Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har et sett med Mtech 2 fangere til E46 Coupe. Skal nå klargjøre de til lakkering. Fargen jeg skal ha metallic grey, fangerne er nå blå. Hvordan skal jeg gjøre dette før jeg sender de på lakk? 

Skrevet (endret)

Demonter alt unødvendig som lister, paneler, gitter o.l, vask fangeren og lever den til lakk. Du kan klart ta grunnarbeidet, men dersom du ikke har litt erfaring kommer du nok bare til å lage mere arbeid for han som skal lakke.

Endret av Håskjold
Skrevet

Demonter alt unødvendig som lister, paneler, gitter o.l, vask fangeren og lever den til lakk. Du kan klart ta grunnarbeidet, men dersom du ikke har litt erfaring kommer du nok bare til å lage mere arbeid for han som skal lakke.

Tenkte på og ta grunnarbeidet selv ja. Men lurer da på hvilke papir jeg skal bruke osv. 

Skrevet (endret)

Hør ivertfall med han som skal lakke om han i det hele tatt vil lakke deler som du har tatt grunnarbeidet på, for di fleste seriøse lakkbedrifter lakker ikke med mindre de får gjøre det selv. Grunnarbeidet er 90% av lakkjobben, og hver minste ting som ikke blir retta på kommer frem til slutt.

Dersom du skal levere det er det hovudsaklig å sparkle alle riper, slipe dem ned og matte over fangeren. Så legger dem grunninga og våtsliper. Alt av info du trenger for grunnarbeid finner du med litt bruk av søkeknappen, men vær obs på at di aller fleste bare gjør det vondt værre når dem skal "spare" penger på å gjøre det selv.

Endret av Håskjold
Skrevet (endret)

Om det ikke er sprikker og ujevheter i fangern så er det bare å matte ned blåfarven med 600 papir deretter 800 papir. Man ser ikke hvor dårlig arbeid man har gjort før det kommer lakk på fangern igjen så kjør på med flere tynne lag grunning. Matt  ned grunning med 800/1000 papir. Jeg fukta papiret litt med vann på siste slip og restultatet ble ganske bra.

Vask bort sliprester med rødsprit eller lignende før du legger grunning.  Gå med lys og se i fra forskjellige posisjoner og vinkler. 

Du må hele tiden ha bevegelse på hånden når du lakker, fort gjort å få rennemerker, lakk tynne lag. Rist godt før bruk og spray 2-3 ganger ut i luften før du påfører lakk på fanger.

Hvis det finnes sprikker i fanger, så må du til med glassfiber (Et helvette å slipe ned, her behøves Flap Disk på vinkelsliper) deretter finsparkel.. Dette tar tid og lakk-ujevheter er du garantert til å få. Tålmodighet og flere øl må til da :)

Endret av bmwmann24
Skrevet

Om det ikke er sprikker og ujevheter i fangern så er det bare å matte ned blåfarven med 600 papir deretter 800 papir. Man ser ikke hvor dårlig arbeid man har gjort før det kommer lakk på fangern igjen så kjør på med flere tynne lag grunning. Matt  ned grunning med 800/1000 papir. Jeg fukta papiret litt med vann på siste slip og restultatet ble ganske bra.

Vask bort sliprester med rødsprit eller lignende før du legger grunning.  Gå med lys og se i fra forskjellige posisjoner og vinkler. 

Du må hele tiden ha bevegelse på hånden når du lakker, fort gjort å få rennemerker, lakk tynne lag. Rist godt før bruk og spray 2-3 ganger ut i luften før du påfører lakk på fanger.

Hvis det finnes sprikker i fanger, så må du til med glassfiber (Et helvette å slipe ned, her behøves Flap Disk på vinkelsliper) deretter finsparkel.. Dette tar tid og lakk-ujevheter er du garantert til å få. Tålmodighet og flere øl må til da :)

Takk for svar! Heldigvis skal jeg ikke lakkere selv:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...