Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du bytta casterstaga, gjorde du som nevnt tidligere og satte last på forstillinga?

Ble bytta av en som jobber på Billia, så regner med de vet hvordan det skal gjøres...men ikke godt å si....

Skrevet

Er det montert uorginale caster-stag kan jeg nesten garantere at de er problemet. De funker ganske nøyaktig i 3 mnd før de må byttes igjen :P

Kjøp orginale, evt til nøds en oppgradert type (feks powerflex).

Var ikke orginale, men ble kjøpt i Tyskland...frister lite å ta sjansen på at de nye er utslitt alt....men kan jo være om du sier....

Skrevet

Du ser fort om de er dårlige. Løft opp fronten på bilen og kjør EU-jern imellom og se om det er noe vandring i foringen.

Skrevet

Du ser fort om de er dårlige. Løft opp fronten på bilen og kjør EU-jern imellom og se om det er noe vandring i foringen.

Skal få sjekket dette.Takk.

Skrevet

Er det montert uorginale caster-stag kan jeg nesten garantere at de er problemet. De funker ganske nøyaktig i 3 mnd før de må byttes igjen :P

Kjøp orginale, evt til nøds en oppgradert type (feks powerflex).

Nå blander du kortene her litt synes jeg. At de billigste delene har et noe "frynsete" rykte skal jeg være enig i, men man får kjøpt OEM-deler av god kvalitet. Selv har jeg Lemfoerder casterstag på min E39, og de har tålt 60000km til nå. 

Skrevet (endret)

Det er godt mulig at det er så enkelt når foringene er helt skutt, men i trådstarters tilfelle så er de i "verste fall" noe slitt. Husk at han har kjørt hele vinteren uten risting, ristingen kom først når han byttet til bredere M-sport-felger med sommerdekk. 

Her står det mye interessant om casterstagforingene (riktignok for E39, men prinsippene er vel de samme for E60): http://www.beisansystems.com/procedures/thrust_arm_bushings_procedure.htm

One of the most wearable components of the E39 front suspension system is the thrust arm bushing. Its lifespan is approximately 60k ±20k miles. The bushing is a fluid filled rubber cylinder wrapped in a metal sleeve. It sits inside the thrust arm bore and acts as a shock absorber. Over time and wear, the rubber tears and the fluid leaks out. This leaves behind a distinctive diagnostic indicator which presents as a spill mark on the bottom exterior of the bushing sleeve and thrust arm bore. The bushing needs to be replaced, although consideration should be given to replacing the complete thrust arm.

image003.jpg

Hva er forresten et EU-jern? Er det "slang" for brekkjern?

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Nå blander du kortene her litt synes jeg. At de billigste delene har et noe "frynsete" rykte skal jeg være enig i, men man får kjøpt OEM-deler av god kvalitet. Selv har jeg Lemfoerder casterstag på min E39, og de har tålt 60000km til nå. 

Det må du få lov til å mene, men med min erfaring så er Lemfoerder like dårlige som alle andre "alternative" varer.

Man kan jo være heldig, men jeg sjanser ikke på det når det kommer til understellsdeler. På min tidligere E34 holdt Lemdoerder casterstagene ganske nøyaktig 3 mnd før jeg fikk tilbake risting ved bremsing. Og da var disse blitt slappe igjen :) Så jeg monterte "oppgradert"(orginal) versjon (til 750-foringene som er stivere og fyllt med væske) og disse holdt lenge.

Det er godt mulig at det er så enkelt når foringene er helt skutt, men i trådstarters tilfelle så er de i "verste fall" noe slitt. Husk at han har kjørt hele vinteren uten risting, ristingen kom først når han byttet til bredere M-sport-felger med sommerdekk. 

Her står det mye interessant om casterstagforingene (riktignok for E39, men prinsippene er vel de samme for E60): http://www.beisansystems.com/procedures/thrust_arm_bushings_procedure.htm

One of the most wearable components of the E39 front suspension system is the thrust arm bushing. Its lifespan is approximately 60k ±20k miles. The bushing is a fluid filled rubber cylinder wrapped in a metal sleeve. It sits inside the thrust arm bore and acts as a shock absorber. Over time and wear, the rubber tears and the fluid leaks out. This leaves behind a distinctive diagnostic indicator which presents as a spill mark on the bottom exterior of the bushing sleeve and thrust arm bore. The bushing needs to be replaced, although consideration should be given to replacing the complete thrust arm.

Hva er forresten et EU-jern? Er det "slang" for brekkjern?

Man kan se det rimelig fort vis man tar en inspeksjon av disse. Skal ikke være noe bevegelse i de nesten. Har forøvrig akkurat samme problemet på min E38 for øyeblikket, hvor disse var byttet for 1 år siden (før jeg fikk bilen) og disse er HELT ødelagt nå. Kan faktisk flytte staget 4-5cm med hendene, så de foringene er totalt boss. Blir 750 foringer på meg igjen, vis jeg ikke prøver meg på PowerFlex.

Og ja et EU-jern er et stort skrujern/"brekkjern" som brukes på EU-kontroll for å se etter slakk :) 

http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/altimage/xlarge/20-343_xl_1.jpg

Skrevet (endret)

(til 750-foringene som er stivere og fyllt med væske) 

Bare for å presisere: Lemfoerder-foringene er også væskefylte, og inspeksjon av lekkasjemerker på foringen/staget er alternativ måte å diagnostisere utslitt foring på.

Endret av Hollabaloo
Skrevet

Da er det i så fall snakk om 750 foringer. Der er jo så klart alle alternative væskefyllte for det er jo spesifikasjonen de går etter.

Men jeg ser ikke helt poenget med å diskutere dette, jeg kommer bare med personlige erfaringer og tips til trådstarter. Så kan du også få love å komme med dine erfaringer og tips, så kan han velge helt etter eget ønske hva han vil følge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...