Gå til innhold

Ujevn tomgang og blinkende motorlampe. Går ellers normalt...?


Nexsor
 Share

Anbefalte innlegg

Startet med at lampa begynte og blinke hvis jeg ble stående på tomgang. Samtidig gikk den ugjevnt. Men hvis jeg startet å kjøre med en gang, så kom den aldri opp. Pådraget er bra og ellers går motoren fint. Var og tok diagnose i går. Fikk da beskjed om at det lå en feilkode på coil på sylinder 4. Før jeg rakk å bytte den så kom lyset opp konstant. Fikk heller ikke slukket dette med å stoppe å starte bilen nå. Byttet tennspolen og lyset er der fortsatt. Bilen går ugjevnt på tomgang, men så fort jeg begynner og kjøre er alt ok så lenge jeg har litt turtall på motoren. Er i bunn hvor den fusker. Har også byttet plugg på sylinder 4 bare for og eliminere den også. Har prøvd å lest litt her på forumet uten og bli klok.

 

Begynner å lure om de har tolket koden feil :S

 

Skal sies at lyset kom dagen etter at eg har vært og kjørt litt aggressivt(med det jeg har av hester) kvelden før lyset kom.

Er jo ran å få lest av feilkoder hos verksted... :\ 600,- spenn for en gang....

 

Så noen som har vært borti dette og kan svaret?

Bilen er en E46 316i 2004 mod.

Endret av Nexsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro og fikk tatt ny diagnose\kode lesing i dag uten å måtte betale noe ekstra da eg var missfornøyd med den eg fikk mandag :)

 

Dessverre så var det samme feil! :S Feiltenning på sylinder 4. Enda eg har byttet både coil og plugg. I tillegg kom det opp at det far feiltenning på flere av sylindrene uten at det sto hvilken. Bare for å gjøre det rimligste først, så byttet jeg alle pluggene. Er på tomgang den ikke liker seg fortsatt.

 

Har ikke sett på tomgangsregulatoren. Hvordan ser den ut og hvor sitter den?

 

På en kjøretur her i ettermiddag så gikk det noe trått igjennom lyskryssene og da mistet jeg plutselig motorkraft ide jeg fikk grønt og skulle dra på. Da fusket den grusomt. Virka som den ble rå? Men stoppa den og startet igjen å da var alt fint igjen... :S

 

Mekanikeren på verkstedet la også merke til at det kommer olje ut av oljepåfyllings lokket i tillegg til rundt pakningen til toppdekslet. Han foreslo at jeg kanskje hadde tett topplokks ventilasjon. Det har det i såfall vært en stund da eg byttet lokket for 1,5 år siden da det lakk rundt der. Har ikke tenkt noe over det, men det har vel ikke vært tett der siden nytt ble montert.

 

Kan det påvirke ventilene? Å i så gi feil tenning? Hva tror dere om dette? Kan det påvirke noe annet? Jeg bare tenker høyt og har ikke peiling.

 

Jeg føler meg litt hjelpesløs.... Å feilsøke på verksted koster jo en formue ^^

 

Ellers var det ingen andre feilkoder på bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Ja, nei eg veit ikke lengre. Dro på et annet verksted i dag. Fikk da anbefalt å bytte alle coilene når eg først måtte bytte en. Så da gjorde eg det. Hjalp ikke. Bilen starter og går og motorlyset lyser konstant. På varm motor legger den seg nedpå 600 rpm ca. Småjager litt, men ikke mye. Etter en stund så begynner motorlyset og blinke istedenfor å lyse konstant. Når det lgjen går over til å lyse fast, så lugger bilen skikkelig på turtallet oppover og virkelig feiltenner virker det som.

 

Men så lenge eg ikke lar den gå på tomgang så går den fint.

 

Så nå er alle coilene og alle pluggene byttet i løpet av de siste dagene.

 

Fikk også samme beskjed om at veivhusventilasjon var tett og han anbefalte motorrens pluss bytte av toppdekselpakning. Men kan det få motoren til å oppføre seg slik?

 

Allerede kostet på bilen tusenlapper uten at det hjelper. Skal få tatt motorensen, oljeskifte og bytte av topptekselpakning, men kjedelig hvis det ikke er hovedproblemet :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sjekke oljen om det er "majones" på peilepinnen? Er ofte eit symptom på tett veivhusvent.

Anbefaler alikevel motorrens osv. som han sa.
Dette kan jo du gjøre sjølv i garasjen? Tar 1-2 timer men men ;)
Er DIY som viser korleis du tar av toppdekselet. Bare finn ein som demonterer dekselet for å bytte noe nedi.

Må vel bytte veivhuset med tilhørende slanger og. Det tar ein god stund visst det er første gang :P

At den skal lugge med tett veivhusvent var nytt for meg, noen andre som har innspill?



 

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte bmw nå. Uten å ta en feilsøking, så så han ikke bort ifra at det kunne være feil med en av dysene. De kunne også forårsake "missfire". Så nå er eg lei og leverer bilen til feilsøking.

 

Han påsto at de på bmw kunne få opp flere feilkoder som kanskje ikke dukket opp på slike universaltestere...

 

1200,- spenn for avlesing og en time... ran spør du meg. 

Endret av Nexsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen "majones" på pinnen? :P

At det ikkje kommer fram drivstoff skulle vel vere ein egen feilkode på?
Hadde vel blitt kode på lambda sonden og tenkje eg.

1200,- no er bedre enn 5k+ seinere ;)

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt, så den er nok tett. Blir storrens over nyttår...

 

Han tippet det kom frem drivstoff, men kanskje det kom for lite eller for mye, men at den gav. Men som sagt, så gjettet han bare da han ikke har sett bilen.

 

Det er sant. Allretde brukt 3,5k. Så hva er vel 1200,- for feilsøking og kanskje 12-1300,- for ny dyse om det skulle være tilfelle at en er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Las feil i 2 sek. Trudde du skulle betale 12-13000 for ny dyse :stupid:

Er dei sikre på at det er dysene så kunne jo du spart eit par lapper og heller brukt eit par timer å bytte?
Ligger DIY på dette også :) Ser du har byttet Coiler og når den er ute så er du halvveis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå et tips om å dra av lufmengåleren for å se hvordan den oppfører seg da. I og med at når eg stopper bilen og starter den igjen så nullstiller eg den å den går bra på turtallet igjen. Hvis bilen gikk "normalt" når den var nappet ut, så kunne det være feil med valvtronicen" eller hvordan det skives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært litt opptatt i helga og har latt bilen stå siden Fredagen. Å dra ut luftmengdemåleren hjalp ikke for å si det slikt. Da ble den helt gal...

 

Men! Etter å ha latt bilen stå i helga så har det skjedd noe... :S Startet opp i dag og dashen lyste som før helga. Men bilen var helt umulig og jokket og jaget. Ned på tomgang ville den ikke. Noe som var nytt. Så når jeg har kjørt et par hundre meter så stoppet jeg bilen og startet den på girene igjen. Da forsvant motorlampa... Bilen jokket fortsatt og jaget når eg holdt gassen i ro, men når eg akselererte var den fin. Kom på jobb og tenkte at det ble samme ulla når eg dro ifra jobb. Startet opp og kjørte av gårde. Motorlampa lyser ikke og bilen går helt fint. Skjønner ikke noe.

 

Eneste nå er tomgangen. Lar jeg den stå og gå på tomgang så begynner den og bli ustabil og den sykler. Da begynner også motorlampa og blinke. Men hvis jeg gir litt gass og holder et par tusen rpm så slutter lampa og blinke og motoren går som ei klokke. Men slipper eg den ned på tomgang igjen, så går det ikke lenge før den "sykkler" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...