Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endel oljeforbruk på bilen, de mente det kunne være ventiltettningene og eller stempelsylindere, men toppakningen så bra ut, noen som vet om dette er omfattende jobb å skifte? må vel av med toppen, like greit å bytte toppakning med det samme da kanskje? koster vel en formue å få gjort dette på verksted så det beste hadde vært om man kunne gjort det selv

Skrevet

Dette er en ganske omfattende jobb som man bør ha litt erfaring for å kunne utføre. Her tror jeg du bør høre med noen bilkyndige om de kan hjelpe deg. Du trenger også spesialverktøy som vanos, register og tiltrekking av topplokksbolter. 

Toppakningen MÅ byttes når toppen er av.

Skrevet (endret)

Dette er en ganske omfattende jobb som man bør ha litt erfaring for å kunne utføre. Her tror jeg du bør høre med noen bilkyndige om de kan hjelpe deg. Du trenger også spesialverktøy som vanos, register og tiltrekking av topplokksbolter. 

Toppakningen MÅ byttes når toppen er av.

ok, men er det skadelig for motoren å kjøre med dårlige ventiltettninger og/eller stempelringer? Foruten større oljeforbruk og at det muligens kokser plugger ?

Endret av cocos22
Skrevet

Greit og først forsikre seg om at det ikke er noe tull med olje avdampingen.

oljeavdampingen? hvordan sjekker man dette isåfall?

Skrevet

Hvilken motor er det? Har du utelukket 100% utvendig lekkasje? 

Du kan ta en enkel test på ventiltetningene selv. Finn en lengre nedoverbakke og kjør på motorbremsen ned bakken, og i bunn av bakken drar du på skikkelig, kommer det en liten blårøyksky da, så er det mest sannsynlig ventiltetningene. Ventiltetningene kan byttes på to måter, enten ved og ta av toppen, eller bruke trykk i sylindrene for og hindre at ventilene faller ut av posisjon ved bytte. Den siste metoden unngår du og ta av toppen på, men jeg har ikke prøvd dette selv. 

Er veivhusventilasjonen tett så vil dette ofte merkes med overtrykk i bunnpanna. Stempelringer blir kostbart evt mye jobb og bytte, da må hele motoren ut og plukkes i biter. Da er det ofte billigere og enklere og bare kjøpe en annen brukt motor, med mindre det er en spesiell motor du har.

Skrevet

Hvilken motor er det? Har du utelukket 100% utvendig lekkasje? 

Du kan ta en enkel test på ventiltetningene selv. Finn en lengre nedoverbakke og kjør på motorbremsen ned bakken, og i bunn av bakken drar du på skikkelig, kommer det en liten blårøyksky da, så er det mest sannsynlig ventiltetningene. Ventiltetningene kan byttes på to måter, enten ved og ta av toppen, eller bruke trykk i sylindrene for og hindre at ventilene faller ut av posisjon ved bytte. Den siste metoden unngår du og ta av toppen på, men jeg har ikke prøvd dette selv. 

Er veivhusventilasjonen tett så vil dette ofte merkes med overtrykk i bunnpanna. Stempelringer blir kostbart evt mye jobb og bytte, da må hele motoren ut og plukkes i biter. Da er det ofte billigere og enklere og bare kjøpe en annen brukt motor, med mindre det er en spesiell motor du har.

det er en 316i 1,8L 2002 mod. aha skal prøve den metoden du nevner og se. Har en liten utvendig lekkasje, når jeg har stått noen timer ser jeg det er en liten oljeflekk på bakken, har dette sammenheng med dårlig stempelringer/ventiltettere? bunnpanna er ganske rustet og må skiftes snart, tenkte det kanskje kan svette/lekke olje ut fra denne?

Skrevet

Når du får oljeflekk på bakken etter noen timer så er det en relativt stor utvendig lekkasje spør du meg.

Motoren kan fint bruke litt olje uten at det er unormalt, men om du har en god del som sniker seg ut på utsiden samtidig kan du fort få et merkbart oljeforbruk. Du behøver ikke nødvendigvis å utføre noen kompliserte reparasjoner, men kun få lekkasjen i orden. Så det er en ide å starte der.

Motoren det er prat om er det sikkert både billigere og enklere å bytte i sin helhet enn å begynne på overhaling.

Skrevet

Når du får oljeflekk på bakken etter noen timer så er det en relativt stor utvendig lekkasje spør du meg.

Motoren kan fint bruke litt olje uten at det er unormalt, men om du har en god del som sniker seg ut på utsiden samtidig kan du fort få et merkbart oljeforbruk. Du behøver ikke nødvendigvis å utføre noen kompliserte reparasjoner, men kun få lekkasjen i orden. Så det er en ide å starte der.

Motoren det er prat om er det sikkert både billigere og enklere å bytte i sin helhet enn å begynne på overhaling.

ok, har litt utvendig lekkasje fra toppakning og toppdekselpakning, men de sa på verkstedet at toppakning ikke var nevneverdig dårlig, men er det normalt det lekker/svetter litt fra toppakning/toppdekselpakning?

Skrevet

Spørs litt på mengder, men om toppakningen har begynt å lekke så er det et dårlig tegn.

Toppdekselpakninger som svetter er jo ikke like dramatisk. Største ulempen er jo at olja forsvinner ut og du får potensielt svidd lukt om det drypper på eksosen. Samt at det blir grisete i motorrommet. Den er for øvrig rimelig enkel å bytte og koster ikke all verden.

Skrevet (endret)

Ved tett veivhusvent. så vil det og skape overtrykk og presse olje ut toppdekselpakn.
Ta ein titt ned oljepåfyllingslokket og sjå etter "majones", samme med peilepinnen og nedi der peilepinnen står.

Med "ganske rusten" bunnpanne kan dette og ha gått utover pakningen der og.

Vask motoren og la den stå på tomgang, evt kjør ein tur, mens du og kanskje ein til lyser etter olje.
Siden det ligger ein flekk på golvet etter eit par timer rekner eg med at de vil sjå dråper fort.

Endret av Sammyen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...