g.leo Skrevet April 10, 2015 Skrevet April 10, 2015 Jeg kjöpte meg en e36 1994 mod. for ikke så lenge siden og etter et par uker fant jeg ud at venstre bakhjulet hadde ikke blitt stramt skikkelig. Ser at det mangler et split og det ser ut som forrige eier har klemt mutteren sammen for og holde den på plass, men det holdt ikke så lenge;) Hvis det er noen som bor rundt Oslo og kunne lånt meg den pipen jeg trenger i helgen så hadde jeg satt veldig pris på det Tror det er 32mm med 8 kanter. Ellers hvis det er noen som vet nöyaktig hvilken pipe det er så kan jeg kjöpe den selv, kommer helt sikkert til å trenge den igjen seinere. mvh. Leo
hsd Skrevet April 10, 2015 Skrevet April 10, 2015 (endret) vanlig, og mere enn god nok låsemetode det der. slik er det originalt også. så lenge du drar den til med nok/rett moment, så er den låsinga uansett mest til pynt. Ser ut som låsinga fungerer, for hadde mutteren starta å skru seg utover så hadde ikke kjørnermerka verdt så tydelige. Endret April 10, 2015 av Håskjold
Espen Aass Skrevet April 10, 2015 Skrevet April 10, 2015 (endret) Det er vanlig 12 kantet pipe 30mm du trenger og er ganske sikker på at du må skifte hjulnavet og lager. Her er en DIY: http://gramila.com/ah/skiftehjullager.htm Litt bakgårdsmekk men, selvgjort er velgjort. Endret April 10, 2015 av Espen A.
^B^M^W^ Skrevet April 10, 2015 Skrevet April 10, 2015 (endret) Jeg er enig med Håskjold i at det ikke ser ut til at hjullager-mutteren har gått rundt etter at den ble strammet. Jeg har en slik til dette formålet og til å løsne oljefilter (36 mm til E60), E36 trenger vel 30 mm som Espen skriver, med unntak av E36 M3 som også bruker 36 mm. Husk også overgang til 3/4" om nødvendig. Endret April 10, 2015 av Christian S
g.leo Skrevet April 11, 2015 Forfatter Skrevet April 11, 2015 (endret) Takk skal dere ha for det , Jeg kunne bevege mutteren med fingrene i går omtrent 1 mm, låsingen stoppet den men jeg trodde at den mutteren skulle være strammere en at du kunne bevege den så lett.. Endret April 11, 2015 av g.leo
^B^M^W^ Skrevet April 11, 2015 Skrevet April 11, 2015 Såvidt jeg kan finne skal den være strammet til 250 nm med olje på kontaktflate (kanten inn mot hjullageret).
Sturmtiger Skrevet April 11, 2015 Skrevet April 11, 2015 Bare å banke bulkene ut igjen, stramme mutteren og banke de inn igjen når hjulageret har riktig stramm kraft. Husker ikke i hodet hva nummeret var. Tror du kunne ta av bremseskiven med den lille umbrakoen for å komme bedre til.
hsd Skrevet April 11, 2015 Skrevet April 11, 2015 (endret) Takk skal dere ha for det , Jeg kunne bevege mutteren med fingrene i går omtrent 1 mm, låsingen stoppet den men jeg trodde at den mutteren skulle være strammere en at du kunne bevege den så lett.. Virker som forrige eier bare har skrudd den inn med fingrene og glemt hele teitinga.. Er bare å teite til med momentet du har fått oppgitt er du skeptisk til låsepatentet, kan du jo benytte noen dråper loctite 243 på gjengene også, men med moment og mekanisk låsing løsner det aldri Endret April 11, 2015 av Håskjold
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå