Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag, lurte litt på det med ombygging. Generelt sett er jeg ganske nytt når det kommer til bil osv, skrudde mye i "mopedtida" og føler det ikke er tid for å gi slipp på det enda.

Har ikke noen faste planer, men ønsket er jo å gå fra 4er til 6er. For å ikke gjør ting alt for vanskelig så blir det et krav at motoren bruker gassvaier, og ikke elektronisk.

Har tidlegere hørt om 2 motorer som brukte gassvaier, men husker ikke koden på de. Noen som kan svare på det? :):)

Hva trenger jeg for å ombygge og godkjenne? Tippa jeg trenger mer enn bare motoren..

Har også hørt noe om at man trenger papirer på motor/donorbil? Og nå nettop leste jeg at man kan bestille time hos BMW og få sjekka serienummer osv der.

Tror det va nok spørsmål for øyeblikket, blir sikkert endel "følgespørsmål".

Trenger ikke å bli fortalt alt heller, gjerne linke en tråd som eventuelt kan peike i riktig retning osv.

Skjønner også at det sikkert er en del dumme spørsmål, men et sted må man begynne :)

Skrevet

BMW hjelper deg nok ikke med dette. Vsr det jeg fikk som svar. Du må hs chassisnr motor og deler du bruker kommer fra eller evt kvittering på nykjøp av deler.

Motoren du tenker på som bruker vaier er M52TU. Den før du i 2.0, 2.5 og 2.8.

Du må gjøre om litt på elnettet til motoren når du bytter motor, ikke mye men litt. Samt du må få ordna startsperre.

Og før du gjør alt dette må du søke BT om ombygging :)

Skrevet (endret)

Ingen spørsmål er for dumme, hvordan skal man finne ut av ting om man ikke graver og spør (som nok læreren min kan bekrefte:p)

Jeg planla selv ombygging av 1.7-2.5 (bmw diesel) for et par år siden. Skrinla prosjektet da jeg møtte et byrokrati uten like. 

BT henviste meg til BMW-Norge, BMW slutta å gi ut godkjenningspapirer for over 10 år siden. 

Selv om jeg kunne dokumentere hvor donor-delene kom fra, så gidda ikke BT å engasjere seg nevneverdig. Det ble og kluss med tillatt vekt over framaksel da rekke seksern veier mer en den originale 4ern, som om det betyr all verden.. 3 serien kom jo med sekser originalt, så hva f..? 

Det er stoore spriker i bilpolicyen rundt i landet, noen får ombygget sitt godkjennt i vognkort, andre blir bare møtt med avslag. Det som blir godkjent i Tr.heim blir ikke nødvendigvis godkjent i Alta..

Noen drar til tyskland for å fixe godkjenningspapirer, men dette er nok ikke billig. Norge er ikke et bil-vennlig land. Dyrt og altfor mye byrokrati.

Om du finner ut at du vil prøve å få godkjennt så er det ikke dumt å hente hele donorbilen i sverige. Her koster ikke e46 med sekser all verden. Da har du "alt" du trenger.

Kan bli dyrt og frustrerende å måtte kjøpe en og en del for å få alt ferdig ombygget. 

Denne 325`n har bare gått 130`km, behøver litt stell og ny lmm. Hadde vært en fin donorbil.

Her er noen linker som kanskje kan gi deg bedre svar en jeg gir.

SSP  kan visst over gjennomsnittet mye om ombygg og regelverket.

På bilforumet.no kan man lese om en fyr som vil godkjenne, han kontaktet TUV i tyskland. De er visst mye mer engasjerte enn trauste nordmenn. 

Endret av bmwmann24
Skrevet

Gode svar ja, var ikke så gæli pris på biler fra Sverige nei. Taper vell ikke så forbanna mye på det om man selger resten av bilen i deler/liggende i reserve. Problemet er jo egentlig at jeg ikke har noe sted å sette en delebil over ukjent tidsrom. Men det skal jo forsåvidt kunne ordne seg.

Igjen, bra tips osv, takk for det!

Angående at det er lettere å ombygge en allerede 6er er jeg forsåvidt klar over. Men vill ikke ombygge pågrunn av noe nødvendighet, men rett og slett for å ha noe å gjør. Er jo tross alt masse lærdom å hente ut fra et slikt prosjekt :D

Tror det blir å høre med biltilsynet her ja, før jeg lager noe som helst mer planer. Har nemlig hørt at de er RIMELIG nazi her i Ålesund.

Skrevet

Gode svar ja, var ikke så gæli pris på biler fra Sverige nei. Taper vell ikke så forbanna mye på det om man selger resten av bilen i deler/liggende i reserve. Problemet er jo egentlig at jeg ikke har noe sted å sette en delebil over ukjent tidsrom. Men det skal jo forsåvidt kunne ordne seg.

Igjen, bra tips osv, takk for det!

Angående at det er lettere å ombygge en allerede 6er er jeg forsåvidt klar over. Men vill ikke ombygge pågrunn av noe nødvendighet, men rett og slett for å ha noe å gjør. Er jo tross alt masse lærdom å hente ut fra et slikt prosjekt :D

Tror det blir å høre med biltilsynet her ja, før jeg lager noe som helst mer planer. Har nemlig hørt at de er RIMELIG nazi her i Ålesund.

Kan bekrefte at dei er rimlig nazi her ja. 

Skrevet

Er jo biltrangsynet vi snakker om her, må ikke ha noen forhåpninger.

hadde min innpå etterkontroll for en gummiting på senkesettet mitt. (som ikkje var satt på ved EU). og når dei er bedt om nåkke så enkelt å se på den, så begynner dei å sjekke lys, mønsterdybde og heile jækla understellet. noe som var sjekket på eukontrollen for en ukes tid siden da dette sjedde. men nuff offtopic

Skrevet

Enklere å godkjenne en bil som hadde 6'er før som 320 til 330, enn en 4'er.

Det er sant! De fleste driter forøvrig i å rapportere til BT/verksted om motorbyttet, 2.0/2.5l ser identiske ut:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...