Gå til innhold

Bmw x5 2004 3.0d rykker til når bremser opp/stopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har et problem når kjører med x5n og bremser opp helt eller stopper. Den rykker til kraftig en gang. Er visst jeg bremser kraftig inn mot et kryss og slipper bremsen så den ruller sakte fram.

Noen tips om hva det kan være?

Skrevet

Om det ikke er motoren så må det være bremsene.

Det kan da ikke være noe annet enn at ABS slipper opp trykket til bremsene.

Eller kanskje du forsøke å beskrive det mer detaljert?

Skrevet

Vår 2005 rykker også til litt iblant - litt avhengig av hvor hard oppbremsingen har vært. Det er en tydelig rykking (aks) like før stopp. På vår er dette nedgiringen i auto-kassa til 1. gear. Det er ikke spesielt kraftig, men relativt tydelig etter hard oppbremsing. Det virker som rolig oppbremsing gir nedgearing til 2.gear (i "D") - og ingen rykning. Mulig at hurtig oppbremsing alltid gir 1. gear (i "D"). Har også kjent rykkingen ved rolig oppbremsing i "S"-modus (gir alltid 1. gear etter oppbremsing).

Skrevet (endret)

Det rykket kommer som ohtwo sier, når kassen girer ned fra 2. til 1. gir. På noen biler kjennes det nesten ut som om man blir påkjørt bakfra.

En "løsning" er å bruke steptronicen inn mot kryss og gire ned til 2. gir manuelt og bare la den stå der. Den skal ikke høre til å gire ned til 1., sålenge du bruker steptronic.

Det er en slags feil i ZF 6hp26-kassene. For noen hjelper det å resette kassen, og la den lære seg kjøremønsteret på nytt. Softwareoppdatering har også hjulpet for noen. Om det allikevel ikke blir bedre, har jeg lest om noen som bytter solenoider i kassen. Det er også noe som heter "2 to 1 tip in procedure" som kan programmeres, men det har jeg ingen spesielle detaljer om. 

Anbefaler deg å google "6hp26 downshift". Dette skjer på alle biler med 6hp26, ikke bare BMW.

Det samme var på X5 faceliften jeg hadde, men den ble mye bedre etter reset. 

For å resette: Skru på tenningen helt, men ikke start bilen. Tråkk gasspedalen i gulvet og hold den der i ca 30 sek. Slipp pedalen, start bilen og ta deg en tur for å se om det har blitt noen forskjell. 

Endret av rolfi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...