André Brumoen Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm. har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ. noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 12 volt ved tenning av er ok. Mulig du har defekt regulator eller dynamo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm. har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ. noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk? Hvis det er hvilespenning på 11 volt etter lading, er det nok batteriet som er defekt. Hvilespenning bør være over 12.4 volt for et friskt batteri. http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Veiledning_Batterivedlikehold.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Brumoen Skrevet Januar 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2015 Hvis det er hvilespenning på 11 volt etter lading, er det nok batteriet som er defekt. Hvilespenning bør være over 12.4 volt for et friskt batteri. http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Veiledning_Batterivedlikehol takk for svar bare lurer på hva du legger i " etter lading"? ettersom spenningen går nedover når bilen skrus på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 takk for svar bare lurer på hva du legger i " etter lading"? ettersom spenningen går nedover når bilen skrus på Når du har ladet batteriet, så venter du en stund 30 minutter til en time, uten noen forbrukere på, så måler du hvor mange volt du har på batteriet. Da bør batteriet være 12,4 volt eller mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Brumoen Skrevet Januar 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2015 Når du har ladet batteriet, så venter du en stund 30 minutter til en time, uten noen forbrukere på, så måler du hvor mange volt du har på batteriet. Da bør batteriet være 12,4 volt eller mer. så du foreslår å lade opp batteriet med en lader, og så la det stå en periode etter det ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Biff Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm. har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ. noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk? Det at du måler 11v med tenningen på tyder på at du ikke har noe lading. Sannsynlig at det spenningsregulator/børster som er slitt og må byttes om de er byttbare på bilen din. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 Espen A. Han har over 12 volt med tenningen AV. og det er ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 Espen A. Han har over 12 volt med tenningen AV. og det er ok. Ok, Da misforsto jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André Brumoen Skrevet Januar 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2015 hehe, beklager om jeg var utydelig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Januar 5, 2015 Share Skrevet Januar 5, 2015 så du foreslår å lade opp batteriet med en lader, og så la det stå en periode etter det ? Ja, for og utelukke at batteriet er defekt. Misforsto litt ditt første innlegg. Er batteriet ok, er det nok som det blir nevnt her av flere dynamo (defekt diode® eller laderegulator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå