Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, får ikke takluke til å virke, lyser ikke i knappen heller. hvor er sikring til el takluke på e28? noen som vet om noen kjente feil på dette?

Bilen har stått i mange år.

framrutene funker, men ikke bakrutene, lyser i knappene til bakrutene ved midtkonsolen men ikke i kanppene på dørene. noen som har vært borti dette? eller vet om typiske feil ?

mvh alex

Skrevet

fikk alle vinduene til å virke nå, satt bare å trykte leeenge på knappene, plutselig fungerte det! :)

men mangler takluke enda..

Skrevet

Bakrutene skrur du av/på med den lille/firkanta knappen mellom bryterne. På høyre side av ratt stammen nede på sparkeplaten sitter det en svart avlang bryter som er belastning sikring som spretter ut ved overbelastning. Det er vanlig at bryterne har irret når det har stått litt. Du kan prøve og bytte om på dem, alle er likke også til soltaket. Er to modeller med og uten lys, men de går om hverandre. Si vis du har irr på bryteren på bak døra virker heller ikke den i midtkonsollen for bakrute.   

Skrevet

ja fikk alle rutene til å virke, men mangler fortsatt takluken! målte med multimeter og finner ikke noe strøm på ledningene som går til bryter. hvor er sikring??

Skrevet

er ikke strøm på de 2 som er for takluke/varme i bakrute og coupevifte. ser greit ut på undersiden av sikringsboksen også, er ikke strøm på ledningen som skal gi strøm til disse sikringene.

Skrevet (endret)

Er ofte sikrings holder 13,14 har smeltet.

Unloader relay på bildet over er det som gir strøm til sikring 13,14

Der skal du ha konstant +12v på pinne 30 mens pinne 87 går til sikring 13,14 prøv og ohm mellom 87 og sikring 13,14 for gjennomgang. 

Eller en jumpe ledning mellom 30 og 87 for test av vifte, luke. du bør ta ut sikringen til vifta nr.14 hvis bilen har stått lenge er det nok den som sitter og overbelaster.

Pinne 86 får strømmen sin fra sikring nr.6 Den styrer det meste av instrumenter og masse mer. Har også en innvirkning på el.rutene der skal pin 86 ha +12v ved tenning på.

Pinne nr 85 jord på alle hakk på tenningen, men blir +12v når du drar den på starteren. Vis du måler ohm her mot jord vil du ikke få helt 0 ohm da den jorder seg i gjennom div utstyr.

Endret av bmwmaxi
Skrevet

ja, og jeg har strøm på 85 hele tiden bortsett ifra når jeg slår av tenningen.. vrir jeg om nøkkelen så blir det 1 volt mere på 85. så jeg har ikke noe jord inn på releet. det er + der hvor det skal være - !

hva har skjedd her?

Skrevet

Tror rett og slett det er rele  som har brent kontakt flaten. Prøv og bytt om med horn relay.

Det kan være forskeligne farger på de, men det gjør ikke noe. Vis ditt er blått er forskjellen kun at det tåler 30A isteden for 25,20A som svart, grønt har.

Skrevet

når jeg måler på 85 får jeg 13 og noe volt, vist jeg tar ut et annet rele, så går volten ned på 85, tar jeg ut et til går den ned enda mere. tar jeg ut alle sammen så kommer volten på 85 nede på 2-4 volt en plass tror jeg det var.. merkelig

Skrevet

Jeg har litt lyst til å spinne videre på dette med oppkobling av sterio (bilradio) som ble nevnt over her.

For det høres ut som det kommer spenning inn "gal vei", og et sted som ofte blir tuklet med er bilradioen.

Det er i alle fall greit å eliminere at det ikke er her problemet ligger.

 

Strømtilførselen til bilsterioen har fire ledninger:

 

Konstant +12V.

+12V som går på når tenninga skrus på.

+12V som går på når kjørelyset skrus på (Dette brukes av enkelte radioer for å dempe displaylyset når det er mørkt ute).

Jord (GND).

 

Hvis noen av disse lendningene er koblet sammen oppstår det mye rart som ikke virker helt logisk ved første øyekast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...