///M-524td Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 Hei! Lurer på om noen her vet om blokken og toppen er det samme på m57d25 og m57d30 bortsett ifra slagvolum da såklart. spørsmålet er vell om det er mulig og borre opp en m57d25 til samme slagvolum som en m57d30, og at dem blir "identiske" Mvh alex
TRF Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 Som jeg forklarte på PM. 1. Nei, fordi det er forskjellig slaglengde. 2. Du kan trolig borre opp 2,5d, men aldri gjort (trolig ingen andre heller) 3. Topp og ventiler etc er like (ETK / realoem).
///M-524td Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 Ja men vist man tar innmaten ifra en m57d30 å setter det i en m57d25 da?
///M-524td Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 I og med at blokka i utgangspungtet er likens, så må vell det være mulig?
TRF Skrevet Januar 30, 2015 Skrevet Januar 30, 2015 "ja". Men, når ingen har gjort det så kan det være en eller annen tåpelig detalj som det ikke tenkes på. Dog, jeg tror det fint lar seg gjøre. Hvorfor ikke bare gå for 3,0?
///M-524td Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 (endret) Det er pga at det mest sannsynelig ikke lar seg gjøre å få godkjent 3.0 i en e28 pga for mye nm i motoren iforhold til hva karosseriet ble levert med makimalt. E28 m5 har 340nm og 2.5dat har 350nm. Men 3.0dat har 410, det er tallene jeg har lest meg fram til værtfall Endret Januar 30, 2015 av ///M-524td
///M-524td Skrevet Januar 30, 2015 Forfatter Skrevet Januar 30, 2015 kan selfølgelig la være å godkjenne det, men vil aller helst ha det godkjent med en m57 motor
TRF Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 Kan du ikke bruke papirer fra Alpina B7 Turbo? Over 500Nm i den. Den bygger på originalt råkarosseri fra bmw. Få tak i Alpina delekatalog, der står det at "alt som ikke er i denne katalogene er originalt BMW "535i" (eksempelvis).
///M-524td Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Skrevet Januar 31, 2015 (endret) Nei de går ikke, fordi alpina ble et eget firna i 83 elns. Så bmw biler etter 83 kan ikke brukes på den måten. Fordi alpina ble egen bilprodusent i 83. Endret Januar 31, 2015 av ///M-524td
///M-524td Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Skrevet Januar 31, 2015 http://bimmers.no/topic/794499-trenger-hjelp-angående-ombygging/?fromsearch=1 Der er det en tråd som jeg har diskutert akkurat dette med en anen, jeg selv som fikk dette fortalt.
TRF Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 1) Rykter er ikke like bra som fakta 2) Det finnes mange hos BT som ikke har god nok innsikt selv, selv om de jobber med dette. 3) Så lenge råkarosseri er likt, så spiller det jo liten rolle hvem som har bygd resten. Nøkkelordet her er delekatalogen til Alpina.4) Du skal ikke bygge en Alpina, du skal bygge en bmw. Du henviser bare til at dette karosseriet allerede er godkjent med over 500Nm, på samme måte som man henviser til hartge. Å bygge om "til Alpina" er noe annet.
///M-524td Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Skrevet Januar 31, 2015 Ja jeg selv vet verfall ikke, jeg har ingen erfaring med dette. Jeg skriver bare det jeg får høre ifra folk. Å akkurat dette med alpina er det flere som har sakt at ikke går. Men uansett da, man må vell henvise seg til alpina da for å få et dokument på at e28 er levert med over 500nm sikkert? Altså det er jo verdt et forsøk å sende inn å se hva man får til svar.
TRF Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 (endret) Trenger ikke å plage Alpina med det. Delekatalog. Les og forstå det som sies. Du skal ikke bygge en Alpina, du skal bygge en bmw. Råkarosseriet ditt er allerede godkjent for bruk med over 500Nm, dog har Alpina gjort en del endringer. Ikke på råkarosseri (som er det vitkige for deg), men på de delene som er nevnt i delekatalogen. Det er ikke sikkert representanten hos BT henger med på dette. Derfor er det viktig at du forstår selv hva du forsøker å gjøre, og hvilke retningslinjer du må forholde deg til. Alpina lager ikke egne "biler", de modifiserer biler (på tross av at de er bilprodusent). Alpina er avhengig av å kjøre på BMWs dokumentasjon når det kommer til krav til karosseriet (sikkerhet, styrke etc). Derfor vil du ofte finne disse dokumentene i en nyere Alpina (eks e39). Det er denne biten flere (inkludert BT) sliter med å forstå. Når du skal modifisere en bil, så ønsker BT å slippe å gjøre en vurdering av om den tåler det eller ikke. De ønsker å forholde seg til allerede eksisterende godkjenninger. Derfor er det "enkelt" å bygge om fra 535 til m5. Du viser bare til delekatalogen, hvor du vil se at delenummer på råkarosseri er likt. Det er det som er avgjørende når det kommer til dreiemoment. Også må du bytte det som ikke er likt, bremser, understell etc. Det som gjør din sak litt mer kinkig er at du må ta inn en delekatalog fra Alpina, og det er da veldig viktig at du har fokus på de første sidene, hvor det erklæres at det kun er delene i katalogen som er annerledes enn basismodellen, i dette tilfellet 535i. Så: Dersom x = y og y = z kan vi med trygghet si at z = x Ikke sant? For din del da (råkarosseri), dersom 524td = 535i og 535i = Alpina b7 turbo Kan vi med trygghet si at Alpina b7 turbo = 524td så lenge vi prater om råkarosseri. Det er dette du må dokumentere, og få han stakkars kontrolløren til å forstå uten at han blir redd og usikker, for da sier han nei (selv om han da tar feil). Det er ikke sikkert at din kontrollør går med på dette, men det er ikke fordi du tar feil, det er fordi kontrolløren din ikke tør å tenke lengre enn et ledd. Det hele avhenger av din presentasjon, og evne til å få frem det vesentlig og betydningfulle på en måte som gjør at du fremstår som at du har greie på det, og at kontrolløren enkelt kan komme til, og forstå, det som er av betydning. Endret Januar 31, 2015 av TRF-Racing Espen Aass og ///M-524td reagerte på dette 2
///M-524td Skrevet Januar 31, 2015 Forfatter Skrevet Januar 31, 2015 Jeg skjønner hva du mener og jeg selv er enig i det du sier her. Men det er vell alpina jeg må hendvende meg til da for å skaffe en slik delekatalog eller? For som du sier så er det jo dokumentasjon på at råkarosseriet er levert med over 410nm jeg trenger.
Aroid Skrevet Januar 31, 2015 Skrevet Januar 31, 2015 (endret) Delekatalog kan du lastned på denne siden her: http://www.thealpinaregister.com/download Endret Januar 31, 2015 av Aroid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå