Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har flere ganger slitt med overoppheting av bilen... om jeg f.eks. står parkert på tomgang i kanskje 5-10 minutter stille... så hører man suse lyd og noen sekunder senere kommer det kraftig grå røyk ut fra panseret... og røyken kommer også inn gjennom kjøleannlegget inn til bilen... veldig farlig røyk. Jeg må skru av bilen med en gang og åpne opp panseret for å få luftet litt.

Det har skjedd et par ganger... og i dag har pekeren på temperaturmåleren på motoren/oljen gått på rød felt. Så jeg valgte å stoppe på en bensinstasjon for å se om det kunne være kjølevæska... og det var visst HELT TOMT i radiatoren... så jeg dro fort inn i bensinstasjonen og kjøpte 2 liter ferdig blandet kjølevæske i blå farge... fylte den til dupen steg over lokket.

Jeg startet motoren igjen og tenkte at måleren går vekk fra rød felt og ned til normal temperatur... etter å ha kjørt ca. 5 km så forsvant pekeren "under/over" røde feltet.. og det lyste ikke lenger på rød felt... veldig merkelig! så da parkerte jeg bilen og det tok ikke mange sekunder før det røyk litt ut av panseret igjen.

Jeg sjekket kjølevæska igjen... og det var IGJEN TØRT OG TOMT! HVA I HULESTE?

Noen som vet hva det kan være? kan det være at kjøleannlegget har vært tørst i over lengre periode og trenger mer kjølevæske eller er det lekkasje?

Skrevet

Når det ryker såpass så lekker det selvfølgelig. Lekker noe jævlig også! Bør vel være mulig å se hvor det lekker med det blotte øyet når så mye forsvinner.

Når noe lyser rødt så skal du avbryte kjøringen med en gang. Kjører du en stund når det har lyst rødt så gir varselslampa opp.

Det kan jo hende det bare var en slange som hoppet av, men nå som du har kjørt på rødt er det mulig du kan forvente å bytte motor eller gjøre seriøs overhaling.

Skrevet

Det kan være toppakningen, toppen kan være skjev. Ryker det mye hvit fra eksos? Eller du kan ha en løs slange en plass som sender vannet rett ned på varme motordeler. 

Hvis det er en rekke seks motor, så tipper jeg toppen/pakningen er sarv. IKKE KJØR MER før du har fått dette fikset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...