Gå til innhold

BMW E87 Hvordan bli kvitt støy?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en BMW E87 1 serie 2006 modell med navigasjon.
Har ikke original forsterker, og har lyst på bedre lyd!
Hadde en Cadence FXA5100 forsterker liggende som jeg så at støtter Høy-Nivå høyttaler input slik at jeg kan bruke et Plug & Play ledningsnett for å forsterke høyttalerne, så derfor kjøpt jeg meg et Helix 5 meter PNP ledningsnett, og en ISO-adapter.

Har koblet til ledningsnettet fra ISO adapter bak navigasjonsenheten min til forterkeren som jeg har i bagasjerommet. Har også batteriet i bagasjen! Ledningsnettet er lagt langs bilen på høyre side.

Cadence forsterkeren krever i tillegg til forsterker jordingen, også jording til hver av de to Høy-Nivå input kontaktene. I Helix ledningsnettet var det allerede en gul 12v ledning og en svart jordingsledning for de to høy-nivå inputtene (CH1,CH2 og CH3,CH4). Siden forsterken har pluss fra batteriet, så brukte jeg heller den gule ledningen til remote ledning. Koblet denne til en ledning som heter RAD_ON bak navigasjonen som er den som skrur på radioen/navigasjonen, og dermed også forsterkeren baki.

Lyden ble veldig bra, men sliter med STØY i form av tenningsstøy og dynamostøy...
Uten jording til høy-nivå inputtene så er det enda mer støy..
Har prøvd mange forskjellige ting men får ikke støyen vekk, og derfor lagde jeg denne tråden i håp om at noen kan hjelpe meg

Den midlertidige løsningen jeg har koblet nå er den beste sålangt, men fortsatt en god del støy. Har nå koblet slik som på bildet under. Jordingen til Høy-Nivå inputtene er koblet i karroseriet på CIC (navigasjonen min), og da forsvant mye støy, men dessverre ikke alt. Den originale jordingen som vanligvis går til navigasjonen er koblet ifra, siden denne skapte mere støy?? :S Noe som er også er verdt å merke seg er at navigasjonen fungerer helt fint uten den orignale jordingen?? Hvordan kan den fungere uten jord?

Har prøvd å forklare med dette bildet hvordan det er koblet, og håper virkelig noen kan hjelpe meg med å bli kvitt støy! Setter pris på alle svar!

Mvh Bjørne Øen

 

post-67554-0-52551800-1424436120_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øker støyen ved høyere turtall? "turbosus"

 

Ja, stemmer! :) Jeg kaller dette for dynamostøy jeg, men det er kanskje noe annet det? Men jepp, er sånn sus som følger turtallet! :)

 

Ifølge en manual for cadence forsterkere så står det:

"The ideal ground point for the High Level Input harness is

the radio ground, if thats not possible to reach any good

chassis ground point will do."

 

Og da regner jeg de mener med den orignale jordingen som går til quadlock kontakten? :)

Men kan problemet være at jordingen følger PNP ledningsnettet hele veien fra foran til bak og da skaper støy i høytallerledningene siden det ligger sammen i samme ledningsbunt?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbosus/dynamostøy blir det samme :-)

 

dette oppstår når strøm ledninger og høytaler ledninger ligger nærme hverandre, større spenning på strømmen gir fra seg en form for støy (magnetisme) som øker og synker ved spenningen som dynamoen gir, jo lenger strekke du har jo større fare er det også for mer støy når disse ligger inntil hverandre:-) 

for meg så trur jeg det ikke er noe i veien meg koblingene eller noe sånn, men att det er brukt dårlig isolerte ledninger rett og slett :/ vet ikke om dette PNP nette er av så bra kvalitet når det kommer til isolering.

 

Det du kan evt gjøre er å bytte ut alle ledningene og tre dem opp hver for seg for å unngå støy, men koble de inn på ISO adapteren så du ikke rører orginal ledninger og dette! tre opp ledninger separert fra hverandre og bruk kabler med stor isolering (får aldri for mye isolering)

 

mener også att det finner noen sånne bokse som man kan koble på ledningene som er med på å redusere støy. Husker ikke hva de heter eller hvor man får tak i dette, men da jeg holdt aktivt med lyd anlegg så husker jeg att det var veldig populært å bruke sånne adaptere, noe jeg selv ikke har gjort da ingen ting blir bedre ennå å faktisk tre ledninger riktig!

 

kan hende andre her har bedre forslag?

men håper dette er til noe hjelp hverfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turbosus/dynamostøy blir det samme :smile:

 

dette oppstår når strøm ledninger og høytaler ledninger ligger nærme hverandre, større spenning på strømmen gir fra seg en form for støy (magnetisme) som øker og synker ved spenningen som dynamoen gir, jo lenger strekke du har jo større fare er det også for mer støy når disse ligger inntil hverandre:-) 

for meg så trur jeg det ikke er noe i veien meg koblingene eller noe sånn, men att det er brukt dårlig isolerte ledninger rett og slett :/ vet ikke om dette PNP nette er av så bra kvalitet når det kommer til isolering.

 

Det du kan evt gjøre er å bytte ut alle ledningene og tre dem opp hver for seg for å unngå støy, men koble de inn på ISO adapteren så du ikke rører orginal ledninger og dette! tre opp ledninger separert fra hverandre og bruk kabler med stor isolering (får aldri for mye isolering)

 

mener også att det finner noen sånne bokse som man kan koble på ledningene som er med på å redusere støy. Husker ikke hva de heter eller hvor man får tak i dette, men da jeg holdt aktivt med lyd anlegg så husker jeg att det var veldig populært å bruke sånne adaptere, noe jeg selv ikke har gjort da ingen ting blir bedre ennå å faktisk tre ledninger riktig!

 

kan hende andre her har bedre forslag?

men håper dette er til noe hjelp hverfall :smile:

 

Takker for svar :)

 

Var et helix PNP ledningsnett, vet ikke hvordan kvaliteten er, men høytallerledningene er akkurat av samme type som de originale høytallerledningene i bilen :) Er det vanligvis noe skjermen på høy-nivå høytallerledninger da? Er ikke dette kun på RCA Phono ledninger at det skjermes, eller tar jeg veldig feil?

 

Vet det finnes noen støy fjernere, men disse er kun ment for RCA kontakter, så får ikke dette til å funke med Høy-Nivå input tror jeg, om jeg ikke da bruker en linje converter og så støyfilter da men da tror jeg ikke lyden blir noe bra.

 

Så du tror ikke at jordingen som følger ledningsnettet hele veien fra spilleren og bak til forsterkeren kan være problemet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på att det er noe kraftig isolasjon originalt, men med denne forsterkeren og den sin spenning så blir det kanskje for mye for det originale!

 

er ikke så veldig pluss å ha for mange koblingpunkter på høyttaler ledningene, jo flere du har jo større sjangs er det for att det går utover kvaliteten på lyden.

 

dette meg jordingen er jeg noe usikker på, kan være att det er for tynn ledning (du må ha noe som er større enn 1,5mm helst 2,5mm) da det blir ett lite tap på 5m lengde, dette kan ha noe å si.

av erfaring så kan ting begynne å kødde til når det er snakk om 4m og oppover når man bruker tykkelse 1.5mm. Jeg pleier alltid å overdimensjonere ledningene mine når det er snakk om disse lengdene for å ihvertfall være ikke på att dette ikke blir problemer (spenningstap ovs)!

 

kan ikke komme på noe annen grunn. turbosus kommer av att det får magnestime/spenning fra en stømkilde inn på høytallerledningene om kablene ikke er isolert nok. det kan være noe sånn som en enkel kobbertråd i ett koblingspunkt som stikker borti noe den ikke skal og du kan få noe form for dette. 

har du noe form for kortsluttnings varselampe som lyser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på att det er noe kraftig isolasjon originalt, men med denne forsterkeren og den sin spenning så blir det kanskje for mye for det originale!

 

er ikke så veldig pluss å ha for mange koblingpunkter på høyttaler ledningene, jo flere du har jo større sjangs er det for att det går utover kvaliteten på lyden.

 

dette meg jordingen er jeg noe usikker på, kan være att det er for tynn ledning (du må ha noe som er større enn 1,5mm helst 2,5mm) da det blir ett lite tap på 5m lengde, dette kan ha noe å si.

av erfaring så kan ting begynne å kødde til når det er snakk om 4m og oppover når man bruker tykkelse 1.5mm. Jeg pleier alltid å overdimensjonere ledningene mine når det er snakk om disse lengdene for å ihvertfall være ikke på att dette ikke blir problemer (spenningstap ovs)!

 

kan ikke komme på noe annen grunn. turbosus kommer av att det får magnestime/spenning fra en stømkilde inn på høytallerledningene om kablene ikke er isolert nok. det kan være noe sånn som en enkel kobbertråd i ett koblingspunkt som stikker borti noe den ikke skal og du kan få noe form for dette. 

har du noe form for kortsluttnings varselampe som lyser? 

 

Skal sjekke hva slags tykkelse ledningen er, men siden den følger originalt med PNP ledningsnettet skulle man jo tro den var dimensjonert stor nok for å unngå problemer. Ingen kortsluttningslamper lyser, og alt fungerer som det skal bortsett fra støyen.. :( Har nå prøvd å koble slik som bildet under, men hjalp ikke det heller. Har nå jordet både CIC og CIC karroseri til jordingspunktet som forsterker og batteri er jordet i karroseri. Og derfra en ledning til High-level input jordingene, men da er det mye støy :( Eneste gangen jeg har fått vekk nesten all støyen, var når jeg brukte CIC karroseriet som jording istedenfor å jorde det.. Og dette er jo ikke bra for CICn, men det var det som funka best :S Hvorfor blir mye støy borte viss jeg jorder high-level inputtene rett i CIC karroseri?

post-67554-0-49709300-1424814061_thumb.p

 

Hvilke lydkilder bruker du når du får støy?

Forsøkt å koble jord for høynivå input utenom karosseri og direkte til forsterker?

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

 

Det er støy hele tiden så lenge forsterker er på (slår seg på med RAD_ON signal fra CIC), så så lenge CIC er på, så er det støy uavhengig av lydkilde eller om jeg har mutet lyden eller ikke..

 

Mener du koble direkte til forsterker jordingen, eller rett i karroseri til forsterker? Har prøvd å koble høynivå jordingen til jordingen til forsterker, men dette hjalp ikke :/ har ikke prøvd forsterker karroseriet.. 

 

Noe jeg synes er merkelig er at det er mere støy når jeg jorder høy-nivå til direkte på minus polen, enn om jeg jorder det i jordingspunktet som batteriet er koblet til karroseri? :S dette er ca 20cm unna batteriet og der er det fortsatt MYE støy, men er fortsatt mindre enn om jeg tar høy-nivå jordinga rett på batteri, burde ikke dette vært det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke bli kvitt støyen ved mindre du legger kablene på motsatt side av bilen.
Det er elektromagnetisme og det trenger igjennom det meste og forstyrrer signalet i kabelen.

Du vil oppleve støy på anlegget så lenge forsterkeren er på, da det elektromagnetiske feltet fra strømkabelen genererer et lydsignal i input-kabelen til stereoen din.

Det finnes ting du kan gjøre, men det er dyrere og mer knotete enn å legge kablene på andre siden av midtkonsollen.

Årsaken til at du får mindre støy når du jorder via karosseri fremfor batteriet, er at du introduserer en mot stand i kretsen. (karosseriet)

Endret av RobertGråwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok det beste å bare legge opp kabler på nytt du ;) er som Robert sier. Direkte strøm/jording gir mindre motstand. Jo mindre motstand jo større magnetisme/spenning får du. OK g de alternativene Robert nevner er å koble på adaptere for å redusere magnetisme ovs.

Ulempen jeg ser ved å ha for mye koblet til en krets er att effekten og kvaliteten kan bli reduser, en vanlig mann i gata ville nok ikke merke stor forskjell, men er man inntresert i lyd så vil dette irritere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke bli kvitt støyen ved mindre du legger kablene på motsatt side av bilen.

Det er elektromagnetisme og det trenger igjennom det meste og forstyrrer signalet i kabelen.

Du vil oppleve støy på anlegget så lenge forsterkeren er på, da det elektromagnetiske feltet fra strømkabelen genererer et lydsignal i input-kabelen til stereoen din.

Det finnes ting du kan gjøre, men det er dyrere og mer knotete enn å legge kablene på andre siden av midtkonsollen.

Årsaken til at du får mindre støy når du jorder via karosseri fremfor batteriet, er at du introduserer en mot stand i kretsen. (karosseriet)

Okei ja skjønner, kan prøve det å se om det hjelper! Men før jeg la det i høyre siden på bilen, så hadde jeg det bare liggende fra CIC og rett gjennom bilen bak til forsterkeren. Ledningsnettet lå bare midt i bilen over setene og det var fortsatt støy :/ Er ikke det litt merkelig? Da vil det vel ikke hjelpe å bytte side på ledningsnettet da det lå helt uforstyrret oppå setene i bilene, og allikevel så var det akkurat samme støyen. Da krysset det heller ikke pluss og jording til forsterker som på bildet.

Åja, ja det kan forklare hvorfor det blei bedre! 

 

Men siden jeg har prøvd med ledningsnettet rett igjennom bilen uforstyrret av andre ledninger fortsatt med støy, hva kan da være løsningen? :o

 

Er nok det beste å bare legge opp kabler på nytt du ;) er som Robert sier. Direkte strøm/jording gir mindre motstand. Jo mindre motstand jo større magnetisme/spenning får du. OK g de alternativene Robert nevner er å koble på adaptere for å redusere magnetisme ovs.

Ulempen jeg ser ved å ha for mye koblet til en krets er att effekten og kvaliteten kan bli reduser, en vanlig mann i gata ville nok ikke merke stor forskjell, men er man inntresert i lyd så vil dette irritere :P

 

Ja, har lest om slike adaptere selv at det vil gjøre kvaliteten litt dårligere.. men disse såkalte støy adapterne finner jeg kun til RCA input kontakter, og ikke til Høy-Level input, noen som kan sende meg en link på en slik som passer til Høy-Level input? :)

 

Kan prøve å legge opp nye ledninger, men sliter med å skjønner hvorfor dette skal hjelpe når jeg har prøvd å legge ledningen uforstyrret midt i bilen oppå setene uten at det lå i nærheten av andre strømkilder, og det krysset heller ikke jording og pluss til forsterker som på bildet, og det var fortsatt like mye støy, hva kan da være årsaken tror du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De støyadapterne er i bunn og grunn en 1:1 trafo altså et galvanisk skille for å skille signaljord og apparatjord.

Jeg har ingen tro på at støyen fanges opp på veien bakover i bilen.

Hadde selv litt dynamostøy i gamle BMWen om jeg ladet mobilen samtidig som jeg kjørte lyd fra den til AUX og det på en helt vanlig spiller. Man får da en jordsløyfe fra bilen, gjennom mobillader ut på Jack og inn i AUX og tilbake til jord. Hadde jeg derimot strømmet med Bluetooth hadde ikke problemet vært der ettersom man skiller det galvanisk.

Jeg tipper du har en eller fler slike jordsløyfer du bør bli kvitt!

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem som deg. (3dje bmw'n med samme kabel løsning / problem). På E46n monterte jeg 2DIN spiller, mens på E60 å E39 brukte jeg original.

På E60 feilsøkte jeg mye. Bruker et PNP kabelnett og høynivå inn på forsterkerne. Fikk dynamo støy. Prøvde jording, ekstern power av forsterkerne etc. Men ingen god løsning. Høytaler kabelnett trukket utenfor bilen, ingen bedring.

Mobil som kilde istede for headunit, ingen løsning.

Det beste jeg gjorde tilslutt var å kjøre lavest mulig gain på forsterkerne. (Kjører idag 2.stk).

Nå hører jeg støyen ved veldig lavt volum, men ikke når jeg skrur opp litt. Ingen bakdel ved høyere volum med lav gain annet enn å må "skru litt lengre". ☺ Har du høy gain?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De støyadapterne er i bunn og grunn en 1:1 trafo altså et galvanisk skille for å skille signaljord og apparatjord.

Jeg har ingen tro på at støyen fanges opp på veien bakover i bilen.

Hadde selv litt dynamostøy i gamle BMWen om jeg ladet mobilen samtidig som jeg kjørte lyd fra den til AUX og det på en helt vanlig spiller. Man får da en jordsløyfe fra bilen, gjennom mobillader ut på Jack og inn i AUX og tilbake til jord. Hadde jeg derimot strømmet med Bluetooth hadde ikke problemet vært der ettersom man skiller det galvanisk.

Jeg tipper du har en eller fler slike jordsløyfer du bør bli kvitt!

Skrevet en haug med skriveleifer using Tapatalk

 

Ah okey!

Høres jo ut som jeg har noen slike ja.. Men har du noe forslag til hvordan jeg kan bli kvitt det? :D

 

 

Har samme problem som deg. (3dje bmw'n med samme kabel løsning / problem). På E46n monterte jeg 2DIN spiller, mens på E60 å E39 brukte jeg original.

På E60 feilsøkte jeg mye. Bruker et PNP kabelnett og høynivå inn på forsterkerne. Fikk dynamo støy. Prøvde jording, ekstern power av forsterkerne etc. Men ingen god løsning. Høytaler kabelnett trukket utenfor bilen, ingen bedring.

Mobil som kilde istede for headunit, ingen løsning.

Det beste jeg gjorde tilslutt var å kjøre lavest mulig gain på forsterkerne. (Kjører idag 2.stk).

Nå hører jeg støyen ved veldig lavt volum, men ikke når jeg skrur opp litt. Ingen bakdel ved høyere volum med lav gain annet enn å må "skru litt lengre". ☺ Har du høy gain?

 

Da er vi samme båt! :) Har gain helt på bånn, så der har jeg ikke mere å gå på :( Den beste måten jeg har funnet, var å "stjele" jord fra CIC karroseriet, noe som ikke er bra da karroseriet heller bør jordes enn å bruke det som jord.. men da hadde jeg ganske lite støy men siden støy også er der når man muter spilleren, så er det litt irriterende selv om støyen er ganske lav.. skulle helst hatt den helt borte :)

 

Tenkte å prøve meg fram litt imorgen, har ingen spesiell plan enda, men blir nok å prøve å legge opp noen ekstra jordinger her og der, så får vi se om det hjelper! :)

Si ifra hvis du finner noen bedre løsning!: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg på ny gitt et forsøk for å fjerne støyen i bilen, men fortsatt uten hell!

 

Det jeg har prøvd siden sist er:

  • Lagt opp ny kort jording til spiller i bra jordingspunkt under midtkonsoll (Dette hadde ingen effekt)
  • Tatt ut remote (rad_on) og jord fra Plug&Play ledningsnettet for å sjekke om disse skapte støy i ledningsnettet. (Dette hadde ingen effekt)
  • Pakket alle høyttalerledningene i Plug&Play ledningsnettet sammen i aluminumsfolie med elektriker tape rundt for å forhindre elektromagnetisk støy i ledningsnettet fra spiller og bak til forsterker. (Dette hadde ingen effekt)
  • Har også prøvd å jorde aluminiumsfolien til godt jordingspunkt for å lage "shielded ground" (Dette hadde ingen effekt)
  • Har prøvd Radio Business spiller for å utelukke feil med CIC-navigasjons spilleren. (Dette hadde heller ingen effekt)
  • Har snudd forsterkeren slik at den ikke henger opp ned lenger (Dette hadde ingen effekt)

 

Ingenting av det jeg har prøvd har ikke ført til noe som helst reduksjon av støy..

Det eneste som virkelig påvirker hvor mye støy det er, er hvordan jeg jorder høyttaler-input kontaktene på forsterkeren. 

  • Hvis jeg ikke jorder høyttaler-input kontaktene jord så er det masse støy.
  • Hvis jeg jorder høyttaler-input kontaktene i egentlig hva som helst av jording i bilen, så blir det mindre støy men fortsatt mye.
  • Hvis jeg jorder høyttaler-input kontaktene rett i karroseri på spiller (stjeler jord fra spillers karroseri), så er det MYE mindre støy, men fortsatt hørbart ved lav eller ingen lyd.

 

Støyen det er snakk om er fortsatt tenningstøy og dynamostøy som følger turtall på motoren.

Det jeg synes er merkelig, er at det virker som uansett hva jeg skrur på av elektriske ting i bilen, så blir det forstyrrelser i lyden.. Om jeg vrir på lysbryteren, tråkker på gasspedalen (også uten at motor går), slår på tenning, skrur av og på navigasjonsskjermen, skrur på iDrive kontrolleren osv.. Alt lager støy, og jeg aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt det :(

Om jeg fjerner forsterker, og går tilbake til originalt oppsett så er det ingen støy.

 

Her er et bilde av hvordan jeg har koblet nå:

post-67554-0-43242800-1426004818_thumb.j

 

Noen som har noen flere forslag jeg kan prøve??

Kan det rett og slett hende at forsterkeren er "litt" defekt og dermed skaper støy? Den funket fint uten støy med phono kabler på forrige Pioneer spilleren min. Lyden blir veldig bra med forsterkeren, kun støyen som ødelegger lyd opplevelsen litt..

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...