Gå til innhold

E36 bilen trekker seg til sidene når jeg bremser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei altså med din bil vet jeg ikke da jeg ikke har sett på den og det blir spekulasjon men skjev kastervinkel vil gjøre at bilen trekker litt til en av sidene og ved nedbremsing blir det forsterket. På alle BMW er kaster alltid positiv. Og ja kaster er ikke justerbar på BMW, mente ikke den skulle stilles men sjekkes fordi andre komponenter i opphenget kan påvirke kaster. Generelt sjekk hjulstilling og da helst hos BMW med BMW sitt chassis diagnose verktøy som gjør det riktig med de riktige parametrene.  Har sett mye rart på verksteder som ikke er BMW service.

Veldig viktig er også vinkelen mellom demper og senterlinje på dekk hva gjelder bremsestabilitet. Hvis denne avstanden er for stor (positiv styre offset) så blir bilen ustabil ved nedbremsing, denne er ikke justerbar men kan manipuleres med offset på felger og dekkombinasjoner. 

(Feil på kaster og styre offset kommer gjerne av overbelastning av understell (e.g slaghull i stor fart) og er ikke justerbare på BMW, på norske veier er ikke dette så uvanlig)

(På Z8 var kaster et stort problem da demper ofte slo gjennom hjulhus pga for svak design)

I den rekkefølgen jeg skrev ville jeg sjekket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...