eLC Skrevet Mars 3, 2015 Skrevet Mars 3, 2015 530dat med M57TU2D30 - hvilke faktorer kan påvirke gange på tomgang? Motoren går noe røft (vibrasjoner) på opprinnelig tomgangsturtall (670rpm), og er oppjustert til 720rpm hvor den går rent. Når motoren er kald, dropper turtallet noe om man gasser på litt, og av og til stopper motoren. Dette oppstår når man gir litt gass (1000-1500) rpm for så å slippe gassen. Dersom motoren ikke stopper men bare dropper turtall (4-500rpm), så kompenserer den med å hoppe opp i 1000-1200rpm før den stabiliserer seg på 720rpm igjen. Ingen feilmeldinger på diagnose. Alle dyser er godt innenfor norm ved diagnose (+/- 0,5). Har fått tips om EGR-ventil - at den kan slippe gjennom for mye eksos på tomgang. Kan det være sensorer som midlertidig gir feil/misvisende data pga. dårlig kontakt eller slitasje? Noen potmeter i denne forbindelse? Er jo kjent for å kunne gi feilaktige data. Blir litt som å lete etter nåla i høystakken føler jeg, men kanskje andre har liknende erfaringer? Gjerne også tips om hva andre har prøvd som ikke har hjulpet. Har tilgang på diagnoseutstyr, så kanskje det er spesielle sensorer jeg burde fulgt opp under testing?
Otis Skrevet Mars 3, 2015 Skrevet Mars 3, 2015 Hvis du mistenker EGR så kan du se på forventet og aktuell luft inn på motor i DDE. Ellers har ikke jeg noen tips, men er svært interessert i mer info. Da dette kan bli aktuelt på min egen bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå