Gå til innhold

Oppgradering base stereo e90 07'

Anbefalte innlegg

Nå har jeg googlet det som føles som omtrent halve jordkloden, og følelsen jeg sitter igjen med er at e90 ikke er lagd for å få oppgradert stereoen sin.

Noen steder står det at iDrive'n har egne output's med low level full range, andre steder at man må rekode til hifi.

Et sted stod det at sub + front var low level full range, men at rear speakers var high level fra iDrive'n.

Jeg har prøvd å søke på "e90" i forumet her, men med like lite hell.. Kanskje det bare er jeg som er blåst..

Uansett, er det noen her som har peiling og tidligere erfaring med hva som faktisk må gjøres, ikke minst hva som burde gjøres for å oppgradere anlegget i e90'n?

Jeg vet det er:

- 2 10cm 4OHM høyttalere i døren

- 2 8" 4OHM subwoofere under setet

- 2 10cm 4OHM høyttalere i hattehylle.

Jeg er interessert i å på lang sikt få en god del bedre lyd enn jeg har, og mere trøkk fra evnt subwoofer.(Penger vokser ikke på trær..) Jeg har forstått såpass at iDrive'ns innebygde amp ikke duger til spesielt mye mer enn de høyttalere som allerede er der, eller?

Om jeg har utelatt noe, bare spør.

EDit:

Fant denne: http://www.1addicts.com/forums//converse.php?u=118089&u2=1065

Person som kaller seg Technic som selger "harness" for å holde alt stock. Trenger vel fortsatt en form for processor for å fjerne dritten som blir gjort med signalene..

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Base stereo er ikke det enkleste å oppgradere nei... Men ingen umulighet. 

Forsterkeren er innebygd i head unit'en, alle høyttalere er koplet rett til denne. Denne forsterken vil ikke klare å drive gode ettermarkeds-høyttalere tilfredstillende. Så om du skal inn med forsterker (plasseres i bagasjerom) så må du trekke kabler fra head unit til forsterker, samt fra forsterker til høyttalere.

For å fjerne equalising som er kodet i HU (dette er kodet inn for å optimalisere det heller lugubre høyttaler-oppsettet i Base Stereo, ingen diskant bl.a.) kan man enten kode om HU eller bruke en DSP for å ta seg av det. Dette her vil ikke fungere optimalt når du får inn diskanter og bedre mellomtone-elementer:

post-52773-0-31796100-1420231999_thumb.p

Sikkert billigst å kode om HU, men en DSP gir deg endel andre funskjoner i tillegg. Skal du gå high-end så kommer du ikke unna å benytte en DSP. Men hvermansen klarer seg fint uten.

BMW har et Alpine oppgraderingskit for dette anlegget. Det gjør ganske sikkert lyden betraktelig bedre enn hva du har i dag. Det er såkalt plug-and-play så burde være enkelt å innstallere. Litt kabeltrekking kommer du uansett ikke unna.

I den videoen du la ut har de byttet ut rubbel og bit av det originale anlegget, inkludert head unit. Om man fjerner BMW head unit så får du diverse utfordringer rundt det. Om du ikke har sysla noe med bilstereo før så er noe ala den videoen der en stor jobb å gyve løs på.

Her har du endel info om oppgradering av ditt anlegg:

http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=11237427&postcount=4

Endret av OveN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du løsningen på "alle" problemene dine. http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15131

Denne holder til å drive høyttalere under 6.5" den har egen utgang for å koble til monoblokk som du igjen kan koble på så mye bass du bare orker. 

Alt av justering gjøres via pc og du kan fortsatt ha samme originale spillern. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du løsningen på "alle" problemene dine. http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=15131

Denne holder til å drive høyttalere under 6.5" den har egen utgang for å koble til monoblokk som du igjen kan koble på så mye bass du bare orker. 

Alt av justering gjøres via pc og du kan fortsatt ha samme originale spillern. 

Takk, men utifra hva jeg kan se på adapterlisten er det kun for professional/alpine og hifi?

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Tapper signaler fra alle høyttalere i bilen inn på forsterkeren og ut kommer det ett forsterket signal som du kjører til høyttalere. Adapteren gjør det bare raskere å koble den opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...