Silentracer Skrevet Februar 9, 2015 Share Skrevet Februar 9, 2015 Hei, Jeg har kjøpt meg en E36 M3 1993 modell. Det er en del ting som må gjøres på bilen og jeg har ofte spørsmål knyttet til hvordan man praktisk og mekanisk best mulig ordner diverse på bilen. Det jeg kunne trengt, er kontakt med noen som kjenner disse bilene godt og som har skrudd mer på de enn meg. Kunne vært greit med en rådgiver i forbindelse med å få bilen tilbake i topp stand. Det er ikke så mye som skal gjøres, men nok til at en som ikke har skrudd M3 før kan bli usikker innimellom. Noen som kjenner noen, eller er det noen som står til disposisjon med råd og tips. På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Februar 9, 2015 Share Skrevet Februar 9, 2015 Tror du vill få bedre respons vis du nevner det som faktisk skal gjøres eller må fikses Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 10, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2015 noe som kan nevnes er at jeg vurderer å bytte hjullager, har nye lager liggende, men vet ikke om dette er en operasjon som er grei å utføre når jeg skal bytte bremseskiver og klosser på bilen? Jeg har også veldig problemer med dreneringskanalene ned fra soltaket, det renner inn i cupeen, greit med litt tips til hva man evt kan gjøre med det.....og hvordan Skal bytte toppdekselpakning, det vil jeg tro er relativt grei skuring. så var det ujevn gange, dette er muligens ett lambdasonde problem, kunne vært bra med tips rundt bytte av dette. har en bensinlekkasje, som må utbedres.....denne fikk jeg nå nettopp så jeg må identifisere lekkasjen først. Kan jo bli en større operasjon. Det er også første gangen jeg skal bytte kjølevæske på denne typen motor, finnes en del om fremgangsmåte for dette på nettet, men alltid greit å snakke med noen som har gjort dette, og hvordan de mest effektivt gjør dette med lufting, flushing osv uten å skade motoren. skal også utbedre noen tilløp til rust i hjulbuer, skal ta noen bilder på dette og spørre litt om råd. det var vel det mest viktige som jeg planlegger å gjøre på bilen nå i de neste månedene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 12, 2015 Share Skrevet Februar 12, 2015 Hjullager:Er det hjullager framme eller bak som må byttes? Les litt herFramme: http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?502712-DIY-replacing-a-front-wheel-bearing Bak: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=390108 Dreneringskanaler:Vil anbefale å sjekke om dei er tett eller om dei har hoppet av.http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?344887-Sunroof-drain-holes InfoToppdekselpakning:Ganske kurant jobb. http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Valve-Cover/E36-Valve-Cover.htmHusk å være forsiktig når du skal flippe av dekselet så du ikkje skader blokken, legge coiler i riktig rekkefølge og bruk riktig silikon ivertfall på dei anbefalte plassene.Ujevn gange:Er dette på tomgang eller ligger den og varierer turtall heile tiden?Diagnose vil kanskje hjelpe deg her for å be/avkrefte lambda sonde.Har ikkje byttet sånn før men skal være ganske rett fram.Bensinlekkasje:Parker oppå litt papp over natten og sjå kor det lekker.Bytte kjølevæske:Ikkje gjort dette på E36 men er vel ganske likt? Eg ser ein del folk kun tar av nedre radiatorslange og tømmer ut det dei får (kan og bruke tappeplugg på radiator men du får meir ut med å ta av slangen), fyller den med reint vann, kjører ein runde og så tømme igjen. Etter det så fyller dei 50/50med konsentrat og (eg bruker batteri->) vann.Lufting kan du gjøre ved å ha motor i gang med lokket på ekspasjonstanken åpen. Gjerne dra den litt på turtall og sjå at det er god sirkulasjon. Etter eit par minutter skal det være luftet Har ikkje direkte personlig erfaring med E36 M3, men har no hjelpt det eg kan.Er du usikker på noke kan du vente på ein anna E36 M3 eigar som vil dele erfaringer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2015 Hei Sammyen, Dette var jo til stor hjelp, mange gode tips og råd her! Tusen tusen takk skal du ha !!