Gå til innhold

E39 - elektronisk feil i motorstyring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for en snau ukes tid siden på et gult varsellys.

Lyset er det oransje varseltrekantlyset med et utropstegn i midten. Antar det er ASC lyset, ettersom jeg synes å huske det var det som tente hvis jeg manuelt slo av ASC med bryteren.

 

Anyway, det er ikke lenger hovedproblemet!  :!:

 

Jeg fikk låne en PC med "Carsoft" installert (samt kabler til å koble til datapluggen i motorrommet) av en kamerat, for å prøve å finne ut hvor feilen lå. Har brukt dette programmet tidligere ifm et ABS lys som kom på, og ifm kam-sensor feil som gjorde at bilen stoppet på tomgang. 

 

I begge disse tilfellene fant programmet raskt ut hva som var feil, og spyttet ut feilkoden. Delene ble byttet, programmet brukt til å slette feilen fra minnet, og alt fungerte som en drøm etterpå.

Jeg hadde derfor ingen betenkninger med å benytte programmet for å avlese feilen denne gangen heller.

 

Like før jeg koblet på datapluggen og kjørte en diagnose av ASC/DSC modulen, hadde jeg byttet til vinterdekk. Etter å ha byttet hjul, startet jeg bilen og kjørte et noen meter fram og rygget tilbake til parkeringsplassen før jeg kjørte diagnoseverktøyet.

Jeg nevner dette bare for å illustrere at bilen fungerte helt normalt fram til dette.

 

Etter å ha avlest feilkodene, kjørte jeg dagnose på to andre systemer også, mest for moro skyld siden maskinen var koblet til (du kan velge fra diagnosemenyen i programmet hvilke sub-systemer du ønsker å kjøre diagnose på for å spare tid. Alternativt kan du kjøre "full diagnose" på alle systemer, men det tar noe lenger tid).

Uansett, disse to siste diagnosene returnerte "system - OK" og ingen feil.

 

Så langt, alt bra. Jeg koblet av diagnoseverktøyet og skrudde på beskyttelseshetten over kontakten.

5 minutter senere satte jeg meg i bilen med ungene for å kjøre til byen.

 

Da jeg skulle starte bilen viste det seg at noe katastrofalt hadde skjedd. :shock:

I stedet for å starte, begynte hele instrumentkonsollet å blinke (1 gang i sekundet) samtidig som en lyd (ala relé som slår inn) klikket fra motorrommet i takt med det blinkende konsollet. Startmotoren engasjerte ikke i det hele tatt (gjør for ordens skyld oppmerksom på at batteriet er full ladet).

 

Jeg skrudde av og på teningen et par ganger, men resultate var det samme.

 

Det eneste jeg fysisk hadde gjort med bilen siden jeg startet og kjørte den minutter tidligere, var å skru av lokket til diagnosepluggen i motorrommet og skrudd det på igjen etterpå.

Jeg har sett at det er fire metallpinner i lokket på dekselet som beskytter kontakten i motorrommet. Det eneste jeg kunne tenke meg der og da, var at disse "pinnene" ikke hadde god nok kontakt. Jeg skrudde derfor av lokket på kontakten igjen (aner ikke hva disse pinnene gjør) og renset dem, selv om de for så vidt så rene ut. Jeg skrapte også forsiktig på kontkathullene disse pinnene går ned i med et lite skrujern, for å fjerne evt korrosjon (ingen synlig) fra hullene. 

 

Skrudde fast dekselet igjen, og forsøkte å starte på nytt igjen. Nå var symptomene litt annerledes. I stedet for at hele instrumentpanelet ble stående å pulsere som i sted, kom det nå bare et enkelt blink og et enkelt "relé-klikk" fra motorrommet når jeg prøvde å starte. Startmotoren engasjerte fortsatt ikke.

 

Da jeg gikk foran bilen (med tenningen fortsatt på, hadde det venstre forlyset slukket (både Xenon-pæren og parklyset i tvillinglykten). På høyre side lyste både Xenon-pæren, og parklyset (???)

 

HVA I ALL VERDEN HAR SKJEDD????  :uh:  :uh:  :uh:

 

Det eneste jeg kan forestille meg som vile skape slike symptomer, var om diagnoseverktøyet (på en eller annen uforståelig måte) hadde slettet hele programmeringen av motorstyring og andre styringssystemer i bilen, men det fremstår som vanskelig å forstå.

Dette er jo et enkelt diagnoseprogram som kun leser av feil fra minnet (evt kjører et testprogram uten at jeg vet hvordan det funker). Det som er sikkert, er at det ikke laget for å reprogrammere motorstyring eller andre kritiske data.

 

Er det noen som har noen forslag/teorier?

Skrevet

Bakstykket på tenningslåsen?

 

QUE??

 

Jeg byttet forøvrig låsesylinder nylig (uten at jeg tror det har noen relevans). Den gamle "knakk". Har forstått det er en sikkerhetsfidus som skal forhindre at noen stikker et skrujern i tenningen og bryter opp rattlåsen. Angivelig en eller annen plastpinne i låsesylinderen som knekker hvis den blir utsatt for brutal makt. Det medfører at låsesylinderen bare spinner rundt i stedet for å åpne rattlås og tenning.

 

Da låsesylinderen min røk, spant (som forventet) sylinderen rundt uten å engasjere noe. Vanligvis ryker denne når man prøver å starte bilen, men interessant nok røk min da jeg skulle stoppe motoren. Det viste seg litt av en utfordring å stoppe motoren uten fungerende tenningslås, ettersom man ikke kan kvele motoren (automatgir) og det heller ikke hjelper å koble fra batteriet eller å koble fra ulike sensorene i motorrommet. Når bruksanvisning og sikringsbeskrivelser i tillegg er på tysk (tykimportert bil), er det litt av en utfordring.

Uansett, ny låsesylinder ble bestilt fra BMW fabrikken (av min lokale BMW forhandler), og byttet. Forøvrig er det bare den mekaniske låsesylinderen som ble byttet, ikke noe elektronikk. Etter det har bilen fungert knirkefritt (fram til dette skjedde).

Skrevet

Ja, altså, jeg vet jo ikke. Men bakstykket på tenningslåsen er jo kjent for å gi veldig underlige symptomer. Og dine problemer er jo akkurat det.

Men det kan jo hende problemet er dårlig kontakt på batteri polene å. Evt dårlig kontakt på dynamo.

Skrevet

Ja, altså, jeg vet jo ikke. Men bakstykket på tenningslåsen er jo kjent for å gi veldig underlige symptomer. Og dine problemer er jo akkurat det.

Men det kan jo hende problemet er dårlig kontakt på batteri polene å. Evt dårlig kontakt på dynamo.

 

Du tenker på tenningsbryteren. Den står på motsatt side av rattstammen og kan riktig nok forårsake en del feilproblemer, men ingen som ligner dette.

De vanligste symptomene er airbag-lys på konsollet, radio skrur seg av, hornet slutter å virke, kupelysene skrur seg på når du tenner lyset i sminkespeilet på passasjersolskjermen, elektrisk rattjustering skrur seg av og på, evt elektrisk solskjerm i bakvinduet slutter å virke, motoren kan være vanskelig å starte (startmotor går, men den vil ikke tenne).

 

Jeg har ingen av disse symptomene. Det er forøvrig vanlig (så vidt jeg har lest) at disse symptomene kommer snikende. Det begynner gjerne med airbag-lys som kommer og går, og deretter kommer de andre symptomene ramlende inn etterhvert.

 

Min tenningsbryter fungerte perfekt helt fram til diagnoseverktøyet ble brukt. Symptomene etterpå har jeg hverken sett eller lest om noe sted.

 

Lite strøm. Trill i gang eller få starthjelp ;)

 

Har du lest posten?

 

 

I stedet for å starte, begynte hele instrumentkonsollet å blinke (1 gang i sekundet) samtidig som en lyd (ala relé som slår inn) klikket fra motorrommet i takt med det blinkende konsollet. Startmotoren engasjerte ikke i det hele tatt (gjør for ordens skyld oppmerksom på at batteriet er full ladet).

 

 

Jeg har garasjen full av alskens verktøy etter å bygget opp kolleksjonen i 25 år. Den inkluderer utstyr for å måle ladespenning og batteristatus.

Batteriet er fulladet, og polene har god kontakt uten noe form for irr eller oksydasjon.

 

Hvordan forklarer du at høyre xenon-lys og park lys står i "full bright", mens venstre side er helt svart (som jeg skriver i posten) dersom det var lite strøm på batteriet?

 

Som jeg også skriver i posten, startet jeg og kjørte bilen minutter før dette skjedde. Da startet motoren umiddelbart med en lynsprek startmotor som også indikerer toppladet batteri (har målt det etterpå for å være helt sikker, og det viser topp spenning).

 

Både ladestrøm fra dynamo og batteriet er perfekt. Dette fikk jeg forøvrig også bekreftet fra merkeverkstedet, ifm at jeg byttet tenningslåsen/sylinderen.

Mekanikeren hadde ikke fått med seg at jeg hadde koblet fra batteriet da jeg leverte bilen (ettersom tenningslåsen var ødelagt stod tenningen på med lys og annet aktivt, og jeg koblet derfor fra batteriet).

Da han skulle starte bilen etter å ha byttet tenningslås var det helt dødt (naturligvis, han hadde ikke koblet på batteriet igjen). Han antok feilaktig at batteriet var flatt og målte lade-output fra dynamoen etter å startet bilen med kabler. Den viste at dynamoen var i toppform og leverte ladestrøm som om den var ny. Han antok derfor at batteriet var ødelagt og ikke tok lading, inntil han gikk bak og sjekket og så det var frakoblet. (han fortalte meg dette da jeg hentet bilen).

 

Så med andre ord:

Batteriet er i toppform og toppladet, dynamoen fungerer som den var ny, tenningsbryteren fungerer normalt (eller fungerte helt normalt minutter før dette skjedde).

 

Det som har skjedd er at diagnoseverktøyet har forstyrret noe (uten at jeg skjønner hvorfor), eller at jeg ved å skru av og på lokket diagnosekontakten under panseret har indusert en feil (som jeg ikke forstår hva kan være).

Hvis noen har hørt om noe tilsvarende, eller vet hvordan jeg kan tilbakestille computeren (dersom noe har endret seg), setter jeg pris på tips.

 

Når jeg finner ut av dette (om det så innebærer en kostbar reparasjon på merkeverksted), skal jeg poste løsningen her. Hadde selvsagt satt pris på å fikse det selv (billigere) først.

Skrevet

Fikk en kamerat med noe annen software over i dag. Han kjørte en eller annen "recovery" funksjon og lot batteriet stå frakoblet i 30+ minutter.

Etter dette startet bilen (?) først med hostende dårlig tomgang (hørtes ut som den gikk på 3-4 sylindre) og mye blå eksos. Etter ca 15 - 20 sekunder begynte motoren å gå å finne rytmen og etter lett rusing opp til ca 3000 rpm i 5-6 sekunder gikk den helt normalt igjen.

 

Batterispenning 12,76V og ladespenning 14,22V.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...