Gabriel-59 Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 2001 520 E39 med M54-B22 motor Vanskelig å kaldstarte. Diagnosen sier 227 og 228 (Mixture deviation) og 202 (Lambda regulation limit exeeded: Oxygen Censor 1. After catalytic Concverter) Ved start reagerer den ikke på gasspådrag, og jeg må prøve mange ganger før den starter. Turtallet svinger opp og ned, og den stopper mange ganger før den vil gå. Vet ikke det norske ordet, men den tenderer til å "misfire" en hel del før den er varm. Nye plugger for under ett år siden. Luftfilteret er byttet Feilmeldingen er ganske entydige, men tviler på at gåen lambda er grunnen til at den starter dårlig. Når bilen er varm går den relativt normalt, men den er litt dau i pådraget. Bilen har stått i 2 mnd. Har startet den innimellom og latt den gå på tomgang. Regnet med at det var mye kondens, så jeg fylte på 2 flasker kondensveske og kjørte 10 mil. Virket normal, men som sagt litt dau når jeg akselererer. Forslag: Ødelagt lamda Tett katalysator. Luftmengdemåler Bensinpumpe Innspill mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 29, 2015 Share Skrevet Januar 29, 2015 Har du slettet og fått opp desse 2 kodene?Skulle vell fått feilmelding visst det var ein av coilene, hmmHar du prøvd å kjøre uten LMM? Sjekket for falskluft?Blir masse jobb men skulle skrudd av kat'n og sett visst du mistenker denne.Meiner det er ein skrue på fuelrailen for å teste om bensinpumpa fungere som den skal. Usikker på om denne er kun for å sjekke om det kommerbensin fram eller om det er nok trykk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabriel-59 Skrevet Januar 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2015 Hei Har slettet feilkodene, men de kommer opp igjen. Har prøvd å nappe ut kabelen til LMM. Da hører man en liten endring i turtallet før den går som normalt igjen. Men, når jeg stikker kabelen inn i LMM igjen stopper bilen. Har prøvd dette flere ganger, og det samme skjer hver gang. Å demontere cat er uaktuellt. Det med skruen virker interesant. Kan du si mer nøyaktig hvor jeg finner den ? Vet du forresten hvor bensinpumpa sitter (er det inni tanken ) ? mvh tg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabriel-59 Skrevet Februar 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2015 Har skiftet LMM og den O2 sensoren som ga feilmelding. Slettet feilmeldingene, og kjørte ny diagnose. Feilmeldingene kom IKKE igjen, men bilen går fremdeles dårlig. Fusker, og vil ikke respondere på gasspådrag. Har hele tiden fått en anne feilmelding som "ekspertene" mente ikke betød noe. Det er feil: 123 Map Coding Thermostat Control Electrical Circuit. Noen ideer ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabriel-59 Skrevet Februar 5, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 5, 2015 (endret) Har nå byttet bensinfilter og tennplugger. Bilen gikk som en kule en liten stund, men etter ca 20min begynte den å krangle igjen. Kom meg akkurat hjem. Det var umulig å starte den. Kjørte ny diagnose, og nå kommer det enda flere feil. Bla: 189: Current before KAT-sonde Bank 2 227: Mixture deviation Bank 1 202: Oxygen sensor control limit. Bank 1, after catalytic converter 75: Oxygen sensor voltage: Sensor (cylinder 1-3; before catalytic converter) Open or short circuit at/to ground or batt+ Tension "hub" to litle Nå forstår jeg hvorfor det er dyrt på verksteder. Mekanikerne gjør vel det samme som meg. Bytter, kjører analyse, bytter, kjører analyse, bytter osv. osv Men, hadde dette analyseverktøyet vært litt bedre så skulle det gi meg root cause med en gang, istedet for å peke på symtptomer. Man burde ta en debatt om hvorfor et analyseverktøy skal overta for en erfaren mekanikers vurderinger. Er det slik at den siste defekten egentlig er hovedårsaken så bør man jo ikke betale for de sensorene man har byttet først (som har gitt feil verdier basert på andre komponenters feil) Så, hva gjør jeg nå ? Fortsetter å bytte sensorer til pungen er tom ? PS! må bare nevne at gutta hos Schmiedmann har hjulpet meg med rask og god service. Endret Februar 5, 2015 av Gabriel-59 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2015 Share Skrevet Februar 5, 2015 Det å ta en diagnose også bytte deler er litt dumt, fordi en diagnose sier ikke hva som er feil bestandig, men heller en pekepinn. Som feks om jeg mister trykk etter intercooler så kan både trykksensor og lmm komme opp som feil, mens det egentlig bare er en lekk slange. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabriel-59 Skrevet Februar 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2015 Hele problemet var en dårlig bensinpumpe. Den har antakeligvis blitt svakere og svakere inntil den stoppet helt. Når bilen etterhvert var umulig å starte foretok jeg en enkel test. Åpnet hetten på lufteventilen på fuelrailen, stakk ned en liten skrutrekker for å åpne ventilen (schrader ventil) og lot kona dra på starteren. Ikke en dråpe bensin kom ut. Det burde stå en sprut ut av ventilen. Jeg burde ha testet dette først, men ingen sk. eksperter hverken hos merkeverksted eller andre steder foreslo dette. Jeg ble faktisk nesten overtalt til å bytte katalysator som de mente var en typisk feil i mitt tilfelle. Kjøpte en brukt pumpe på huggeren til 600,- Problem løst. Men, jeg har brukt 6500,- på nye sensorer som jeg ikke får byttet igjen. Bilen går nå som en klokke med mye mer sprut enn det jeg kan huske. Case Closed Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå