skrevet Oktober 27, 2014 Har lenge hatt et ønske om å få Bluetooth ,DAB+ og bedre lyd i min E39 M5. Har søkt mye her på forumet, og har funnet løsninger som kunne fungert. Men lyden er jo mildt sagt tragisk, og nå i helgen døde anlegget helt. Kompis som har litt innsikt rundt emnet sa at det var radiotuneren som hadde tatt kvelden (BM45). Så da blir det å rive ut alt det ubrukelige og sette inne en nyere 2din med alle duppedingsene. Men det jeg lurte på er om det er mulig å bruke ledningsnettet som er der, eller om det må legges opp nytt? Har 16:9 skjermen med navi som fungerer og veksler bak. Ingen SUB. Og har dette noen salgsverdi? Har også org telefon i midt armelenet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Traktortom2 Skrevet Oktober 27, 2014 Share Skrevet Oktober 27, 2014 Du kan koble til det du vil med det originale anlegge om du skaffer deg en android versjon av disse spillerne Om du kjøper deg en sånn (spesial spiller) så ville jeg ha sett det som ett pluss bare så lenge ledningsnettet er originalt. Men i BMW miljøene er det kanskje ikke så veldig pluss å bruke uoriginal spiller. Android gir deg alt du kan tenke deg av funksjoner og den går aldri ut på dato heller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Oktober 27, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2014 Du kan koble til det du vil med det originale anlegge om du skaffer deg en android versjon av disse spillerne Om du kjøper deg en sånn (spesial spiller) så ville jeg ha sett det som ett pluss bare så lenge ledningsnettet er originalt. Men i BMW miljøene er det kanskje ikke så veldig pluss å bruke uoriginal spiller. Android gir deg alt du kan tenke deg av funksjoner og den går aldri ut på dato heller Men om jeg kjøper en Dynavin spiller eller lignende må jeg vel erstatte den deffekte radiotuneren også? Og en Dynavin spiller alene er jo dobbelt så dyr som en Pioner spiller som er av en helt annen kvalitet. Skulle gjerne hatt det originalt, men føler det ikke er verdt å bruke penger på å fikse det når det er så dårlig og utgått på dato som det originale er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Traktortom2 Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 ingen poeng i å benytte seg av Dynavin, det er alt for dyrt for pengene... selv har jeg prøvd både dynavin og ente opp meg å kjøpe en kina utgave det er egentlig samme hvor spilleren er i fra så lenge kapasiteten på spilleren er rask nok, siden man går for ett android basert system så oppdaterer man jo programvaren hele tiden, se etter en spiller som har minst 1GB ram og 1,7GHz prosessor. alt utenom det er bare ett pluss alle spillere nå til dags har de samme tilkoblingsmulighetene uansett! når det kommer til denne radiotuneren så er det ingen poeng i å gjøre noe med denne siden FM/AM bånde blir borte innen 2 år. du må da uansett skaffe deg en DAB antenne og siden dette ikke leveres orginalt må dette monteres selv... selv har jeg en E46 med de samme funksjonene som du har i din (så og si) mitt system er sånn: En anroid bassert spesialspiller som det er Canbus (multifunksjonsratt på) denne spilleren er kopblet opp med OBD2 så jeg får full avlesning av bilen rett på skjermen, feilsøking og alt dette gjøres fra bilen. Det er montert inn eksta mic i take bak orginalt deksel til orginalt mic i taket. Jeg bruker NFC systemet på min tlf som gjør att jeg, ved å feste ett NFC klistremerke i tlf holderen får automatisk tilkobling til Wifi hotspot og bluethoot )dette skjer selv om disse ikke er aktivert fra før av. har også ett NFC klistremere bak rattemblemet. så når jeg legger mobilen inntil rattet får jeg ett pling og alt av hotspot og bluethoot slåes av automatisk... har selv montert inn en DAB sharkfin antenne på taket (fjernet antennen til tlf og satte den der i steden. har da intregert DAB og internett, spotify og alt av ting du kan tenke deg som er av nytte i en bil som man finner på google store så sånn egentlig så er alt av dette "ekstrautsyret" som var kremen for 14 år siden bare overflødig nå egentlig. man bruker aldri cd veksler (man har spotify) tlf i bilen er ikke til nytte (man bruker bluethoot) eneste jeg virkelig anbefaler er å kjøpe en spiller som har bra hardwear, ram og cpu og som drives av ett android 4.2.2 som ett minimum en sånn spiller går aldri ut på dato siden man kan laste ned alt det nyeste etter hvert som det kommer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Oktober 28, 2014 Share Skrevet Oktober 28, 2014 Ikke kjøp dynavin, de er utdaterte. og dyre.Du får bedre spiller fra huifei (pure android)Bedre på pris, software og hardware.De fungerer med obd2 over blåtann, og alt annet, men har nyere android, raskere processor og ram, MER ram, oem-feel på knapper.Skulle selv kjøpe en huifei, men fikk en avin avant1 for en billig penge siden den trengte reparasjoner.Når denne en dag tar kvelden blir det nok kinaspiller på meg også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Oktober 28, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2014 Takk for innspill Kunskaps nivået mitt rundt dette er begrenset så her kan det komme dumme spørsmål Jeg har sett på 2din spillere typ Pioner, Kenwood osv med DAB+. Er det helt uaktuelt? Får mann ikke android på sånne type spillere? Kina spillere? Hvem hva hvor? OBD2? NFC? Er de gammle delene salgbare ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Hvorvidt det er uaktuellt er jo helt opp til deg.Men disse får du ikke til å se halvparten så originale ut som "kinaspillerne" da de vil trenge en egen 2-din ramme som ser veldig jalla ut.Selv laget jeg en egen 2-din ramme for 7 år siden til min gamle e39, kledde den med skai så det så mer originalt ut, men så fortsatt ikke bra ut sammenlignet med f-eks avin eller huifei.NFC tror jeg ikke jeg har sett på noen enheter enda, og har man på blåtann vil telefonen uansett koble seg opp hver gang du setter på tenningen, så nfc er egentlig ikke så nødvendig i mine øyne.OBD2 er en mulighet på samtlige av de jeg linket, for du bruker OBD2 blåtannenhet.De gamle delene er absolutt salgbare, spesiellt siden du har 16*9 navi enheten.Disse får du mer for enn du betaler for en avin avant-2 med frakt og moms. om du selger det komplett.Her er noen linker for å hjelpe deg litt:http://www.ebay.com/itm/Pure-android-4-2-2-Car-DVD-GPS-for-BMW-E39-E53-X5-with-Capacitive-screen-/251573038582?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item3a92ebedf6http://www.ebay.com/itm/Android-4-2-Car-DVD-Player-GPS-Navigation-Rear-Camera-For-BMW-5-X5-E39-E53-M5-/141337706627?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item20e8624083https://avinusa.com/bmw-5-series-e39-x5-e53-avant2-full-android-multimedia-navigation-system.htmlPå den siste får du også liste over tilbehør på høyre hånd.Det er mange som sverger til originale anlegg, og prisen på 16*9 navi er fortsatt høy. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Oktober 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2014 Hvorvidt det er uaktuellt er jo helt opp til deg. Men disse får du ikke til å se halvparten så originale ut som "kinaspillerne" da de vil trenge en egen 2-din ramme som ser veldig jalla ut. Selv laget jeg en egen 2-din ramme for 7 år siden til min gamle e39, kledde den med skai så det så mer originalt ut, men så fortsatt ikke bra ut sammenlignet med f-eks avin eller huifei. NFC tror jeg ikke jeg har sett på noen enheter enda, og har man på blåtann vil telefonen uansett koble seg opp hver gang du setter på tenningen, så nfc er egentlig ikke så nødvendig i mine øyne. OBD2 er en mulighet på samtlige av de jeg linket, for du bruker OBD2 blåtannenhet. De gamle delene er absolutt salgbare, spesiellt siden du har 16*9 navi enheten. Disse får du mer for enn du betaler for en avin avant-2 med frakt og moms. om du selger det komplett. Her er noen linker for å hjelpe deg litt:http://www.ebay.com/itm/Pure-android-4-2-2-Car-DVD-GPS-for-BMW-E39-E53-X5-with-Capacitive-screen-/251573038582?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item3a92ebedf6http://www.ebay.com/itm/Android-4-2-Car-DVD-Player-GPS-Navigation-Rear-Camera-For-BMW-5-X5-E39-E53-M5-/141337706627?pt=US_Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item20e8624083https://avinusa.com/bmw-5-series-e39-x5-e53-avant2-full-android-multimedia-navigation-system.html På den siste får du også liste over tilbehør på høyre hånd. Det er mange som sverger til originale anlegg, og prisen på 16*9 navi er fortsatt høy. Ok , lagt det på salg her på forumet:) Men hva må jeg gjøre med det resterende ledningsnettet? Rive bort alt og legge opp nytt helt ifra høytalerene eller kan man bruke det som er der selv om man fjerner alle komponentene? Eller må jeg selge med ledningsnettet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Nå er jeg ikke helt sikker på akkurat dette.Jeg koblet bare inn i den gamle kontakten til originalanlegget mitt (buisness cd/rds) og det fungerte med en gang, rattkontroll osv fungerer også.Jeg vil annta at det skal fungere rett ut av boksen, for 16*9 har vel samme strøm og høytalerkontakt som buisness, pluss en eller fler ekstra kabler for kommunikasjon med enhetene i bagasjen?Tror noen andre må bekrefte/avkrefte dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Traktortom2 Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 NFC er på telefonen. NFC klistremerke brukes for å aktivere kommandoene på telefonen som å koble til blåtann og wifi, evt flere funksjoner om ønskelig... også ett NFC klistremerke for å deaktivere de fuksjonene som blir aktivert. har ingen til med spilleren å gjøre! når det kommer til ledningsnette så beholder du alt sånn som det er, bare "plug and play" ! eneste som kan være noe du må koble deg via en den enheten som ikke fungerer! husker ikke dette sånn helt i hode, men si om forsterkeren hadde blitt ødelagt og ikke ville bruke den mere, bare koble direkte til spiller. så måtte du ha kobler kablene sammen, den som går inn til forsterkeren og den som går ut! kan hende dette må bli samme prinsipet her også. du beholder ellers alt akkurat sånn som det er. Multikontakten fra orginal spilleren skal rett inn i 2din spilleren du kjøper deg og "thats it" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 29, 2014 Share Skrevet Oktober 29, 2014 Normalt må man legge opp kabel fra stikket som går inn i radiomodulen bak, og så strekke denne frem til den nye spilleren når man skal montere uoriginale spillere. Ingen av de eksisterende modulene vil bli brukt videre med et slikt oppsett, ei heller telefon og CD-veksler. Traktortom2 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helleberg Skrevet Oktober 29, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2014 Det var det jeg ville høre Da er det jo bare å få ut komponentene, legge opp kabler ifra radiomodulstikket og bestemme seg for spiller! Har sett litt på de spillerne dere har nevnt og linket til. Så bra ut de, men Android med DAB+ hadde jo vært perfekt? Eller hadde en av de det også blingsa jeg? En litt på siden spørsmål, hvorfor kommer ikke de "vanlige" merkene med Android OS? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertGråwe Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 Disse spillerne kommer allerede med overgang fra det eksisterende ledningsnettet.Du må ikke legge opp kabel slik awt skriver. ved mindre det er dette han mener da såklart.Det er bare å plugge inn korrekt overgang. (følger med to, en for gammel og ny kontakt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 En bil med original navigasjon har alt av relevante kontakter bak i bilen, og det er her alt av høyttalere, antenner etc. er tilkoblet. En må derfor koble seg til her på et vis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Traktortom2 Skrevet Oktober 30, 2014 Share Skrevet Oktober 30, 2014 En bil med original navigasjon har alt av relevante kontakter bak i bilen, og det er her alt av høyttalere, antenner etc. er tilkoblet. En må derfor koble seg til her på et vis. kan man ikke da bare "bypass" forsterkeren? så vil alt av der baki bare være der! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå