erikseen Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Hei har en bmw 318i e46 2002, gått ca.149000km. har hatt en eksoslukt inne i bilen ved tomgang eller rygging. Tok en motorvask og kom frem til at toppdekselpakningen hadde lekkasje, på eksossiden og foran på motoren. Og er i følge tråder jeg har lest, grunnen for at det kommer lukt i bilen. Men i senere tid har jeg peilet motoren og så denne litt hvit brune kremete oljen, hadde ikke peilet motoren siden kjøp, så tenkte kanskje dette var gammelt, og tok dermed motorflush med skifte av oljefilter. Oljen er blitt den samme idag (kremet). Og jeg har forbruk på både oljen og kjølevæske. Kjølevæsken har blitt værre og må fylles ofte. Har lest at det skal komme en del eksos(hvit) når toppakningen er gåen. Men vet ikke hvor mye som er unormalt/normalt, synes det ser likt ut som andre biler. Ellers så har jeg fått en ventiltikkelyd pga smøringen? og har merket at motoren er blitt sløvere. Tenker dette er toppkaningen, er ikke denne mest erfarne så jeg vil gjerne høre fra andre? Plan var å skifte pakning selv, så derfor lurer jeg på om det er noe viktig å tenke på under demontering/montering? Tips til handel av delene billig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Du har nok kjølevæske i oljen ja... Korleis ligger temperaturen når du står i ro og når du kjører? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gravat Skrevet Januar 30, 2015 Share Skrevet Januar 30, 2015 Kremete olje kan jo være kondens om det ikke er snakk om for store mengder. Du kan jo evt. få noen til å måle avgassene dersom du er usikker. Kjedelig å begynne på en slik jobb for å finne ut at det ikke var problemet allikevel. Men ikke lurt å bruke bilen noe særlig dersom det skulle være brudd på toppakningen da. Utvannet olje smører jo ikke så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikseen Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2015 Du har nok kjølevæske i oljen ja... Korleis ligger temperaturen når du står i ro og når du kjører? takk for svar! for å nevne så har jeg denne hvite oljen under påfyllingslokket på motoren også. temperaturen ligger som alltid middels, viser rett opp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikseen Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2015 Kremete olje kan jo være kondens om det ikke er snakk om for store mengder. Du kan jo evt. få noen til å måle avgassene dersom du er usikker. Kjedelig å begynne på en slik jobb for å finne ut at det ikke var problemet allikevel. Men ikke lurt å bruke bilen noe særlig dersom det skulle være brudd på toppakningen da. Utvannet olje smører jo ikke så bra. Takker for svar! Bilen er ikke i bruk lengre nå. Men tenkte jeg skulle begynne idag/imorgen med arbeidet og bestille deler idag. Skal høre mer med verkstedet her hjemme idag, og kanskje fått tatt en avgassermåling og evt komperasjontest som jeg ble anbefalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 31, 2015 Share Skrevet Januar 31, 2015 hmm, du kan jo ha kombinert gåen toppakning UT av motor(Forbruk av væske) og tett veivhusventilasjon (Kremete olje).Forventer litt problem med temperatur når du har lekkasje inn i motor Det kan jo faktisk være så liten lekkasje (for øyeblikket) at den kjøler bra nok og fortsatt renner vann inn i motor. (Som det faktisk hørest ut som)Ville byttet toppak. men når du står midt oppi det kan du ta ein kikk inn i slangen til veivhusvent. og sjekke. Det er ganske greit å sjekke den når du først har halve motoren ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikseen Skrevet Februar 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 1, 2015 hmm, du kan jo ha kombinert gåen toppakning UT av motor(Forbruk av væske) og tett veivhusventilasjon (Kremete olje). Forventer litt problem med temperatur når du har lekkasje inn i motor Det kan jo faktisk være så liten lekkasje (for øyeblikket) at den kjøler bra nok og fortsatt renner vann inn i motor. (Som det faktisk hørest ut som) Ville byttet toppak. men når du står midt oppi det kan du ta ein kikk inn i slangen til veivhusvent. og sjekke. Det er ganske greit å sjekke den når du først har halve motoren ute Skal gjøre det jeg! Fikk da bekreftet lekkasje på toppdekselpakningen, var fuktig langs hele eksos siden:) Slange ut topplokket Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå