Gå til innhold

Får ikke luftet E39. Ustabilt klima, varm motor


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

Har prøvd å søke etter lignende temaer, og har funnet en del. Men ikke noen svar som gjør meg noe klokere :)

 

Merket her om dagen at varmen i bilen var ustabil, og motoren plutselig ble varmere enn normalt. Tempraturmåleren gikk opp på streken til høyre, men aldri helt over på rødt. Da dette skjedde kom plutselig varmen tilbake, og tempraturmåleren gikk tilbake til normalt. Slik holder den på opp og ned konstant med jevne mellomrom.

 

Lot bilen stå over natten, og kjente på slangen som går fra radiatoren og over i ekspansjonstanken. Det kjentes ut som om denne var full av luft.

 

Prøvde da å få luftet systemet beskrevet i denne tråden. Problemet er at nivået i ekspansjonstanken aldri synker. Selv ikke etter 20min. Man kan høre en svak susing når man vrir nøkkelen i posisjon 2, noe som vel indikerer at den elektriske sirkulasjonspumpen går?

Prøvde da med motoren i gang, samme prosedyre etterhvert som motoren ble varmerere og tilslutt oppnåde driftstemp. Alikevell ingen tegn til sirkulasjon i systemet.

 

Har også prøvd å se etter lekkasjer, uten at jeg har klart å finne noen. Men det er vanskelig når man må stå ute i det sure Stavanger-været som er nå :)

 

Noen kloke hoder som har noen tips? :)

Skrevet

Hei og velkommen til Bimmers!

 

Det kan høres ut som om du ikke får vakuum i kjølesystemet. Det er to lufteskruer; hell direkte i begge disse. Det kan være fordel å bruke en trakt. 

Du kan også trykke på slangene til høyre og venstre for radiatoren, for å hjelpe med å pumpe vannet rundt. 

 

Til sist, ta deg god tid. 

 

Det kan forøvrig være en fordel å stå i svak oppoverbakke for å presse luftbobler oppover, men jeg vet ikke om noen BMW-modeller som dette er strengt nødvendig på. 

Skrevet

Har allerede en godt brukt bruker her på Bimmers, men den har forsvunnet i løpet av årenes løp. Men takk uansett! :)

 

Hmm, okei. Jeg har ikke tappet av noe av kjølevannet som var på når problemene begynte, skal man gjøre dette eller ikke når man begynner prosedyren?

Om man fyller opp ved lufteskruene, vil ikke dette da renne inn i ekspansjonstanken, eller skal det kanskje være så fult at det renner over?

Skrevet

Jeg pleier å skru av slangen mellom radiator og thermostathus å fylle opp her før jeg begynner å lufte.

 

Da går luftingen mye kjappere.

Skrevet

Godt tips å gjøre som LK sier. Poenget er at du får vakuum nok til å dra mer vann rundt. 

Bruker du den luftenippelen som er lengst fra ekspansjonstanken, oppnår du (noe) av samme effekt, derav tipset jeg gav. 

 

Du behøver ikke tømme før man fyller på, men det er vanlig å anbefale skift hvert 2-4 år. 

Skrevet (endret)

Takk for tips! Jeg får prøve imorgen.

 

Men, bilen har gått knirkefritt i lang tid. Kjøleanlegget er jo ett lukket system, så luften må vel komme fra ett sted? Virker litt rart for meg at man bare plutselig får luft i systemet.

Endret av ChristianG
Skrevet

Det er mange steder disse kan lekke litt. Dersom det ikke lekker ut i det fri noen sted er selvsagt det et dårlig tegn. 

 

Du kan sjekke rundt ekspansjonstanken og i tappeskruen i bunnen, samt i slanger rundt om. Jeg hadde for eks en liten sprekk i ekspansjonstaken som var utrolig vanskelig å oppdage. Luften fra vifta var nok til å blåse bort det lille som kom ut. Mister du litt vann hver dag, vil du til slutt miste trykket i anlegget.  

Skrevet

Jeg kan virkelig ikke skjønne hvorfor det skal være så komplisert å lufte kjøleanlegget?? Jeg har en rekke ganger tømt systemet, for å bytte vannpumpe, tatt av topp, byttet vannpumpe på webasto osv. Jeg har da bare løsnet lufteskruene, fyllt på ny væske og skrudd igjen lufteskruene når det rant ut av de, fyllt etter ny væske igjen etter å ha startet motoren, og kanskje holdt på maks et kvarter. Men selvfølgelig la bilen stå plant, eller litt løftet i front.

Sikker på at vannpumpa er helt ok??

Skrevet

Så vidt jeg har forstått så er det vel bensinmotorene som er litt kranglete å lufte, diesel er grei skuring.  Nå vet jeg ikke hvilken motor trådstarter har? 

Skrevet

Hei.

Enkleste måten å lufte på er å kjøre motor til temperaturen begynner å nærme seg rødmerkingen. Stopp da motor og åpne umiddelbart lufteskruen ved siden av påfylling for kjølevæske. Nå vil luft og damp strømme ut. Vent til dette avtar. Skru da igjen lufteskruen og hell raskt på ca 4 liter kjølevæske. Etterhvert som motoren kjøles ned vil det dannes vakuum som suger inn kjølevæske i høyt tempo.

Skrevet

Sett den på ramper elns, da kommer snuta langt opp, fyll på til det renner over i xptanken, varmeapparat påmax grader, vifte ikke nødvendig. Fyll i lufteskrua på plastbendet ved motor til det renner ut herfra, må selvsagt være driftsvarm, så termostaten åpner.

Er kanskje samme som beskrevet ovenfor, men virka værtfall for meg. Jeg tenkte samme tanken som når man lufter bremser, litt om litt.

Grunn til at dd er så fryktelige å lufte er nok at xptanken er sa lavt montert som den er. Lite gjennomtenkt av BMWs ingeniører spør du meg.

Men, det vannet som var der må nok ha forsvunnet et sted, er du heldig, er det en billig fix.. lykke til!

Skrevet

Lufting av bensinmotorene er også lekende lett, og jeg skjønner ikke hvorfor så mange har problemer med disse. Jeg har luftet både m50, m52, m54 og div andre motorer med denne metoden som jeg beskriver i denne tråden: http://bimmers.no/topic/784441-bmw-e36-kj%C3%B8ling/

 

Dette fungerer hver gang, og går utrolig kjapt. Har også lufta m54 med defekt sirkulasjonspumpe uten problemer, men helt klart, pumpa hjelper på at det går litt kjappere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...