Gå til innhold

325D e90 - Lyd foranfra som ingen finner kilden til.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke bare dekkstøy du hører?

Gåent hjullager lager en form for "rumlelyd" og i noen tilfeller "skrapelyd", i svinger blir lyd borte som nevnt over her. 

Skrevet

Det er ikke bare dekkstøy du hører?

Gåent hjullager lager en form for "rumlelyd" og i noen tilfeller "skrapelyd", i svinger blir lyd borte som nevnt over her. 

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det. :(

Skrevet

Vert uten internett heile helga så var godt å komme på jobb, funket knapt på mobilen

Ser at det kanskje var dårlig formulert av meg med "godstoget". Meinte at det ville vert ein repeterende lyd som justerte seg med fart uavhengig av turtall.
Som bmwmann seier vil du merke forskjell i lyden når du svinger visst det hadde vert hjullager.

  • 4 weeks later...
Skrevet (endret)

Det md eksoslukt er garantert manifoilfen, er kjent svakhet på disse motorene, byttet min til støpt jern:)

Var faktisk ikke det. Det var en eksoslekkasje ved EGR'en etter at den var på verkstedet.. 

 

Det er fikset nå ;P 

 

Det som gjenstår nå er den lyden jeg hører.. Verkstedet har sjekket hjullager, og sier at det er i orden.

Han ene fra verkstedet skrev:

"Jeg sitter og tenker litt på svinghjulet som sitter foran klutchplaten. På nyere biler som din er dette av typen

Dobeltmasse, hvilket i praksis betyr at det er to metalskiver som er forbundet med en gummilegering. Genialt for å redusere støy

Og gi en myk fin klutchrespons, men disse eldes og svikter, og symptomene er litt urolig tomgang, vibrasjoner i drivlinje og klapring..."

 

Men svinghjulet er da festet til motoren, og ikke mellomakslingen... (Med clutch imellom)..

Det jeg tenker på er at lyden er uavhengig av clutch innkoblet eller utkoblet, samt turtall på motoren.

 

Lyden er mer frekvent ved høyere hastighet, men iblant kan lyden bli helt borte.

Endret av AndreasDG
Skrevet

sjekket plasten inni hjulbuene?
Denne kan sitte litt løst og bli blåst bakover i fart.
Har selv vert borti at disse har slått mot hjul eller mot frontfanger i en viss rytme, og noen ganger ikke lage en lyd i det heletatt.

Tenker da på plasten som dekker hele hjulbuen på innsiden.

Skrevet (endret)

sjekket plasten inni hjulbuene?

Denne kan sitte litt løst og bli blåst bakover i fart.

Har selv vert borti at disse har slått mot hjul eller mot frontfanger i en viss rytme, og noen ganger ikke lage en lyd i det heletatt.

Tenker da på plasten som dekker hele hjulbuen på innsiden.

Du mener innerskjermen? Har ikke sjekket..  Kan sikkert se etterpå

 

Edit: Det vil jo også forklare hvorfor lyden kan bli borte når jeg svinger ... Løper ned og sjekker med en gang jeg..  editslutt :) 

 

Men jeg merker jo at motoren kan gå litt ujevnt, og når jeg tar igang ved kald motor kan det være en slags... hmm, vibrasjon på en måte?

Litt usikker på om det kun er ved kald motor, tenker ikke på det lenger. sjekker neste gang.

 

Men ca 15000 sier de for kun å bytte/sjekke DMF.. Det er jo evig dyrt.. Kan det lønne seg å sjekke svenske verksted?

Endret av AndreasDG
Skrevet (endret)

Høres mer ut som vind dette her mener nå jeg  :-k

Haha, så ikke denne før nå.. Nei, det er nok ikke vind =P

 

EDIT: beklager for at det ikke havnet i samme innlegget.. :)

Endret av AndreasDG
Skrevet

Men når biln står så er lyden også der. Jeg tenkte på lekkasje på ei dyse. Da er det kanskje no lyd. Og gjerne eksos og diesel som har kokset rundt dysa, lukter eksos da også.

Skrevet

Men når biln står så er lyden også der. Jeg tenkte på lekkasje på ei dyse. Da er det kanskje no lyd. Og gjerne eksos og diesel som har kokset rundt dysa, lukter eksos da også.

Lyden er ikke der når bilen står stille... 

Eksoslukten var pga eksoslekkasje ved EGR-ventilen. Dette er løst.

Skrevet

Til info (til alle de som har pekt på sprukket manifold), så utfordrer jeg dere til å finne en sprukket manifold på en slik motor. Denne er i støpejern, og sprekker derfor ikke. Den eldre, sveiste, manifolden som man finner på m57tu / m57n derimot, den sprekker i ett sett :)

 

Andreas; vanskelig å finne sånt (ulyden din), selv når man har bilen. Jeg vil derfor anbefale deg å benytte deg av ivrige mennesker med lang erfaring på merkeverksted (som trolig "bmw - mek" her oppe er). Det er beste sjansen for å finne feil. Naf kan du iallefall glemme med en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...