Gå til innhold

E46 318 - Bytte av bærearmer


majuz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp/ tips til valg av riktige deler.

Jeg har en foring som er gåen i bærearmen h/s foran.
Tenkte det er like greit å bytte begge bærearmene + foringer foran når man først er i gang.

Har sett på denne videoen på youtube, virker som om det er grei skuring.


Har sendt en mail til fredrik på koed og spurt om jeg har plukket ut riktige deler etc, da jeg ikke har gjort dette før.
Men kan kanskje ta litt tid før jeg får svar der, så da poster jeg likså godt her også :)
Det er lurer på er:

Hei, skulle gjerne hatt en bekreftelse på at jeg har funnet riktige deler til skifting av bærearmene + foring.
Det er til min E46 318i 2001 mod Understellsnr:  JX33590

Se vedlagt bilde på hvilke deler jeg har lagt i handlekurven.

 

post-46062-0-27043000-1426164736_thumb.j

 

 

Så er jeg litt usikker på foring nr 2 på dette bildet:

http://old.koed.no/functions/billede.asp?y=450&billede=3097_1_55045.jpg&map=1

 

Den foringen følger vel med i bærearmene jeg har lagt i handlekurven? (om jeg har valgt riktig)
Er det samme foring som er under nr 8 på dette bildet?

http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E46/Cou/318Ci%20M43/ECE/L/N/20001100/31/05/1/31_0553/
 

 

Er det enkelt og bytte den til powerflex, (om det er riktig) er det noe poeng, holder det lenger?
Om jeg kjøper med foring nr 2 på bildet ove, hvilken tykkelse er riktig? Se link
Forsøkte finne diameter på realoem Men kan ikke se at det står noe sted.

Er det noen andre deler jeg burde tenke på i samme slengen?

Endret av Marius_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bakre bærearmsforing som er gåen? Jeg hadde i tilfelle ikke tatt meg bryet med å bytte hele bærearmen, så lenge kulene som sitter på er hele :)

Bakre bærearmsforing er veldig grei skruing å bytte! Bare sørg for å kjøpe kvalitetsvare, å ikke noe billiggreier fra Kina (som jeg gjorde første gangen, holdt i et år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bakre bærearmsforing som er gåen? Jeg hadde i tilfelle ikke tatt meg bryet med å bytte hele bærearmen, så lenge kulene som sitter på er hele :)

Bakre bærearmsforing er veldig grei skruing å bytte! Bare sørg for å kjøpe kvalitetsvare, å ikke noe billiggreier fra Kina (som jeg gjorde første gangen, holdt i et år)

Takk for svar, det er midterste foringen/kula som er gåen dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da så! Grei jobb å bytte alt sammen også, men også her er kvalitet viktig ;P 1.5 år tror jeg det gikk før den ene kula var slark i med meg, og da hadde de originale holdt i årevis :)

 

Når du først fornyer såpass frammi der, kunne du kanskje tatt lenkearmene og foringene på stabstaget også? Ikke store kostnaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius,

 

har akkurat vært gjennom denne selv.

Kjøp IKKE de billigste delene du får tak i. Om du søker litt på nett, vil du fort finne ut at disse ikke holder særlig lenge (som noen også skriver over).

 

Etter tips fra et medlem på forumet het kjøpte jeg Lemfoerder deler fra car-parts24.com, og er særdeles fornøyd med det. Lemfoerder er leverandør til BMW, så du får skikkelige deler til en god pris. Anbefales på det  sterkeste.

 

Bærebroene er greie å skifte, men ha en brytegaffel i bakhånd. Mutrene er greie, men boltene kan sitte noe helt sinnsykt.

Skaff også en laaang forlenger med vinkelledd til mutteren på midtre bolt på broene. Denne må du ta fra oversiden gjennom motorrommet.

 

Skaff også en helt flat 18 nøkkel hvis du skal bytte endeledd til stabstaget.

 

Ellers grei jobb. Jeg har igjen å bytte stabstagsforinger. De byttes til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første lenken (til foring #2) er foringen for stabstag. Det greieste for å finne tykkelsen der er å bruke skyvelære på selve stanga. Eventuelt har noen foringer tykkelsen skrevet på siden, som du da kan se uten å demontere noe. Der kan du helt fint gå for standardforinger. Ting å bytte i samme slengen vil da være lenkearmer som går fra staget til demperen. Som Aquarius nevner så kan det være fordel med flat nøkkel der, men siden gummihetta på kuleleddet kan trykkes litt sammen ved montering så går det helt fint så lenge nøkkelen ikke er over 3-4 mm tjukk.

 

Det som er under mutter #8 i delekatalogen er ytre bærekule. Denne kan som nevnt sitte godt i spindelen. Brytegaffel kan være kjekt der. Start gjerne med å få løs denne først.

 

Foring #1 fra Powerflex-katalogen kan gjerne byttes til Powerflex. Den sitter i holder #6 i delekatalogbildet du lenker til. Mye enklere å montere en foring fra Powerflex inn der enn en original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, da ble man litt klokere i dag også :)

Jeg innbiller meg at det er noe pes og bytte foringene til stabstag? Får sjekke noen diy på youtube før jeg bestemmer meg.
Lenkearmene er under et år gamle, så får sjekke tilstanden på de før jeg evt bestiller nye.

Noen som vet hvor man får tak i skikkelige lenkearmer type kort?

Endret av Marius_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stykk 13mm muttere per foring. Ikke mye arbeid der :)

Kort type lenkearmer?

Oki, den foringen sitter kanskje ikke så inni hampen heller?

Korte lenkearmer ja, kan ikke ha standard lengde pga senk :)

Endret av Marius_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...