Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjorde den tabben at jeg kjøpte feil kjølevæske til min e39 523ia i dag.

Det var rød der fra før, og i all hui og hast klarte jeg å kjøpe en liter grønn, og helte på et par desiliter.

Hvor ille er dette?
Hva vil skje og hvor fort?

Latterliggjøring er på sin plass, men konstruktive svar mottas også.

Skrevet

Tror det var utblandet, Frykter det værste her, så tror jeg skal ut å få tak i ny kjølevæske og tømme alt.

Hva slags type bør jeg kjøpe til m52 motoren?

Skrevet (endret)

Tror det var utblandet, Frykter det værste her, så tror jeg skal ut å få tak i ny kjølevæske og tømme alt.

Hva slags type bør jeg kjøpe til m52 motoren?

Var det rød der fra før, bør du bruke det.

Men det finnes frostvæske som er blandbar med alle.

Mekonomen har det bl.a. Den er klar.

Det viktigste er at frostvæsken er for aluminium.

Endret av Espen A.
Skrevet

Mobil™ Coolant Ready Mixed -36ºC
Usikker på om den er godkjent for Aluminium.

Regnet på det, helte i 3dl, og mengden frostveske på den motoren er rundt 10-11 liter?
Det utgjør isåfall 3%.

Hvor mye skade kan det gjøre hvis jeg lar det være der for nå, og flusher hele systemet om en måneds tid når jeg kan ha bilen i bukk?

Skrevet

I aller verste fall vil den starte å grave ut blokken frå kjølesystemet visst den ikkje er godkjent til alu. Usikker kor fort det skjer då

Skrevet (endret)

Jeg skjønner, må prøve å få plass på løftebukk innen rimelig tid så jeg får gjort skikkelig rent.
En ting er jo at jeg trolig slipper at det tetter noe, men om det var nok til å ødelegge korrosjonsbeskyttelsen så er det kritisk.

Endret av RobertGråwe
Skrevet

Folk er jo ikke enige om hva du skal ha på M52 en gang. Jeg har rød som ble fylt av Bavaria, men da jeg skulle kjøpe mer for å etterfylle på et annet BMW-verksted så spurte de to ganger om jeg var sikker på at det ikke var blå/grønn jeg hadde. Tror du skal greie deg en måneds tid med den skvetten du etterfylte feil.

Skrevet

Folk er jo ikke enige om hva du skal ha på M52 en gang. Jeg har rød som ble fylt av Bavaria, men da jeg skulle kjøpe mer for å etterfylle på et annet BMW-verksted så spurte de to ganger om jeg var sikker på at det ikke var blå/grønn jeg hadde. Tror du skal greie deg en måneds tid med den skvetten du etterfylte feil.

Det er ikke fargen på frostvæska som er viktig! Det var for mange år siden.

Nå er de fleste motorer/topplokk i aluminium, så det som er viktig er om frostvæsken er godkjent for aluminium.

Og ikke alle frostvæsker er blandbare, selv om de er for alu. så sjekk om de har samme kjemiske egenskaper!

Skrevet

Det er jo klart at fargen er for den visuelle delen, både vann og etylenglykol er fargeløse og disse danner størsteparten av frostvæsken. Jeg har lest en del rart angående frostvæsker, men det håndfaste jeg kommer på i farta er vel at alumotor skulle ha fosfat- og nitrittfritt.

Skrevet

Det er jo klart at fargen er for den visuelle delen, både vann og etylenglykol er fargeløse og disse danner størsteparten av frostvæsken. Jeg har lest en del rart angående frostvæsker, men det håndfaste jeg kommer på i farta er vel at alumotor skulle ha fosfat- og nitrittfritt.

Det stemmer.

Hvis man Google "frostvæske typer" får men mye og lese på.......

Men ingen panikk, 3dl. feil væsk gjør ingen skade.

Når det er sagt, så har jeg sett topplokk som kjølekanaler er spist opp pga. feil kjølevæske, (Porsche 944) men da har det vært over noen år.

Skrevet

Ikke bekymre deg altfor mye. Den skvetten der utgjør ikke rare greiene. Som nevnt over her så må det mer til og over tid for at det skal merkes. 

Skrevet

Vel dette er betryggende lesning!

Jeg kommer nok til å bytte ut alt uansett, men da er jeg iallefall beroliget nok til å gjøre det når det er beleilig. :)
Takker for mange svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...