Gå til innhold

ladespenning 11v, dynamo?


André Brumoen
 Share

Anbefalte innlegg

batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. 

etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm.

har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ.

 

noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. 

etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm.

har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ.

 

noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk?

Hvis det er hvilespenning på 11 volt etter lading, er det nok batteriet som er defekt.

Hvilespenning bør være over 12.4 volt for et friskt batteri.

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Veiledning_Batterivedlikehold.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hvilespenning på 11 volt etter lading, er det nok batteriet som er defekt.

Hvilespenning bør være over 12.4 volt for et friskt batteri.

http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Veiledning_Batterivedlikehol

takk for svar :) bare lurer på hva du legger i " etter lading"? ettersom spenningen går nedover når bilen skrus på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) bare lurer på hva du legger i " etter lading"? ettersom spenningen går nedover når bilen skrus på 

Når du har ladet batteriet, så venter du en stund 30 minutter til en time, uten noen forbrukere på, så måler du hvor mange volt du har på batteriet. Da bør batteriet være 12,4 volt eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har ladet batteriet, så venter du en stund 30 minutter til en time, uten noen forbrukere på, så måler du hvor mange volt du har på batteriet. Da bør batteriet være 12,4 volt eller mer.

så du foreslår å lade opp batteriet med en lader, og så la det stå en periode etter det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batterilampa mi lyser. jeg var ute og kjørte da batterilampa startet å lyse, så kom i tillegg abs og antiskrens lampa på. 

etterhvert begynte alt av lys og dimme ned, fikk så ladet batteriet og alt fungerte som en drøm.

har forstått det slik at når bilen er på tomgang skal den lade ved rundt 14v, men når jeg måler viser den 12v ved tenningen AV, og 11v med tenningen PÅ.

 

noen som vet om dette er ett batteribytte, eller er det mer dramatisk?

 

Det at du måler 11v med tenningen på tyder på at du ikke har noe lading. Sannsynlig at det spenningsregulator/børster som er slitt og må byttes om de er byttbare på bilen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så du foreslår å lade opp batteriet med en lader, og så la det stå en periode etter det ?

Ja, for og utelukke at batteriet er defekt. Misforsto litt ditt første innlegg.

Er batteriet ok, er det nok som det blir nevnt her av flere dynamo (defekt diode® eller laderegulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...