Gå til innhold

Hvor sitter cruise control modulen på '03 E39 med ETC + generell diagnose

Fredrik Sævland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Byttet radiator og hjul på min 2003 E39 520i, og nå aktiveres ikke cruise control. Jeg tenker det kan være en plugg jeg ikke puttet skikkelig i når jeg rotet under panseret, eller at en sikring har gått. Jeg finner ingen tydelig informasjon på nøyaktig hvor denne modulen befinner seg, men kjappe Google-søk ga noen tegn til at den satt under panseret en plass.

Kan det ha noe med at jeg byttet til vinterdekk og at det borker VSS også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg mente at cruise control kun er en egen modul med aktuator på M52? Både M52TU og M54 har jo elektrisk aktuert gasspjeld og da ligger jo cruise control bygget inn i motorstyringen. Din 2003 E39 520i har vel M54 motoren.

Greieste for å finne ut av det er jo å ta en diagnose tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54 har jo ETC, så mener at CC-modulen også er digital. Det sitter en modul på førersiden av radiatoren som jeg mener tilhører CC, stemmer dette? Lyset i instrument-clusteret kommer ikke opp, så jeg har god tro på at det er elektrisk, slik som en kabel jeg ikke har puttet skikkelig i.

Hvordan går jeg frem for å diagnostisere CC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker for jeg får opp cruise control i deleoversikten (realoem.com) for alle motoralternativer til E39 med aktuator og det hele. Men det kan jo være en feil...

Hvis CC er egen modul, så bør det gå an å få den opp i f.eks. INPA diagnoseverktøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ETC?

Og CC er nok bygd inn i DME, såvidt jeg vet. M54 har hel elektrisk motorstyring og spjeld så det ville vært noe rart med en egen boks for CC.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Beklager. Bruker engelske forkortelser. ETC, Electronic Throttle Control, altså elektronisk gasspedal. Forslag til hva som kan ha gått galt da? Det er neppe tilfeldig at det skjedde under bytte av hjul og radiator.

Jeg er usikker for jeg får opp cruise control i deleoversikten (realoem.com) for alle motoralternativer til E39 med aktuator og det hele. Men det kan jo være en feil...

Hvis CC er egen modul, så bør det gå an å få den opp i f.eks. INPA diagnoseverktøyet.

Skal se om jeg får satt opp INPA eller BMW Scanner, så kan jeg se om noe er galt. Jeg har ikke sjekket for feilkoder en gang, så kan godt være noe som kommer der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cc bruker vel høyre bakhjul for å finne ut av farten.

Men fungerer alt annet i bilen?

Venstre bakhjul,

Høyre blir brukt til girkasse styring.

I følge mekaniker som holdt på med min bil vertfall.

Er ikke så enkelt at du har vært borti ledningen på abs sensoren? Jeg glemte feste de skikkelig på min e92 når jeg monterte senkefjærer. 

Da begynte cruisecontroll, abs og alt å leve sitt eget liv. Kun pga ledningen ikke sto i riktig hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...