Kristian325 Skrevet November 17, 2014 Skrevet November 17, 2014 Hei, jeg har problemer med at bilen ikke alltid vil blåse varmluft når den står på tomgang. den begynner å blåse varmt når jeg starter å kjøre. det kan hende at den kan blåse varmt når jeg står på tomgang med den blåser som oftest kaldt. kan dette være luft i systemet?
Otis Skrevet November 18, 2014 Skrevet November 18, 2014 Vannpumpe tror jeg. Siden turtall sørger for mer varme og dermed lite gjennomstrømning på lavt turtall.
Kristian325 Skrevet November 18, 2014 Forfatter Skrevet November 18, 2014 Jeg så også at når jeg sto stille på tomgang mens den blåste kaldt fra apparatet begynte den også å få høy motor temp. Da jeg kjørte noen meter sank motor tempen og det begynte blåse varmt fra apparatet? Dette har bare skjedd en gang.
Aguilera Skrevet November 18, 2014 Skrevet November 18, 2014 Vil også tippe på vannpumpa.. hadde akkurat samme situasjon for noen mnd siden. Viss du er fingernem, så går det an å bytte selv - men vær forsiktig med rørene når du skal lirke den av.
Desillusjonert Skrevet Januar 21, 2015 Skrevet Januar 21, 2015 Jeg har det samme problemet, men kan ikke helt skjønne at det er hverken vannpumpe eller termostat. For motoren holder jevn temperatur som den alltid har gjort. Temperaturen pleier å gå ned om det er termostat og opp om det er vannpumpe, ikke sant? Noen som har noen tips på dette problemet?
Desillusjonert Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Ingen som har erfaring med dette? Kan det være noe kupevarme-kretsen? Kupevarme radiatoren kanskje? Men er ikke den litt "funkar/funkar inte"? Vannet går jo bare gjennom eller er det ventiler der? Sitter det noe annet i denne kretsen som åpner og stenger for vannet til kupeen? Jeg ser det er noe som heter vann ventil i kretsen, hva gjør den? Er det noen som vet hvordan temperaturen justeres inne i bilen? Det er bare en termostat som styres, men hva styrer den? En ventil eller et spjeld på enten luft eller vann? Kan sensoren/føleren være gåen og i såfall, hvor sitter den og hvordan byttes den? Noen med noen gode ideer?
Desillusjonert Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Jeg har funnet ut at det er noe som heter vannventil. Den sitter i samme krets som kupevarmer radiator. Jeg har også funnet ut at det er noe som heter auxiliary pump. Er dette den samme? Er det en pumpe eller en ventil og om det er en ventil, hva er det som styrer den? Se oversikt: http://www.koed.dk/no/Catalog/Car/BMW/E46/Lim/320i%20M54/ECE/L/All/All/64/18/1/64_0890/ Er det ingen som har vært borti dette???
Otis Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Joda, den kan godt være vannventilen som er defekt. Men det høres litt rart ut, da den skal stå i åpen posisjon når den ikke har strøm, dermed er den fjærbelastet. Så om du opplever varierende varme, så er det vel kanskje strømmen til ventilen som er problemet. Men du kan godt ta ut ventilen og rense den, det har mange andre gjort med hell. Ellers er aux pumpa kun i bruk når motoren er av og du har trykt på REST knappen.
Desillusjonert Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Usikker på om jeg skjønte deg riktig nå, men er da vannventil og aux pumpe to forskjellige ting?
Otis Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Nja, det er vel samme del, men det er 2 deler i samme boks. De styres uavhengig.
Desillusjonert Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Noen anelse om hvordan man renser denne? Spretter det ut masse fjærer og dritt når den tas op?
Otis Skrevet Januar 23, 2015 Skrevet Januar 23, 2015 Tror det, men om du er forsiktig så går det nok bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå