Gå til innhold

Knapper til klima fungerer ikke (E39)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en tid tilbake begynte klimaen å oppføre seg merkelig. Klimaen var på, men styringen på knappene var vekk (skjermen viste f.eks at jeg endret temperatur/styrke på vifte, men ingenting skjedde). Ofte når jeg hadde slått av motor og tatt ut nøkkel kunne viften plutselig stå og gå på max.

Tok ut sikring #9 så den ikke skulle stå og dra strøm, og av latskap har jeg fortsatt å gjøre dette siden jeg ikke har hatt tid til å se på det.

Har noen ide hvor feilen kan ligge og hvor jeg bør starte?

Skrevet

Gjort litt research og alt tyder på at det er noe som heter "final stage resistor". Del nr 64116923204.

Koster 1 300 fra koed(!). Men koster fra ca hundrelappen og oppover på ebay, så lurer på om jeg skal gi det sjansen... noen som har erfaring? :)

Skrevet

Den med riktig delenr (64116923204) koster 1100 kr på koed + 200 frakt... kosta 1300 på GSbildeler og om jeg husker rett.

Det finnes visst utallige produsenter av denne delen og utallige historier om deler som ikke funker eller ryker i løpet av noen få mnd. Tør ikke bestille de billigste kinavarene på ebay da.

Fant imidlertid denne: http://www.ebay.com/itm/BMW-E39-Geblaseregler-NEU-Klimaanlage-Hella-Behr-Vorwiderstand-5er-/161014582887?pt=DE_Autoteile&hash=item257d378e67

De skriver "Original Hella/BEHR Ware" og butikken er tysk. Koster 473+frakt. Står forsåvidt "made in China" på stickern under Hella/BEHR da.

Har noen erfaring med Schiedmann sin, eller andre merker?

Dette var visst mer omfattende enn jeg regna med :S

Skrevet

Den delen du fant på ebay vil ende opp med å koste (470kr+140kr)*1,25 + 140 kr = ca 900 kr når man har lagt til moms og posten sin avgift for forenklet fortolling.

Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe OEM (original equipment manufacturer) del. Som sagt, 700 kr fra KOED + frakt. Da får du sannsynligvis motstand fra Valeo eller Behr Hella. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...