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2015 Hei Sammyen, Svarer raskt på det du spør om. Lagrene som skal skiftes er de forran. Den ujevne gangen er på tomgang kun, drar fint og jevnt ellers. ellers takk.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 16, 2015 Share Skrevet Februar 16, 2015 (endret) Varierer tomgangen på kald og varm motor?Når den står i gir og du kjører så er det ingen ujevn turtallsøkning o.l?Ingen type rusing eller "hosting" når motor går på høgt turtall? Endret Februar 16, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2015 Jeg vil si at tomgangen er like ujevn uavhengig om motor er kald eller varm. ingen ujevn turtallsøkning når man kjører, drar jevnt og bra da. Ingen rusing eller hosting på høyt turtall heller. Det er heller ikke sånn at hvis jeg trår inn clutchen under kjøring at motoren dropper turtall ned til nesten å stoppe for så å svinge litt opp igjen på tomgang. Virker som at det er en eller annen justering som skal til, da problemet slik jeg ser det er primært ved tomgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 17, 2015 Share Skrevet Februar 17, 2015 Usikker på dette med tomgangsregulator men surf litt rundt her på forumet og nettet og sjå om du kan justere den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 19, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 19, 2015 Hei Igjen, takk for svar Sammyen, jeg har hatt en lekkasje av drivstoff som jeg oppdaget under vinterlagringen (nevnt over)......dette sjekket jeg litt mer opp i går og fant lekkasjen.....tror kanskje den kan være løsningen på tomgangsproblemet også....uten at jeg skal si det for sikkert.....det var nemlig slangen inn til tomgangsreguleringsventilen som hadde en sprekk. Jeg startet motoren i går og lot den svive i 20 sekunder, nok til at området med lekkasje ble fuktig. Jeg har hatt tomgangsproblemene helt siden jeg fikk bilen i fjor høst, lekkasjen har ikke vært så ille som etter lagringen (det har ikke dryppet under bilen før......så dette er noe som har blitt værre uten at jeg har merket det fordi tomgangen har vært ujevn hele tiden). Min teori er at det er sprekken i slangen som gjør at drivstofftrykket ikke er helt stødig inn mot tomgangsregulatoren ergo ujevn gange på tomgang..... jeg skal bytte slange nå, så ser vi om det tar ut det andre problemet med ujevn tomgang også. håper ihvertfall det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Februar 19, 2015 Share Skrevet Februar 19, 2015 Får satse på det! Husk å poste resultater Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Februar 19, 2015 Share Skrevet Februar 19, 2015 Det er ikke bensin i tomgangsregulatoren, er ikke bensintrykksregulatoren du mener? Om det er den, så kan svingende bensintrykk skape ugjevn gange, nøkking osv, så jeg ville også begynt med å fikse bensinlekkasjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet Februar 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 20, 2015 Kennethe34, det har du helt rett i, jeg var litt rask der det er jo kun luft i den selvsagt. denne slangen som lekker er ikke koblet til der, jeg må nok sjekke enda mer angående lekkasjen, nøyaktig dimensjon på slangen og hvor den leder hen, det er trangt og jeg må få skikkelig godt lys samt få bilen opp på bukk/grav så jeg får sjekket både ovenfra og nedenifra skikkelig. Nå hadde jeg bare lommelykt og bilen står litt ubeleilelig til.....så da ble diagnosen tatt litt på sparket.......jeg har identifisert en slange som har sprukket, men kan likesågodt gå skikkelig over alt av slanger. Hvor sitter bensintrykksregulatoren på disse bilene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Silentracer Skrevet April 28, 2015 Forfatter Share Skrevet April 28, 2015 Hei, Da er lekkasjen identifisert og fikset. Det var tilførselsslangen fra bensinfilteret som hadde sprukket i enden og på vei til å gli av innfestingen. aksjon kappet av 1 cm og festet den skikkelig igjen. blir byttet slanger her når alt annet over er fikset. Nå er det bytting av olje og kjølevæske som står for tur. Er det noen enkel måte å feilsøke tomgangsregulatoren på, eventuelt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå