Gå til innhold

5-bolts understell på E30. E virkle 3.2 so dårlig?

RF91
 Share

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt plana om å få montert 5-bolts understell på E30'en, og har handla inn komplett bakstilling frå Z3, meina eg det var. Framme er planen å bruke delane frå E36 M3 3,2. Men i det siste har eg sett forskjellige plassar at dette er ein elendig løysning. Feil/dårlig hjulgeometri og mykje "bump steer" (utan eg er 100% sikker på kva det er :P ) er dei tinga som går igjen.

Er dette noko som ein som stort sett kun skal bruke bilen ute i kvardagen kjemme til å legge merke til? Med dårlig hjulgeometri, vil framdekka bli utslitt asap? Vil ein få dårligare sving? Nokon som har ein forklaring på desse tinga? :P

Og om det er ein kar (eller frøken. Likestilling vettu) som har dette på E30'en sin so må vedkommande gjerne komme med erfaringar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å bruke dette på en vanlig gatebil, men ideèlt sett så bør man bruke en annen forstilling, da man får Bump Steer med dette oppsettet. Det har lite å si på vanlig kjøring, men ikke fordelaktig hvis man skal kjøre på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sei at eg finne ut at eg vil f. eks. kappkøyra litt (Nei, eg gjere ikkje da til vanlig). Ivertfall driva med litt "inspirert" køyring. E bump steer nåke som kan gjera at eg treffe ein liten hump i vegen og so flyge ut i grøfta? Eller e da meir som eit irritasjonsmoment? Gjere da bilen ustabil i hastigheita litt over fartsgrensa? Tenke sånn 120 - 140 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta hjullagrene og bremsene fra 3,2 fjærbeina, og monter de på e30 fjærbein med hylse og spesialmutter. Så slipper du å bekymre deg for gærne hjulvinkler. Med e36 fjærbein blir det aldri bra, selv om det går å kjøre med det. Du får en helt syk camber også med e36 beina, og må Space masse på de to boltene som sitter på spindelen for å rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det på bilen min siden 2009, og det virker helt fint. Hadde håpet å få det ned i rundt 3000kr for hylser, muttere OG kalipperadaptere til for å sette e36 m3 kalipperene på. Han første jeg hørte med skulle ha litt vel mye for maskinering. Så undersøker andre plasser. Jeg syns det ble i grenseland mye med 3000 for bare hylser og muttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M3 hjullagra er større inni, så de passer ikke. Da kan man like gjerne bruke e36 nav som er enklere å få tak i. Nesten uansett løsning så bygger det 12-13mm lenger ut. Det er fordi e36 skivene bygger lenger inn. Det går fint å godkjenne med e36 nav og bremser foran, det har mange gjort. Vet ikke hva de sier om z3 bak, men det syns vel ikke at de er fra noe annet. Var ikke z3 greiene noe breiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...