Gå til innhold

Forstilling / spissing


Tmads1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Folkens, nå er jeg litt i villredet her.

 

har hatt bilen på eukontroll, fikk feil på indre bærekule, byttet likesågreit hele brua, fikk skrudd den sammen, slapp ned bilen idag og tok meg en prøve tur, syntes den sporet noe veldig, så jeg gikk ut for og kikke og ser at spissingen er tydelig feil.

 

Hvorfor skjer dette? de endeleddene som står på er det ikke noe galt med, men ser for meg at de er ett helvette og justere så tenker alikevel og bytte de, men hvem siden er skjev? er det da siden som jeg har byttet bru på?

 

eller motsatt side?

 

Bilen det gjelder er en 98 bmw e36 325TDS

 

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man risikerer å påvirke geometrien ved å bytte ting i understellet hva enn man bytter, derfor er det alltid anbefalt å ta hjulstillingskontroll. Jeg byttet nylig alt i understellet foran og justerte spissingen ved hjelp av "snormetoden". Fredag var jeg på hjulstillingskontroll og spissingen var nesten perfekt. Det ene hjulet var 1/100 av en grad utenfor, så kan være usikkerhet i måleinstrumentet for alt man vet. Ettersom spissingen er det eneste du får justert foran så anbefaler jeg deg å prøve selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man risikerer å påvirke geometrien ved å bytte ting i understellet hva enn man bytter, derfor er det alltid anbefalt å ta hjulstillingskontroll. Jeg byttet nylig alt i understellet foran og justerte spissingen ved hjelp av "snormetoden". Fredag var jeg på hjulstillingskontroll og spissingen var nesten perfekt. Det ene hjulet var 1/100 av en grad utenfor, så kan være usikkerhet i måleinstrumentet for alt man vet. Ettersom spissingen er det eneste du får justert foran så anbefaler jeg deg å prøve selv først.

 

Takk for svar EC, da er det ikke jeg som har montert galt, om det idet hele tatt er mulig, snormetoden din, kan du utdype den?

det er jo kun ett hjul som er skjevt, er det da det hjulet som bruen er byttet på? for da kan jeg koste på ett nytt endeledd der i samme slengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan utdype snormetoden når jeg er ferdig med å se på fotball.

Vet ikke helt om nytt endeledd vil hjelpe deg her. Ting i forstillingen / understellet bør byttes i par, det som kan ha skjedd er at den gamle brua på andre siden er også litt sliten, slik at det blir litt skjevhet når den ene er ny og andre gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at du vil få mer korrekt spissing av å bytte den andre beræbroen (jeg hadde byttet begge samtidig om jeg var deg), men det er fortsatt overhengende fare for at du bør justere spissingen.

 

"Snormetoden" kan man finne beskrevet flere steder på nettet med litt diverse variasjoner. "String wheel alignment" er nøkkelord her. Skal prøve i korte steg å forklare hvordan jeg justerte på min E36.

 

-Hvis bilen har vært jekket opp så bør den kjøres noen meter fram og tilbake for at hjulene står i naturlig posisjon og ikke er i spenn.

-Bilen skal stå på flat mark. Jeg gjorde dette i garasjen. Sjekk også at du har riktig dekktrykk i alle hjul.

-Kuttet ut noen pappbiter på ca 30x30 cm, lagde en "sandwich" med to pappbiter på hver side og en plastpose i midten, slik at disse sklei relativt lett mot hverandre.

-En slik "sandwich" bak/foran hvert fronthjul og kjøre oppå. Passe på at rattet står så rett som mulig. Brekk på.

-En støttebukk fra Biltema ca. 1 m foran bilen (type samme breddenivå som ytterspeil). Knyte den ene enden på snora rundt støttebukken. Høyde - ca midt på hjulnavet.

-Dra snoren rundt hele bilen. Den skal gå midt på hjulet. Bak dytter man den under fangeren så den går fra hjul til hjul.

-Andre snorenden skal knyttes i støttebukk #2 og plasseres 1m foran bilen, på samme måte som den første.

-Gå rundt og sjekk at snoren ligger midt på og at det er litt spenn i den.

-Beveg støttebukkene til høyre/venstre slik at snoren ved bakhjulet ligger mest mulig parallellt.

-For meg var det relativt lett å se at fronthjulene ikke var helt som de skulle når jeg stod og så på forfra langs snoren.

-Hopp under bilen, juster. Stell deg foran og sjekk.

-Gjenta steget over til fornøyd. Om mulig så skal hjulene peke en liten dash innover. Det er såvidt du skal greie å se det. Gå gjerne fram og tilbake litt.

 

Verdier (i grader) for E36 og spissing på fronthjul (per hjul) er som følger: mellom +0,08 og + 0,22. Optimalt +0,15.

Jeg hadde justert med metoden over til +0,07 og +0,09. Verkstedet justerte begge til +0,11.

Det er selvfølgelig et element av flaks her, da jeg ikke kan vise til reproduserbare resultater over tid, men det skal være mulig å korrigere spissing som tydelig er ute på bærtur. Det er også litt forskjell på hvordan folk gjør dette i praksis, f.eks bruker enkelte 4 støttebukker og måler litt ting og tang istedet.

 

Eventuelt kan man gjøre noe ala det han karen gjør

. Jeg bare trykket litt kjapt gjennom videoen og det så ut til å være i riktig gate.

 

Som sagt vil jeg anbefale å bytte den andre bærearmen i samme slengen. En slik justering behøver bare en snor til 20 kr som du får kjøpt på Kiwi og er unnagjort på under 1 time, så det kan være verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fungerte perfekt E.C! 

 

Foruten at endeleddene satt så inni i svarte, at jeg måtte snitte de av med vinkelsliper.

Men kudos, for snormetoden, sporer ikke nå lengre, og bilen går beint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...