TheMaa Skrevet Januar 4, 2015 Skrevet Januar 4, 2015 (endret) Hei, har et problem med min bmw e39 97mod. For et par dager siden begynte batteri lampa å lyse, så tenkte greit sikkert reima eller dynamo. Jeg målte på batteri og dynamo og den lader når den vil kan man si, den hoppa ihvertfall fra alt til 11v til 14v eller ved pådrag for da slokner lampa. Men jeg tok å kjørte bilen fra halden til larvik og etter å ha kjørt litt på e18 kom plutselig abs lampa på og speedometer + det meste i dashen begynte å klikke for å så slutte å fungere og girkassa ville ikke gire manuelt (har aut). Men når vi kom fram så stoppa jeg bilen og starta den igjen da var alt normalt. Kan dette komme av dynamo begynner å kødde? En kompis hadde samme symptomer på en audi og der var det dynamo. Eller muligens det er noe annet? Mvh, Marius. NYTT PROBLEM: Jeg byttet tenningsbryter, det fikset ingen ting. Skal prøve å skrive ned alle feil og hva jeg har prøvd å gjort for å fikse det. -Feil: CD spiller fungerer ikke (fungerer når jeg setter på parklys når bilen er slått av, med engang jeg vrir om tenninga skrur den seg av) -Når jeg holder bremsen inne etter å ha skrudd av bilen da prøver spillern å skru seg på og diverse andre elektriske ting fungerer som egentlig ikke skal fungere når bilen er av. -Airbag lampa blafrer når jeg holder bremsen og bilen er skrudd av og pga andre ting (Aldri når bilen på da vel og merke..) -Baki kommer det en "knakke/knitre" lyd når jeg holder bremsen og bilen er skrudd av. (Mulig et relé?) -Ratt fungerer ikke (tror kanskje ikke det har noe med alt det andre å gjøre, da det ikke funket før dette heller) -Varsellampe for bremser lyser og airbag Ting som er gjor for å prøve å fikse dette: -Bytte batteri -Sjekket sikringer/byttet de som så sletne ut -Byttet tenningsbryter/tenningskontakt -Koblet av basskasse/forsterker -Sjekket ledninger baki, bak stereo og under rattet. (Ser bra ut) -Så også på reléne som sitter baki ( Vet ikke om man ser om de er kaputt, men har byttet de i mitt eie 1.5år sia ca og da lukta de brente) Kommer ikke på mer, kan hende jeg har glemt noe. OSB: Alt dette kom etter bytte av dynamo på verksted (Kan de muligens ha koblet feil? Bilen funker fint ellers) Fulgte denne tråden for bytte av tenningsbryter da jeg hadde noen av hans symptomer. (http://bimmers.no/to...ngskontakt-e39/) Endret Januar 17, 2015 av TheMaa
kje Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Slik du beskriver problemene ligger nok feilen i dynamo og/eller tenningsbryter. Ved feil på tenningsbryteren vil det oppstå en hel rekke uforklarligheter som kan forsvinne etter å ha stoppet for så å starte bilen igjen. Lavt batteinivå vil også kunne resultere i elektriske rariteter, men vil også gjøre bilen vond å starte.
TheMaa Skrevet Januar 8, 2015 Forfatter Skrevet Januar 8, 2015 Var dynamo som var problemet, men etter å ha fikset det vil ikke stereo fungere også lager noe baki en rar lyd i noen sekunder etter å ha skrudd av bilen. Mulig et relé elns? Sjekket sikringer. Takker for alle svar
TheMaa Skrevet Januar 11, 2015 Forfatter Skrevet Januar 11, 2015 Bump, har fortsatt problem med stereoen. Den får tydeligvis strøm da den blinker, prøvde med en annen spiller og samme problem der. Sjekket og byttet sikringer, sjekket ledninger bak spillern og bak på den orginale forsterkern og alt ser fint ut. Hva kan være problemet? Dette problemet kom etter bytte av dynamo.
kje Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Kun stereoen du har problemer med? Ingen andre komfortenheter? Du kan prøve to enkle ting: slå på alt av setevarme, interiørlys, lys bak solskjermer og annen komfort. Dersom radioen nå plutselig virker må du skifte tenningsbryteren. Denne slites ned etter mange års bruk og kontaktpunktene innvendig blir dårlig. Dårlig kontakt kan resultere i mange variasjoner av elektriske gremlins. Når du setter på mye elektrisk utstyr vil en dårlig kobling bli "tvunget" til å legge inn. En annen ting du kan forsøke er å koble fra batteriet og la det stå frakoblet i minimum 20 minutter.
TheMaa Skrevet Januar 12, 2015 Forfatter Skrevet Januar 12, 2015 (endret) Ja, hørt at det ikke går ann å feilsøke denne feilen? Men hadde tenkt å bytte den for har endel elektriske problemer, feks når jeg skrur på lysene uten å vri om tenninga så funker stereoen men med engang jeg vrir ett hakk så skrr den seg av. Det er bare en av feilene, er 2 varsellamper også (brems og airbag) og litt andre rare ting med det elektriske Men noen som vet hvor jeg får tak i tenningsbryter, ser gs har men de er som regel dyrest (fant ikke på koed) så kjekt å finne et annet sted. Orker ikke å legge så mye i en 520, har allerede lagt ut en del kroner (FIKSET, FANT PÅ KOED.NO, koster 990+ på gs for org og 855 for uorg og på koed fikk jeg org for 500kr ca) Endret Januar 12, 2015 av TheMaa
TheMaa Skrevet Januar 17, 2015 Forfatter Skrevet Januar 17, 2015 (endret) Ja, hørt at det ikke går ann å feilsøke denne feilen? Men hadde tenkt å bytte den for har endel elektriske problemer, feks når jeg skrur på lysene uten å vri om tenninga så funker stereoen men med engang jeg vrir ett hakk så skrr den seg av. Det er bare en av feilene, er 2 varsellamper også (brems og airbag) og litt andre rare ting med det elektriske Men noen som vet hvor jeg får tak i tenningsbryter, ser gs har men de er som regel dyrest (fant ikke på koed) så kjekt å finne et annet sted. Orker ikke å legge så mye i en 520, har allerede lagt ut en del kroner (FIKSET, FANT PÅ KOED.NO, koster 990+ på gs for org og 855 for uorg og på koed fikk jeg org for 500kr ca) Jeg byttet tenningsbryter, det fikset ingen ting.Skal prøve å skrive ned alle feil og hva jeg har prøvd å gjort for å fikse det. -Feil: CD spiller fungerer ikke (fungerer når jeg setter på parklys når bilen er slått av, med engang jeg vrir om tenninga skrur den seg av) -Når jeg holder bremsen inne etter å ha skrudd av bilen da prøver spillern å skru seg på og diverse andre elektriske ting fungerer som egentlig ikke skal fungere når bilen er av. -Airbag lampa blafrer når jeg holder bremsen og bilen er skrudd av og pga andre ting (Aldri når bilen på da vel og merke..) -Baki kommer det en "knakke/knitre" lyd når jeg holder bremsen og bilen er skrudd av. (Mulig et relé?) -Ratt fungerer ikke (tror kanskje ikke det har noe med alt det andre å gjøre, da det ikke funket før dette heller) -Varsellampe for bremser lyser og airbag Ting som er gjor for å prøve å fikse dette: -Bytte batteri -Sjekket sikringer/byttet de som så sletne ut -Byttet tenningsbryter/tenningskontakt -Koblet av basskasse/forsterker -Sjekket ledninger baki, bak stereo og under rattet. (Ser bra ut) -Så også på reléne som sitter baki ( Vet ikke om man ser om de er kaputt, men har byttet de i mitt eie 1.5år sia ca og da lukta de brente) Kommer ikke på mer, kan hende jeg har glemt noe. OSB: Alt dette kom etter bytte av dynamo på verksted (Kan de muligens ha koblet feil? Bilen funker fint ellers) Fulgte denne tråden for bytte av tenningsbryter da jeg hadde noen av hans symptomer. (http://bimmers.no/topic/671519-diy-bytte-av-sluttstykketenningskontakt-e39/) (Ikke tatt diagnose enda, da bmw verksted er svindyrt) Endret Januar 17, 2015 av TheMaa
bmwmaxi Skrevet Januar 17, 2015 Skrevet Januar 17, 2015 Har du tilhenger feste? da kan det være irr, rust, overslag, kortslutning i kontakten bak.
TheMaa Skrevet Januar 17, 2015 Forfatter Skrevet Januar 17, 2015 Har du tilhenger feste? da kan det være irr, rust, overslag, kortslutning i kontakten bak. Nei, ikke henger feste Må vel nesten ha noe med bytte av dynamo å gjøre? Da alt dette skjedde etter det.
TheMaa Skrevet Januar 18, 2015 Forfatter Skrevet Januar 18, 2015 (endret) Nei, ikke henger feste Må vel nesten ha noe med bytte av dynamo å gjøre? Da alt dette skjedde etter det. Vet ikke hvorfor jeg holder tråden levende da det er lite respons Men det ihvertfall så fant kjæresten min ut noe, det tikker(eller noe lignende en sånn lyd) fra hanskerommet (der sikringene er men ingen er gående og målt de) men hvis jeg ikke tar helt feil så sitter det relér der? Leste noe om at unloader relé styrer det at når man vrir om tenninga så skrur radio og andre ting seg på? Prøver å bytte relé og tar en diagnose. Endret Januar 22, 2015 av TheMaa
viggo E34 Skrevet Januar 22, 2015 Skrevet Januar 22, 2015 sjekk jording! mellom motor å karosseri. det kan skape litt problemer om det er litt dårlig kontakt der
TheMaa Skrevet Januar 22, 2015 Forfatter Skrevet Januar 22, 2015 sjekk jording! mellom motor å karosseri. det kan skape litt problemer om det er litt dårlig kontakt der Det har jeg ikke tenkt på, takk for svar! Vet du hvor den går fra og til? Er det denne? http://www.bimmerfest.com/forums/attachment.php?attachmentid=210278 Mener jeg så en jordnings kabel ved coilene også engang? Og hvis jeg tar en diagnose kommer slike problemer opp da? Regner ikke med det
TheMaa Skrevet September 24, 2015 Forfatter Skrevet September 24, 2015 Bumper denne igjen da jeg ikke vil lage ny tråd. Har ett nytt elektrisk problem, etter jeg skrur av bilen lyser fortsatt høyre grøftelys. Kan dette være lysmodul? Etter jeg har koblet av batteri (både pluss og minus) så var pluss polen fortsatt varm. Dette var etter en god stund. Er passe lei E39 og elektronikk, er det en easy jalla fiks? En sikring jeg kan ta ut elns. Takker for alle svar på forhånd, Mvh Marius.
Mariuse34 Skrevet September 29, 2015 Skrevet September 29, 2015 Hei marius! Fett navn! På forrige E39`en min hadde jeg lignende problemer som dine initielle problemer. Den gangen viste en del prøving og feiling at det var løpehjulene, altså de andre hjulene som viftereimen er festet på i tillegg til dynamoen, som feilet. De var utslitt og det ble rett og slett for lite motstand i dem så viftereimen "glapp", selv om den surret rundt og alt virket å være i orden. Det er en relativt enkel sak å bytte, og koster lite. Har du lest av feilkoder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå