Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sinnsykt merkelig lyd fra området rundt rattet , klarer ikke helt koble hvor den kommer fra.
Når jeg vrir om rattet (spesielt når bilen har stått, og er kald) så lager den en helt sinnsykt merkelig skrapelyd. 
Dette har forværret seg, å skjer også nå når bilen er varm og den er blitt kjørt noen timer i strekk, dette skjer både ved liten og krapp sving. Denne bilen kjøpte jeg for to uker siden, noen som har vært borti samme problemet? Kan det være manko på servo-olje? Det er foresten snakk om en 2007mod e90

Skrevet

Du må nesten høre om lyden kommer fra rattstammen eller fra motorrommet.

Kommer den fra rattstammen er det nok sansynligvis fra dekselet rundt rattet eller rattets slepering og blinkermekanismen.

Prøv å finn ut hvor lyden kommer fra eksakt.

Det er rimelig enkelt å demontere/ løsne dekselet rundt rattet. Forsvinner lyden eller blir den anderledes etter å ha løsnet og ev fjærnet dekselene. Det er fint lite som kan lage lyd i rattstamme inne i bilen bortsett fra slepering og deksel og eventuelt plastgjennomføringen rundt stammen gjennom torpedoveggen. Regner med at det er dekselet rundt tenningslåsen som tar borti ett eller annet elelr sleperingen.

Gå til http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=P&series=E90&body=Lim&model=318i&zone=ECE∏=20070600&arch=0 og se hvordan dette ser ut først.

Er det servoen som lager lyd, feks pga lite veske/lekkasje, så vil det være en tydelig lyd fra motorrommets venstre side og du vil sansynligvis kjenne at servoen napper. Blir tung og lett og etterhvert tung ved svinging. Lett å sjekke veskenivået. En rask titt i servobeholderen så finner du ut ved å se på peilepinnen om det er lite og visuelt ved å se at beholderen er tom. Ev om det er brunaktig grøt og ikke klar ren rød veske der.

Sansynligvis deksel. Lykke til

Skrevet

Du må nesten høre om lyden kommer fra rattstammen eller fra motorrommet.

Kommer den fra rattstammen er det nok sansynligvis fra dekselet rundt rattet eller rattets slepering og blinkermekanismen.

Prøv å finn ut hvor lyden kommer fra eksakt.

Det er rimelig enkelt å demontere/ løsne dekselet rundt rattet. Forsvinner lyden eller blir den anderledes etter å ha løsnet og ev fjærnet dekselene. Det er fint lite som kan lage lyd i rattstamme inne i bilen bortsett fra slepering og deksel og eventuelt plastgjennomføringen rundt stammen gjennom torpedoveggen. Regner med at det er dekselet rundt tenningslåsen som tar borti ett eller annet elelr sleperingen.

Gå til http://www.realoem.com/bmw/select.do?kind=P&series=E90&body=Lim&model=318i&zone=ECE∏=20070600&arch=0 og se hvordan dette ser ut først.

Er det servoen som lager lyd, feks pga lite veske/lekkasje, så vil det være en tydelig lyd fra motorrommets venstre side og du vil sansynligvis kjenne at servoen napper. Blir tung og lett og etterhvert tung ved svinging. Lett å sjekke veskenivået. En rask titt i servobeholderen så finner du ut ved å se på peilepinnen om det er lite og visuelt ved å se at beholderen er tom. Ev om det er brunaktig grøt og ikke klar ren rød veske der.

Sansynligvis deksel. Lykke til

Takk for utrolig godt og utfyllende svar, utifra det du skriver så høres det ikke ut som det er servooljen. Jeg er ganske sikker på at det er ett deksel nå. Uansett må jeg få den skrapelyden bort, for den er helt grusom å høre på. 

Skrevet (endret)

Neste gang du er ute og kjører eller vil bare teste, ta med deg telefonen og film en liten snutt, så kan det hende folk kan høre hva det er, mye lettere på det viset :) Men det er en skrapelyd, ikke hvine-lyd?

Er det noe ala denne lyden? 

Endret av Clevion
Skrevet

Uha Clevion. Øvre tårnlager?

Det er godt mulig, ikke min bil, kjører 5er, ikke 3er, googla bare kjapt etter E92 scratching sounds og jeg fant filmen der :P

Skrevet

Neste gang du er ute og kjører eller vil bare teste, ta med deg telefonen og film en liten snutt, så kan det hende folk kan høre hva det er, mye lettere på det viset :) Men det er en skrapelyd, ikke hvine-lyd?

Er det noe ala denne lyden? 

Den høres ikke ut som denne, den skraper heller ikke hver gang! men jeg skal ta med telefonen ut ikveld å filme en liten snutt å se om den skraper da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...